Intranet to sieć komputerowa wewnątrz określonej firmy czy instytucji. Umożliwia on połączenie sieci z funkcjonującymi w przedsiębiorstwie systemami. Z określonego Intranetu korzystają najczęściej tylko pracownicy danej organizacji.
Extranet natomiast wiąże się z połączeniem kilku Intranetów poprzez protokoły sieciowe. Extranet tworzy się przede wszystkim po to, aby ułatwić komunikację z partnerami zewnętrznymi. Do Extranetu wejście mają zazwyczaj tylko określone osoby, które na przykład mogą się zalogować na podstawie otrzymanych wcześniej informacji koniecznych do otrzymania dostępu do systemu.
większa efektywność prowadzonej w przedsiębiorstwie komunikacji
bardziej skuteczne zarządzania projektami
skupienie w jednym miejscu najważniejszych informacji i przekazów dotyczących firmy
zintegrowanie pracowników i ułatwienie im dostępu do niezbędnych zasobów wiedzy o przedsiębiorstwie
ułatwione badania postaw pracowników i ich opinii na poszczególne kwestie mające miejsce w organizacji
ułatwiona wymiana poglądów i wiedzy wśród pracowników firmy, dzielenie się doświadczeniami
usprawnione działania administracyjne i biurowe
możliwość dokładnego obliczania kosztów dotyczących firmy i większa efektywność finansowa.
Stworzenie intranetu przyczynia się do zwiększenia skuteczności działań przedsiębiorstwa i zadowolenia pracowników z wykonywanych działań.
Intranet pozwala zbliżyć do siebie pracowników i ułatwia przekaz informacji w firmie. Dzięki usprawnionemu przekazowi wiedzy możliwe jest natomiast zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, a także zwiększenie efektywności pracy. Intranet pozwala również na szybkie i sprawne zapoznanie nowych pracowników ze specyfiką firmy i zintegrowanie z pozostałymi zatrudnionymi w przedsiębiorstwie osobami.
narzędzia informacyjne (na przykład informacje co aktualnie dzieje się w przedsiębiorstwie, gazetki zakładowe)
narzędzia biznesowe (na przykład raporty dotyczące działań biznesowych, narzędzia pomocne w zakresie e-learningu)
narzędzia integrujące (na przykład fora internetowe, poczta e-mailowa)
narzędzia organizacyjne (na przykład wyszczególnienie procedur firmowych, badanie opinii osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie).
Systemy extranetowe możemy podzielić ze względu na to, jaką pełnią główną funkcję w przedsiębiorstwie. Wyróżniamy zatem:
systemy extranetowe transakcyjne - partnerzy zewnętrzni mają możliwość dzięki Extranetowi o charakterze transakcyjnym nawiązać kontakt z firmą, zamawiać produkty, dokonywać transakcji
systemy extranetowe informacyjne - przede wszystkim mają na celu umożliwienie dostępu do określonych informacji o firmie partnerom zewnętrznym.
pozwala na skuteczną i uproszczoną komunikację
ułatwia nawiązywanie poprawnych relacji i budowanie lojalności
jest wsparciem dla aktywności biznesowej przedsiębiorstwa
ułatwia partnerom zewnętrznym wykonywanie ich zadań
zmniejsza wydatki na obsługę handlową
jest wsparciem w działaniach sprzedażowych i promocyjnych danego przedsiębiorstwa.
Dzięki tym aspektom Extranet wpływa na wzrost dochodu firmy i pogłębia wiedzę partnerów zewnętrznych na temat asortymentu przedsiębiorstwa.
aspekty wizerunkowe (na przykład udostępnianie i zapoznawanie z prowadzonymi działaniami wizerunkowymi firmy)
aspekty transakcyjne (na przykład nadzór nad zamówieniami, wysyłanie raportów)
aspekty pomagające w sprzedaży (na przykład zamawianie katalogów reklamowych, informowanie o aktualnych działaniach sprzedażowych)
aspekty informacyjne (na przykład wiadomości elektroniczne systematycznie wysyłane do partnerów biznesowych, aktualności na temat firmy).
Intranet to wewnętrzny serwis internetowy, dostępny dla pracowników przedsiębiorstwa. Extranet zaś to strona powstała w ramach sieci zewnętrznej i wpływająca na właściwą komunikację oraz pozytywne relacje z partnerami zewnętrznymi. Zarówno jeden, jak i drugi system jest pomocnym aspektem funkcjonowania nowoczesnej firmy.