Technologia napędza obecnie wiele dziedzin życia – społeczeństwo informacyjne poszukuje nowych i szeroko dostępnych rozwiązań, ułatwiających funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Z pewnością jedną z form nowoczesnych rozwiązań w aspekcie bankowości będzie bankowość elektroniczna, która jest źródłem wielu korzyści nie tylko dla klientów, ale także dla poszczególnych placówek finansowych.
Pierwszy kontakt z bankiem za pośrednictwem komputera miał miejsce w 1984 roku, w Finlandii. Natomiast w 1995 roku w Stanach Zjednoczonych pojawił się bank, który umożliwił klientom korzystanie z usług bankowych za pośrednictwem Internetu – był to Security First Network Bank. W Europie krajami, które pierwsze zaczęły umożliwiać przeprowadzanie transakcji internetowych były Finlandia i Szwecja. Korzystanie z home banking (kontakt z bankiem przy użyciu komputera) w Polsce jako pierwszy zapoczątkował Bank Rozwoju Eksportu w roku 1993.
Natomiast świadczenie usług przez Internet jako pierwszy umożliwił w Polsce Powszechny Bank Gospodarczy S.A. w Łodzi. Miało to miejsce w 1998 roku. Bankowość elektroniczna jednak to nie tylko transakcje internetowe. Termin ten określa także inne usługi oferowane przez banki, poprzez które można zyskać dostęp do rachunku za pomocą urządzeń elektronicznych. Przy czym przez urządzenie elektroniczne rozumiemy nie tylko komputer, ale również bankomat czy linie telekomunikacyjne, telefony komórkowe. Omawiając historie e-bankowości warto zatem dodać, że pierwszy bankomat pojawił się już w 1964 roku w USA.
E-banking
E-lending
E-cash
E-billing
Terminem e-banking określa się przede wszystkim e-bankowość, która pozwala na wykonywanie różnych rodzajów usług bankowych za pomocą kanału elektronicznego. E-lending określa dostęp elektroniczny do określonych kredytów.
Banki stosują w tym zakresie szereg zabezpieczeń, aby sprawdzić wiarygodność klientów przy udzielaniu kredytów konsumpcyjnych. Pojęcie e-cash określa pieniądz elektroniczny, który umożliwia zdalne płacenie za określony produkt czy usługę w Internecie. Możliwości e-billingu wykorzystuje się natomiast w zakresie zarządzaniu rachunkami w określonych sieciach komórkowych.
Podstawowym niekorzystnym aspektem e-bankowości może się okazać obawa klientów o bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji. Banki dokładają jednak wszelkich starań, aby bezpieczeństwo było na możliwie najwyższym poziomie i raczej nie zdarzają się obecnie sytuacje, gdy jest ono zagrożone. Współcześnie stosuje się w tym zakresie kilka metod wpływających na bezpieczeństwo przeprowadzanych w Internecie transakcji: podpis elektroniczny, szyfrowana transmisja danych, proste uwierzytelnianie oraz silne uwierzytelnianie.
homebanking
phone banking/mobile banking
bankowość internetowa
WAP
e-mail banking
teletekst
karty płatnicze/karty bankowe.