Marketing internetowy to forma marketingu, używająca Internetu do pozyskania klientów i przekazania informacji o firmie, usłudze, produkcie.
Narzędzia wykorzystywane przez e-marketing są często znacznie tańsze niż tradycyjnie, niezbędne do promowania przedsiębiorstwa,. Nie ustępują im również skutecznością. Coraz więcej firm decyduje się nie tylko na promocję firmy za pośrednictwem Internetu, ale także na przeniesienie działalności na jego grunt.
Internet jest nieodłącznym składnikiem życia społeczeństwa wielu krajów na całym świecie. Firmy coraz częściej decydują się na wykorzystanie Internetu do promocji własnych działań, coraz więcej osób decyduje się także na założenie tzw e-biznesu, zamiast tradycyjnej działalności. Nie w każdej branży możliwe jest oczywiście funkcjonowanie w biznesie typowo internetowym, jednak w przypadku tych form działalności, które to umożliwiają można mówić o wielu korzyściach wynikających z takiej formy pracy.
Duży rynek możliwych do pozyskania klientów. Internet nie ogranicza nas geograficznie, możemy współpracować z osobami mieszkającymi nawet w innym kraju.
Ograniczenie nakładów finansowych na biznes na starcie - zakładając działalność stacjonarną musimy liczyć się z pojawieniem się wydatków związanych z potrzeba inwestycji kapitału już na początku (np. zakładając sklep musimy wynająć odpowiedni lokal). W przypadku e-biznesu koszty te znacznie się redukują - również w zakresie ograniczenia niezbędnej liczby pracowników.
Duża zdolność e-biznesu do dostosowania się do zmieniających się na rynku warunków. Prowadząc biznes internetowy można się bardzo szybko przekwalifikować, zmienić profil działalności, lub tez zmodyfikować dotychczasowe przyzwyczajenia firmy. Zdecydowanie trudniej mówić o zmianie branży w firmie stacjonarnej, gdzie pojawiłyby się nowe wydatki i problemy z tym związane. Również w przypadku gdy firma internetowa upadnie nie jest to zazwyczaj tak duża strata, jak w przypadku gdy z dnia na dzień tracimy zainwestowane w biznes realny pieniądze.
Elastyczność e-biznesu umożliwia nam bardzo często wyszukiwanie wciąż nowych form współpracy z innymi podmiotami działającymi w sieci, oraz pozwala nam pracować wszędzie gdzie w danym momencie jesteśmy. Nie jest to oczywiście reguła, gdyż wiele zależy od tego, jaką formą działalności się zajmujemy. Faktem jest jednak, że e-biznes daje nam dużo większą swobodę niż biznes stacjonarny.
Prowadzenie biznesu internetowego wiąże się z szeregiem korzyści, jednak ta forma działalności ma także pewne wady. Wśród najważniejszych z nich możemy wymienić:
Długi proces budowanie zaufania wśród klientów i zdobywania ich lojalności - potencjalni klienci szukają w Internecie informacji o firmie, w tym głównie opinii jej klientów. O ile poprzez odpowiednie działania e-marketingowe możemy wypromować swoją stronę i odpowiednio ją zareklamować, o tyle trudniej będzie nam zachęcić pierwszych klientów do zdecydowania się właśnie na nasze usługi/produkt.
Na rynku internetowym jest spora konkurencja. Zakładając e-biznes musimy dobrze przemyśleć, czy będziemy w stanie konkurować z podmiotami, które już jakiś czas funkcjonują i mają swoich stałych klientów. Konieczne jest zbudowanie strategii określającej jak ma przebiegać proces zachęcenia potencjalnych kontrahentów do wyboru akurat naszej firmy.
Internet daje wiele możliwości, nie każda firma może jednak funkcjonować tylko i wyłącznie w e-biznesie - istnieje wiele form działalności, których specyfika to uniemożliwia.
Jeśli prowadzimy sklep internetowy, musimy ponad to liczyć się z potrzeba dostarczenia zamówionego towaru - co wiąże się z jego odpowiednim zabezpieczeniem uniemożliwiającym uszkodzenie, a także dodatkowym kosztem przesyłki.
Biznes internetowy musi być widoczny w Internecie, gdyż to właśnie dzięki niemu zdobywa swoich klientów. Z pomocą wszystkim osobom funkcjonującym w e-biznesie przychodzi marketing internetowy, zwiększający prawdopodobieństwo skierowania uwagi kontrahentów na tą, a nie inną firmę. E-marketing i właściwe zastosowanie jego narzędzi jest więc kluczowym aspektem e-biznesu.