Obsługa klienta to szeroka infrastruktura stworzona przez określoną firmę w celu umożliwienia prowadzenia komunikacji z kontrahentami.
Szczególnie w społeczności Internetowej ważne jest dla to, czy przedsiębiorstwo należy do przyjaznych klientom oraz czy możliwy jest sprawny i bezproblemowy kontakt z nim.
W związku z tym, iż zaufanie w Internecie może być (szczególnie na początku nawiązywania relacji) ograniczone, warto zadbać, aby takie aspekty jak kontakt, udzielanie odpowiedzi, uprzejmość czy rozwiązywanie problemów były na możliwie najwyższym poziomie.
Umożliwia budowanie trwałych i poprawnych relacji z klientem, wzmacnia jego związek z firmą i poczucie zadowolenia z przeprowadzanych transakcji.
Umożliwia potencjalnemu klientowi uzyskanie wyczerpujących informacji na określony temat, a przez to przybliża go do zakupu danego produktu czy usługi.
Przyjazne klientowi biuro obsługi jest wizytówką firmy i świadczy o szacunku do kontrahentów bądź jego braku.
Komunikacja z klientem nabiera cech indywidualnych, przez co konkretna osoba nie czuje się traktowana w sposób masowy, a przejawiający osobiste podejście do określonej kwestii. Środki komunikacji można dopasować do wymagań każdego klienta.
Prawidłowa obsługa klienta jest częścią aktywności marketingowej przedsiębiorstwa.
Dzięki systematyczności i wysokiej jakości obsługi można tworzyć bazy danych stałych klientów, klientów najbardziej dochodowych oraz inne typy baz.
Relacje z klientami są niezwykle istotnym aspektem funkcjonowania firmy internetowej i nie mogą być jedynie uzupełnieniem jej działalności.
Należy je traktować jako jeden z elementów pracy. W trakcie jej wykonywanie i nawiązywania kontaktu z kontrahentami obecnymi lub potencjalnymi należy kierować się takimi zasadami jak:
Szczerość - nie można naginać prawdy, ani uciekać się do kłamstwa udzielając klientom informacji czy też zachęcając do zakupu. Kłamstwo zazwyczaj i tak wyjdzie na jaw (na przykład po zakupie produktu i rozczarowaniu się jego jakością). Nie ma wtedy żadnych szans na to, aby określona osoba dokonała w firmie, która ją okłamała ponownych zakupów.
W Internecie dodatkowo można publikować opinie na temat przedsiębiorstw z usług których się korzystało. Z pewnością więc kłamstwo odbije się nie tylko na tym konkretnym kliencie, ale także rezygnacji z usług firmy przez inne osoby, które rozczarowała napisana opinia czy komentarz do przeprowadzonej transakcji. Internauci bardzo często szukają opinii o produktach, firmach - jeśli napotkają sporo tych niepochlebnych, jest bardzo prawdopodobne, że przejdą do konkurencji.
Szczerość jest wyrazem szacunku do klienta i jeśli firmie zależy na trwałej relacji, a nie jednorazowej transakcji powinna wziąć sobie to głęboko do serca. Kontrahenci potrafią docenić szczerość - czy to w pochlebnym komentarzu do transakcji czy poprzez dokonanie ponownych zakupów. Jeśli potrafimy przekazać niekorzystną dla nas wiadomość, przeprosić, czy też powiedzieć zgodnie z prawdą jakie wady ma dany produkt - sprawimy wrażenie osoby uczciwej, dla której oprócz zysków finansowych ważna jest obopólna satysfakcja i zadowolenie z transakcji. Powszechnie wiadomo, że osoby, które nie dokładają starań do tego, by wykonywać dobrze pracę błahą, tym bardziej popełnią błędy w sprawie ważnej.
Ta sama zasada dotyczy szczerości - jeśli klient poczuje, że sprzedawca mówi prawdę w sprawie mniej ważnej i w tych bardziej istotnych będzie mu ufał.
Empatyczne podejście do kontrahentów - poszczególni ludzie mają odmienne oczekiwania i odmienne potrzeby dotyczące przeprowadzanej transakcji. Nie mniej jednak indywidualne traktowanie zawsze jest dobrze odbierane i spotyka się z zadowoleniem. Nikt nie chce być traktowany jako jeden z wielu - obojętnie czy dokonuje zakupu produktu lub usługi za dużą kwotę czy też za mniejszą. W każdym przypadku warto podjąć próbę zrozumienia klienta i jego oczekiwań. Okazywanie empatii wytwarza sytuację, w której klient nie czuje się pozostawiony samemu sobie i ma wrażenie, że zależy firmie na długofalowej współpracy oraz wzajemnym zadowoleniu. Profesjonalizm wymaga zatem postawienia się w sytuacji klienta i zrozumienia jego oczekiwań względem przedsiębiorstwa.
Efekt pierwszego wrażenia - pierwsze wrażenie jakie towarzyszy klientowi w trakcie kontaktu jest niezwykle istotne. To, czy pokażemy mu, że uważnie słuchamy, mówimy poprawnie, piszemy zachowując zasady ortografii i stylistyki również składa się na profesjonalizm obsługi klienta.
Kompetencje - klient w trakcie rozmowy z osobą pracującą w firmie internetowej musi czuć, że zna się ona na swojej pracy. Podczas kontaktu telefonicznego czy e-mailowego nie widzimy rozmówcy, więc to jak nas odbiera zależy w głównej mierze od tego co mówimy czy piszemy.
W kompetencji zawarta jest uprzejmość. Nawet jeśli będziemy szczerze odpowiadać na pytania, ale zrobimy to w sposób niegrzeczny - możemy zrazić tym osobę zainteresowaną przedsiębiorstwem internetowym lub jego wytworami. To ile sprzedawca wie o oferowanych usługach wpływa na ostateczną decyzję o dokonaniu lub niedokonaniu zakupów. Aby być firmą odbieraną jako kompetentna i wiarygodna należy połączyć posiadaną wiedzę i styl, a także wykonywać pracę z zaangażowaniem i uśmiechem.
Klienci zwracają szczególną uwagę na takie aspekty w zakresie kompetencji określonej firmy jak wiedza o firmie i jej produktach, umiejętność uważnego słuchania i szybkiego rozwiązywania problemów oraz kwestii spornych. Internet to przede wszystkim ogromna konkurencja w większości dziedzin - warto podjąć próbę wybicia się właśnie przy pomocy omawianych kwestii.
Wywiązywanie się ze zobowiązań - skuteczność jest niezwykle istotnym aspektem obsługi klientów w Internecie. Biorąc pod uwagę fakt, iż medium to przyzwyczaiło nas do szybkiego otrzymywania informacji i zdobywania wiedzy - również inne działania za jego pomocą chcemy wykonać sprawnie. Jeśli klient zainteresuje się określoną firmą działającą na płaszczyźnie Internetu, będzie z pewnością liczył na to, że spełni ona jego oczekiwania.
Jeśli zatem podczas kampanii marketingowych w Internecie firma przesyła materiały obiecujące zniżki czy promocję na usługę, produkt - należy umożliwić kontrahentowi skorzystanie z tego. Również to jak oceniamy jakość naszych produktów powinno mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Nie należy obiecywać rzeczy niemożliwych lub wygórowanych tylko po to, aby dokonać sprzedaży lub zainteresować firmą.
W dzisiejszym świecie bowiem proces sprzedaży nie kończy się w momencie dokonania zapłaty za produkt. Jest to dopiero początek nawiązywania relacji klienta z firmą. Co w przypadku gdy obietnica okaże się niemożliwa do spełnienia? Należy wtedy powrócić do punktu dotyczącego szczerości. Nikt nie jest doskonały i pomyłki się zdarzają - jeśli na przykład firma nie wysłała przesyłki w obiecanym terminie, powinna za to przeprosić, i niezwłocznie to nadrobić. Jeśli pomyłka jest znaczna - można wynagrodzić ją klientowi określonym gratisem lub upustem na kolejne zakupy w firmie. Pamiętajmy, że punktualność i dotrzymywanie terminów świadczy o klasie naszego przedsiębiorstwa.
Warto zastanowić się jak sam chciałbym być obsługiwany - jak czułbym się, gdybym to ja był swoim klientem. Oczywiście odpowiedź na to pytanie może nie być obiektywna, jednak jeśli podejdziemy do tematu w zgodzie z samym sobą - z pewnością otrzymamy cenne wskazówki.
być nachalnym
okazywać, że nie darzymy klienta sympatią
pokazać, że uważamy się za wszystkowiedzących, a klient nigdy nie ma racji
okazywać braku zainteresowania, zniecierpliwienie
kazać klientowi zbyt długo czekać na odpowiedź na określone pytanie lub zamówiony produkt/usługę.
Klient musi poczuć, że mamy czas na kwestie z nim związane, a sama obsługa klienta jest profesjonalna, sprawna i celowa.
Zdobycie zaufania klienta to proces, na który trzeba ciężko pracować. Kontrahenci muszą czuć, że są traktowaniu uczciwie i zgodnie z przestrzeganiem właściwych zasad. Muszą otrzymać to o co prosili (zarówno w kwestii odpowiedzi na pytanie jak i dokonania zakupu konkretnej rzeczy) oraz czuć wsparcie na każdym etapie przeprowadzanej transakcji. Etyczne postępowanie z klientem jest pierwszym krokiem do zbudowanie trwałej relacji z firmą, opartej na zaufaniu i wzajemnym szacunku.
Przede wszystkim należy zadbać o to, aby potencjalny klient mógł się bez problemu do firmy dodzwonić. Niedopuszczalna jest sytuacja, że wielokrotne próby zrealizowania połączenia kończą się niepowodzeniem.
Kontrahent może zacząć się wtedy zastanawiać czy w firmie w ogóle ktoś pracuje. Jeśli więc podajemy w dziale kontaktu na stronie internetowej numer telefonu - musi on być odbierany w godzinach pracy przedsiębiorstwa.
Pamiętajmy, że podczas kontaktu przez telefon odbiorca nas nie widzi - dużo zależy więc od tego co i jak mówimy.
wyraźną, dobrze słyszalną wymowę
odpowiednie tempo (nie mówimy ani zbyt wolno ani przesadnie szybko)
miły, sympatyczny ton głosu
uprzejme przywitanie i pożegnanie
nie przerywanie osobie mówiącej
profesjonalne przełączanie rozmów w razie potrzeby.
Są to podstawowe zasady, których należy przestrzegać, aby nie sprawić wrażenie firmy nieprofesjonalnie traktującej klientów. Pamiętać należy dodatkowo o kwestiach związanych z pocztą głosową - jeśli ją uaktywniliśmy, zawsze odpowiadajmy jak najszybciej na zostawione wiadomości. Jeśli to firma kontaktuje się z klientem i natrafia na pocztę głosową - może oczywiście zostawić wiadomość, ale lepiej odebrany zostanie bezpośredni telefoniczny kontakt.
Możliwość wysyłania wiadomości i komunikacja przy pomocy poczty elektronicznej to wielkie dobrodziejstwo współczesnych czasów - można porozumieć się z klientem szybko, niewielkim kosztem i przekazać wszystkie niezbędne informacje. Nie mniej jednak i tutaj należy przestrzegać pewnych zasad - stosować zwroty grzecznościowe, prawidłową pisownię i zasady ortografii, stylistyki.
Na wiadomości odpowiadać trzeba wyczerpująco i możliwie szybko. Nie jest możliwe odpowiadanie na e-maile non stop 24 godziny na dobę - ale można podjąć próbę optymalizacji czasu poświęconego na te zadania. Pamiętajmy cały czas o konkurencji panującej w Internecie - jeśli my sprawnie nie odpowiemy na pytanie, z pewnością zrobi to jedna z innych firm o podobnym profilu działalności.
Profesjonalna obsługa to zyski nie tylko dla klienta, ale również dla firmy - która budując poczucie zaufania i lojalności zyskuje stałego klienta, zadowolonego z funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. Klient musi odnieść wrażenie, że jest słuchany ze zrozumieniem i poważnie traktowany. Powinien czuć się ponad to szanowany i doceniony.