Własna domena to konieczność jeśli chcemy prowadzić biznes w internecie. O rejestracji domeny i jakie rozszerzenie wybrać pisałam ostatnio. Dzisiaj więcej o tym co zrobić jeśli daliśmy się złapać na promocję i kupiliśmy domenę pozornie tanio.
Bez względu na to jak dobrze ma się nasz biznes oszczędności to podstawa rozwoju o czym piszą wszyscy wielcy menadżerowie.
Nawet jeśli nie odczuwamy kryzysu, zawsze powinniśmy brać pod uwagę to, że również w naszym biznesie mogą pojawić się gorsze dni.
Dlatego warto pomyśleć o oszczędzaniu, zwłaszcza jeśli jest to możliwe bez ujemnego wpływu na nasz biznes.
Jednym z takich sposobów jest transfer domeny do tańszego operatora. Zajmie to nie więcej niż 1 godzinę, a transferując więcej domen możemy oszczędzić nawet kilkaset złotych rocznie!
Transfer domeny to nic innego jak zmiana firmy pośredniczącej w zarządzaniu domeną, czyli tzw. rejestratora i registrata.
Nowy rejestrator domeny po ukończeniu przenoszenia umożliwi dostęp do panelu administracyjnego domeny, a także zajmie się przygotowaniem faktur za odnowienia według swojego cennika. Transfer domeny należy w większym stopniu do czynności organizacyjno-księgowych a nie do technicznych.
Domeny są umieszczane na serwerach DNS organizacji zarządzającymi danym typem domen, w Polsce taką organizacją jest NASK, która dodatkowo ma prowadzić nadzór nad sprawnym funkcjonowaniem domen. Zarządzanie domeną po przeniesieniu pozostaje bez zmian.
Wymiana operatora na nowego pozwala zaoszczędzić ponad połowę środków finansowych przeznaczonych na utrzymanie domeny. Z reguły koszt utrzymania domeny wynosi ponad 100 złotych, a wynika on z inwestycji w reklamę przedstawicieli branży.
Oferta rejestracji domeny za 1 zł na rok wiąże się w rzeczywistości z opłatą około 100 zł za przedłużenie. W tą wysoką cenę wliczone zostało wsparcie techniczne, faktury dostarczane pocztą na adres domowy i inne profity. Rezygnując z tych dodatków można u innego operatora zaoszczędzić 50 zł na rok.
W tym miejscu należy wyjaśnić termin domena internetowa. Jest to unikatowy adres strony internetowej. Inaczej mówiąc każda strona ma własny indywidualny adres, żaden z nich nie może się powtarzać.
Kolejnym istotnym terminem dla przyszłego właściciela strony internetowej jest hosting. Oznacza on miejsce na komputerze zdalnym, w którym gromadzone są pliki tworzące stronę.
Kod Authinfo - konieczny aby wykonać transfer domeny
Aby zainicjować przeniesienie domeny, należy zalogować się we własnym panelu administracyjnym, stosując się do procedur ustalonych przez swojego rejestratora i pobrać kody authinfo.
Niektórzy rejestratorzy, dbając o własne interesy, nie zamieszczają tych kodów w panelu użytkownika. W takim przypadku uzyskanie kodu authinfo wiąże się z wysłaniem pocztą lub faxem pisemnej prośby do Rejestratora, taka sprawa powinna zostać rozwiązana w przeciągu 14 dni.
Po otrzymaniu niezbędnych kodów authinfo należy rozpocząć transfer od zalogowania się na panelu administracyjnym domeny u nowego, docelowego rejestratora. Przeniesienie domeny zaczyna się od wpisania nazwy domeny i kodów w przeznaczonym do tego polu. Natomiast, gdy automatycznych pól nie ma, należy wystosować do rejestratora pytanie na piśmie o odpowiednie procedury.
Ostatnim etapem transferu domeny jest potwierdzenie przeniesienia domeny. Należy to zrobić za pomocą kliknięcia w link, który został przesłany na adres e-mail w czasie przenoszenia.
Przenoszenie nazwy domeny można dokonać w każdej chwili z wyjątkiem okresu ochronnego, który obejmuje pierwsze pięć dni od daty rejestracji, odnowienia bądź po ostatnim przeniesieniu domeny. Dodatkowo sześć ostatnich dni przed rozliczeniem domeny.
Domenę można za jednym razem przenieść i odnowić. Polska domena, której nie opłacono i jest nie utrzymywana może zostać przeniesiona do innego operatora w przeciągu 14 dni po wygaśnięciu domeny wraz z jej odnowieniem, czyli uiszczeniem opłaty za następny okres użytkowania domeny u nowego rejestratora. Do transferu z odnowieniem potrzebny jest kod authinfo, a także zastosowanie właściwej funkcji w czasie przenoszenia.
Transfer polskich domen – Rozpoczyna się otrzymaniem kodu authinfo od obecnego rejestratora. Organizacja NASK bezwzględnie obliguje rejestratorów do terminowego wydawania kodów.
Kolejno należy przekazać kod nowemu rejestratorowi, który wygeneruje wniosek o transfer do systemu, przez co system NASK wyśle wiadomość mailową do abonenta z prośbą o kliknięcie w link potwierdzający wolę wykonania transferu. Link zostaje dostarczony na adres mailowy przedstawiony dotychczasowemu rejestratorowi. Po kliknięciu domena zostanie automatycznie przeniesiona.
Transfer globalnych domen (.com, .net, .org, .info, .biz) – W tym sposobie należy także postarać się o kod od rejestratora, będzie to tzw. authcode.
Na jego podstawie domena zostaje zgłoszona do transferu. Następnie abonent otrzymuje wiadomość mailową z linkiem potwierdzającym chęć dokonania przeniesienia domeny. Proces transferowania nie następuje tak szybko jak w przypadku domen polskich, może trwać do siedmiu dni. Rejestratorzy nie polecają przenoszenia globalnych domen na okres późniejszy niż 14-21 dni przed wygaśnięciem domeny
Transfer europejskich domen (eu.) – Do tego transferu nie są potrzebne kody authinfo, wystarczy zgłosić się do nowego rejestratora i za pomocą gotowego formularza wyrazić chęć przeniesienia domeny. Ostatnią czynnością abonenta jest dokonanie potwierdzenia transferu według wytycznych otrzymanych w wiadomości elektronicznej.
Dla rejestrowania domeny obowiązuje zasada pierwszeństwa, należy spieszyć się z założeniem serwisu, aby ktoś wcześniej nie zarezerwował nazwy. Rejestracja kończy się otrzymaniem na własność domeny, a nazwa serwisu desygnuje obecność w sieci.
W skrajnych przypadkach zdarza się, iż nie można zmienić dostawcy domeny w okresie kilku tygodni przed wygaśnięciem abonamentu. Dodatkowo, gdy dochodzi do tego okres świąteczny bądź kłopoty z nawiązaniem kontaktu z dostawcą to zmiana operatora będzie całkowicie nie możliwa. Dlatego należy możliwie najwcześniej postarać się o kod authinfo, a niestety nie każdy operator udostępnia go od ręki.