Jeżeli odpowiadasz w swojej firmie za marketing internetowy albo prowadzisz własną działalność gospodarczą i trafiłeś tu szukając informacji jak zwiększać zasięg swojego contentu czy pomnożyć ruch na stronie internetowej, to pewnie już mniej więcej wiesz czym jest hashtag.
Jeżeli jednak nie jesteś żadną z powyższych osób, albo jesteś, lecz nie bardzo wiesz jak użyć # w biznesie lub po prostu interesuje Cię czym jest modny znaczek w kształcie płotka, to świetnie trafiłeś.
Co to są #Hashtagi
Nazwa hashtag (hasztag) kryjąca się za znaczkiem w kształcie płotka wzięła się z połączenia dwóch angielskich słów: hash - kratka i tag - znacznik.
W świecie internetu używany od dawna bo od 1988 roku. Służył on wtedy użytkownikom platformy Internet Relay Chat do kategoryzacji treści w obrębie grup. Ułatwiało to użytkownikom wyszukiwanie istotnych i powiązanych treści. Wiele lat później, bo w 2007 roku rozwiązanie to zostało użyte w portalu społecznościowym Twitter.
Co ważnie świetnie się sprawdziło. W ślad za Twitterem poszły inne portale. Jednak znaczniki te nie wszędzie sprawdziły się z tak samo. Użytkownicy Facebooka nie przyjęli hashtagów entuzjastycznie. Działo się tak dlatego, że Facebook ma inną specyfikę działania niż Twitter.
Służy on do łączenia ze sobą konkretnych profili. Hashtagi mogą generować anonimowe społeczności, czego użytkownicy Facebooka nie lubią. Także Google+ korzysta z tagowania. Obecność hashtagów w postach jest premiowana przez wyszukiwarkę. Znaczniki w kształcie płotka są również obsługiwane przez serwis Pinterest.
Jednak spośród wszystkich społecznościówek niekwestionowanym królem hashtagów jest Instagram.
5 zasad tworzenia skutecznych hashtagów
Korzystając z hashtagów pamiętajmy, że źle zastosowany może przynieść efekt odwrotny od założonego. Wyobraź sobie, że napotykasz na instagramie coś takiego: #najlepszyplacekpowęgierskutylkowrestauracjifinom i co robisz? Bo ja wciskam unfollow! Dlatego pamiętaj:
używaj dobrych hashtagów lub nie korzystaj z nich wcale!
-
Zadbaj o to, żeby hashtag był unikalny, łatwy do zapamiętania i związany z tym czym się zajmujesz np. #dekorujzLilio.
-
Hashtag może być zbudowany z jednego lub wielu wyrazów. Tylko pamiętajmy, że jeżeli ma być łatwy do zapamiętania nie należy przesadzać z ich ilością. Jeżeli budujemy wielowyrazowy znacznik czy taki, który zawiera spójniki lub przyimki, musi on być zapisany razem. Tak więc użycie hashtagu #dekoruj #z #Lilio nie przyniesie żadnego efektu, a do tego wyjdziesz na internetowego dyletanta, który nie ma pojęcia o tym co robi.
-
Prostota w tym wypadku jest cnotą. Nie komplikuj. Robienie hashtagu z długiego zdania będzie zgubne. Prosty hashtag zwiększa prawdopodobieństwo zapamiętania go przez użytkowników.
-
Dodawaj w hashtagah lokalizację. Jeżeli prowadzisz działalność, która wymaga wynajmowania lokalu poinformuj hashtagiem o jego lokalizacji. Dobrym przykładem będzie dajmy na to restauracja "Ruskie Pierogi". Podstawowym hashtagiem będzie oczywiście: #RuskiePierogi. Jednak jeżeli prowadzimy działalność w kilku miastach kolejnymi hashtagami będą: #RuskiePierogiKrosno, #RuskiePierogiRzeszów, #RuskiePierogiSanok. To dobry sposób na prowadzenie komunikacji z naszymim obserwatorami w konkretnych miastach. Możemy ich wtedy informować o lokalnych promocjach czy różnego rodzaju atrakcjach.
-
Inteligentne grupowanie. Polega ono na łączeniu naszego hashtagu z innymi, bardziej znanymi, które znajdują się w obrębie naszej działalności i zainteresowań. Przykład: #dekorujzLilio, #DobreBoPolskie, #święta, #chrismascoming.
Jeżeli ktoś się zastanawia, czy używać polskich hashtagów, to odpowiedź jest prosta - jasne, że tak!
Hashatagi nie muszą być dostępne globalnie. Jest przecież wiele firm, które działają wyłącznie na forum lokalnym.
Gdzie i jak używać hashtagów
Jak wspomniałem na wstępie hashtagi są obsługiwane przez większość ważniejszych portali społecznościowych. Sęk w tym, że nie wszędzie stosuje się je tak samo. Niektóre portale lubią je bardziej inne mniej. Trzeba zatem wiedzieć jak i gdzie je stosować. Jest jednak coś, co w obrębie pracy z hashtagami łączy wszystkie te portale, mianowicie to, że w każdym powinny być zapisane tak samo.
Hashtagi na Instagramie
Instagram jest absolutnym dominatorem w świecie hashtagów. Jego działanie opiera się na dodawaniu znaczników w opisach. Ideą portalu jest łączenie ze sobą nieznanych profili z całego świata, które łączą się i często stają się wielkimi społecznościami. Hashtagi na Instagramie dają nam możliwośc dotarcia z naszym produktem do osób z całego świata.
Tym samym produkowana przez nas ozdoba choinkowa z Podkarpacia, może mieć więcej klientów w Anglii niż w Polsce. Dane z analizy SumAll Blog, przeprowadzone na próbie 450 tys. użytkowników Instagrama mówią same za siebie.
W porównaniu z postami bez hashtagu:
-
1 hashtag daje 19 procentowy wzrost zainteresowania
-
8 tagów daje 10 procentowy wzrost zainteresowania
-
11 znaczników i więcej daje 552 procentowy wzrost zainteresowania
Hashtagi na Twitterze
Twitter z racji tego, że daje użytkownikom do dyspozycji tylko 140 znaków nie lubi tak dużej ilości hashtagów jak w przypadku Instagrama. Choć różne badania pokazują, że stosowanie tagów na Twitterze jest kluczowe w budowaniu zasięgu. W przypadku tweetów z hashtagami ich efektywność zwiększa się dwukrotnie.
Tweety z jednym lub dwoma hashtagami dają o 21% wzrost zainteresowania. Natomiast te z dwoma tagami lub ich większą liczbą, odnotowują nawet 17 % spadek zainteresowania w stosunku do postów bez żadnego znacznika.
Twitter preferuje kiedy używamy hashtagów do przypisywania naszym postom
kategorii np:
- Wydarzenia: #PrayForParis
- Eventy: #Euro2016
- Zjawiska: #AuroraBorealis
Hashtagi na Linkedin
Algorytmy Linkedin również wykorzystują tagowanie. Odpowiednie używanie hashtagów potrafi zwiększyć dotarcie, ale oczywiście nie będzie miało aż tak dużego znaczenia jak zaangażowanie użytkowników poprzez np. komentarze. A jak sprawdzić których hashtagów używać - najlepiej skorzystać z dostępnych narzędzi.
Jednym z takich narzędzi jest wtyczka do Chrome która pozwala na sprawdzenie częstotliwości użycia hashtagów.
Tutaj link do wtyczki:
https://chrome.google.com/webstore/detail/linkedin-hashtags/kkhmijpchbobncfmiihepfhpbkjnogbl
Hashtagi na Facebooku
Wśród portali społecznościowych Facebook jest zdecydowanie najmniej przychylny zamieszczanym hashtagom. Posty publikowane bez znaczników są dużo bardziej popularne niż te gdzie tagi zostały użyte. Niektóre badania ukazują, że zbyt dużo hashtagów może zmniejszyć zainteresowanie postem nawet czterokrotnie.
Platforma SumAll Blog wskazuje, że każdy hashtag dodany do facebookowego posta powoduje nawet 30% spadek zaangażowania. Na dodatek facebook magazynuje posty tylko przez 30 dni, co oznacza, że po ich upływie szukanie nas przy użyciu konkretnego znacznika okaże się niemożliwe.
Kiedy używać hashtagów na Facebooku? W zasadzie tylko wtedy kiedy publikujemy kilka postów o tej samej treści i chcemy zbudować wokół nich pewną społeczność, której użyte przez nas hashtagi ułatwią odnalezienie nas.
Hashtagi na Pinterest
Pinterest jest narzędziem do tworzenia tzw. "mood boardów" czyli w przełożeniu na język polski tablic inspiracji. Inspiracji możemy szukać za pomocą wyszukiwarki, która paradoksalnie nie obsługuje hashtagów.
Fraza wpisana w oknie wyszukiwarki daje te same wyniki z postawionym przed nią znakiem # jak i bez niego. Znaczniki nie są aktywne w profilowym opisie ani też w opisie czy tytułach tworzonych przez nas tablic. Jakie mają więc zastosowanie?
Hashtagi funkcjonują tylko w opisie pinów (są klikalne). Hashtagi na Pintereście mają sens tylko i wyłącznie wtedy kiedy są unikatowe i nie generyczne.
Hashtagi na Google +
Hashtagi w Google Plus działają podobnie jak na Facebooku czy Twiterze. Kiedy wpiszemy w wyszukiwarce: #Święta (będąc zalogowanym w Google+). Google+ wyszuka nam istotne dla nas treści ale przeniesie nas też, do okienka wyszukiwania hashtagów.
Oprócz wpisanego przez nas znacznika będą tam inne, powiązane z nim - klikalne - hashtagi. Znaczniki w G+ muszą być jednorodne i nie mogą zawierać znaków, które nie są literami, bo może to zmienić ich działanie. Hashtagi Google Plus pozwalają na większą eksplorację platformy oraz jej użytkowników.
Hashtagi - podsumowanie
Hashtag to świetne narzędzie do budowania społeczności, wyszukiwania interesujących informacji, osób czy grup. Dzięki nim możemy śledzić to, co dzieje się z naszą marką w sieci lub obserwować wydarzenia związane tylko pośrednio z naszą działalnością. Możemy też podpatrywać jak radzi sobie konkurencja i czego w sieci szukają nasi obserwatorzy. Dowiemy się również tego jak klienci użytkują nasz produkt.
Starajmy się ich zachęcić do używania naszych hashtagów i budowania wokół nich społeczności. Hashtagi mogą być efektywnym narzędziem e-marketingowym i z wielką pomyślnością możemy je stosować w ramach naszej działalności e-commerce.
Stosujmy się do zasad tworzenia skutecznych hashtagów i korzystajmy z nich wszędzie tam gdzie możemy - pamiętając przy tym, jaka jest specyfika ich działania na konkretnych platformach.