Jak wiadomo utrzymanie dotychczasowego klienta wiąże się z dużo niższymi nakładami finansowymi i czasowymi niż pozyskanie nowego. W Internecie panuje bardzo duża konkurencja, na znaczeniu zyskuje zatem budowanie długotrwałych relacji z konsumentami i lojalności wobec przedsiębiorstwa.
Sfera e-biznesu rządzi się określonymi prawami i nie da się ukryć, że klient tak długo pozostaje firmie lojalny, jak długo widzi w tym korzyści i profity. Lojalność jest czynnikiem sprzyjającym utrwalającym relacje z konsumentami - nie jest jednak dana raz na zawsze i w rzeczywistości stosunkowo łatwo ją stracić.
W Internecie co prawda przyzwyczajamy się do dokonywania zakupów u sprawdzonego sprzedawcy, nie jest to przyzwyczajenie jednak na tyle trwałe, aby nie można było go zmienić. Jeśli zdobędziemy przekonanie, że inna firma zaproponuje nam więcej korzyści i jest godna zaufania, nie będziemy mieć większych oporów aby zmienić dotychczasowe upodobania. Wszystko zależy od tego jak bardzo nowa firma zmotywuje nas do zrezygnowania z dotychczasowych zakupów u ulubionego sprzedawcy.
Skuteczne działania e-marketingowe.
Zaoferowanie niższych cen i większej wygody przeprowadzanej transakcji.
Lepsze bonusy związane z długotrwałą współpracą.
Lepszą jakość asortymentu.
Zamieszczanie nieaktualnych treści w witrynie.
Problemy natury technicznej występujące na stronie internetowej e-firmy.
Nieczytelna witryna i problemy z obsługa nawigacji.
Długi czas oczekiwania na wysłane zapytanie.
Znaczne podniesienie cen towarów w stosunku do konkurencji.
Brak bonusów za długookresową współpracę i lojalność.
Teoretycznie tak - chociaż jest to bardzo trudne. W Internecie mamy wiele opcji wyboru i niekorzystne jest dla nas trwanie przy czymś, co zawiodło nasze zaufanie. Odzyskanie rozczarowanego klienta z pewnością wymaga nie tylko nakładów czasowych, ale i finansowych - i nie zawsze jest dla firmy opłacalne.
Przeproszenie za pomyłkę lub błąd firmy - jeśli to było przyczyna utraty zaufania.
Przygotowanie indywidualnej oferty, mającej za zadanie przekonać klienta do pozostania przy konkretnej firmie.
Zapewnienie, że firma dołoży wszelkich starań, by spełnić oczekiwania konsumenta.
Zainwestowanie w marketing społecznościowy - na konsumentów bardzo mocno oddziałują pozytywne opinie bliskich osób o konkretnym produkcie czy określonej firmie. Organizowanie konkursów w portalach społecznościowych i tworzenie wokół siebie społeczności korzystnie wpłynie na kształtowanie się wizerunku przedsiębiorstwa w sieci.