W zakresie zawierania umowy na odległość zarówno kupujący, jak i sprzedający mają określone uprawnienia i zobowiązania.
Warto zatem dowiedzieć się co przysługuje nam w zakresie przeprowadzanej transakcji i jak zabezpieczyć swoje interesy podczas dokonywania zakupów on-line.
W zakresie zapłaty za towar na odległość konsument nie może być zmuszony do przekazania należności przed otrzymaniem świadczenia. Jeśli zakaz ten zostanie złamany, można unieważnić umowę.
Konsument sam powinien dokonać wyboru sposobu i terminu w którym chce uregulować należności. Umowa zawierana na odległość musi także dokładnie określać sposób składania reklamacji (reklamacje w sklepie internetowym), tak, aby nie narażać klienta na trudności z tym związane.
Składanie reklamacji nie powinno nakładać na konsumenta znacznych kosztów i nie może go w tym aspekcie obciążać. Konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy w ściśle określonym terminie. Więcej o odstąpieniu od umowy można przeczytać w artykule.
Istnieją szczególne przypadki, kiedy odstąpienie od umowy nie jest możliwe (chyba, że sprzedający i kupujący umówili się inaczej). Będą to między innymi takie przypadki jak dostarczanie prasy czy też usługi dotyczące gier i zakładów wzajemnych.
W związku z tym, iż umowa zawierana na odległość wytwarza swoistą niepewność konsumentów w stosunku do kupowanych towarów czy usług,
sprzedający muszą zdawać sobie sprawę z ciążących na nich obowiązkach, takich jak:
nazwie, siedzibie firmy oraz organie, który dokonał rejestracji firmy przedsiębiorcy. Jeśli firma korzysta z usług przedstawiciela również musi podać jego niezbędne dane
właściwościach świadczenia i informacji czego konkretnie ono dotyczy
dokładnej cenie, finansach związanych z wszelkimi elementami świadczenia
ewentualnym ryzyku mającym związek z konkretną usługą finansową
warunkach uiszczenia zapłaty
czasie i sposobie świadczenia usługi
warunkach odstąpienia od umowy oraz wypowiedzenia umowy
okresie na jaki zawierana jest umowa
warunkach składania reklamacji
sposobie pozasądowego rozwiązywania sporów, które wynikają z umowy.
Przede wszystkim będzie to uznanie umowy za niebyłą. Klient nie jest zobowiązany do jakichkolwiek powinności względem przedsiębiorcy po dokonaniu skutecznego odstąpienia od umowy w wyznaczonym terminie. W pewnych przypadkach odstąpienie od umowy może okazać się jednak niemożliwe. Będzie tak na przykład w zakresie umów związanych ze świadczeniami, za które wynagrodzenie jest zależne tylko od ruchu cen na rynku finansowym czy tez w przypadku usług dotyczących gier i zakładów wzajemnych.
Złożona drogą elektroniczną oferta jest wiążąca dla sprzedającego, jeśli kupujący potwierdzi jej otrzymanie. Musi ona jednak spełniać wymagania co do warunków pozwalających na jej dopuszczenie do postępowania aukcyjnego. Przedsiębiorca przed zawarciem określonej umowy powinien także poinformować konsumenta o wszelkich czynnościach technicznych będących elementem zawarcia transakcji oraz metodach udostępniania i zabezpieczania przez sprzedającego treści zawieranej umowy kupującemu.
Dodatkowo przedsiębiorca powinien poinformować w jakich językach umowa może zostać zawarta oraz jakie metody zostaną wykorzystane, aby skorygować ewentualne błędy przy wprowadzaniu danych, które sprzedawca powinien przekazać kupującemu.