Trendy w e-commerce na 2016 rok

16 lutego 2016 Łukasz Gierucki
Co będzie się działo w e-commerce w 2016 roku? Na pewno dużo. Warto sprawdzić jakie są trendy i wykonać odpowiednie działania żeby być na fali i nie zostać z tyłu za konkurencją.

Trendy e-commerce w 2016 roku

Jak w każdej branży tak samo w e-commerce dużo się dzieje. Można nawet powiedzieć, że w e-commerce dzieje się znacznie więcej niż w niejednej branży, gdyż ta napędzana jest nowoczesną technologią.

O tym co będzie, jakie będa trendy w 2016 roku, na co warto zwrócić uwagę, w którą stronę iść, w co inwestować żeby być na fali i nie zostać w tyle - o tym poniżej w tym wpisie, oczywiście subiektywne spojrzenie ;).

1. Duże jest piękne

Wszyscy przyzwyczailiśmy się już do dużych monitorów. Często na naszych biurkach stoją 24 i więcej calowe monitory Full HD.

Coraz więcej osób zaczyna też zadawać sobie pytanie dlaczego tak wiele sklepów wciąż wyglądają tak jak do tej pory - są wąskim paskiem przez środek monitora, a dookoła pełno pustej przestrzeni, którą można by zagospodarować. Zauważalnym trendem będzie lepsze wykorzystanie przestrzeni monitorów - większe zdjęcia produktów, większe filmy, większe czcionki, większe buttony CTA. RWD daje ogromne możliwości dopasowywania layotów do rozdzielczości monitorów i trzeba zacząć z tego korzystać.

Co należy zrobić:

  • Przebudować layout sklepu poprawiając UX/CX

  • Czerpać z możliwości RWD nie tylko w dół (urządzenia mobilne) ale i w górę (duże rozdzielczości w dużych monitorach)

  • Wykorzystać duże (ogromne) zdjęcia i filmy na stronie głównej i stronach produktowych.

2. Content górą

Już nie wystarczy pokazać klientowi jak wygląda produkt dodając do tego kilka zdań opisu. Klienci oczekują więcej! Oczekują szczegółowych opisów, kontekstu, dowodu społecznego, przedstawienia praktycznego zastosowania w odniesieniu do przeznaczenia danego produktu. Jednym słowem trzeba się bardziej postarać jeśli chcemy wygrać z konkurencją. Dodatkowo unikalna, ciekawa treść łatwiej trafi do mediów społecznościowych, dzięki czemu zyska dodatkowy rozgłos, który nabiera coraz większego znaczenia.

Co należy zrobić:

  • dostarczyć szerszych opisów produktu - emocjonalne i techniczne

  • przygotować prezentacje produktów w formie video - nie tylko cechy ale też praktycznie zastosowanie

  • pokazać jak produkt sprawdza się w codziennym użytkowaniu - zdjęcia i filmy to najlepsza forma.
     

3. Mobile będzie rządził

Od kilku lat zakłada się, że najbliższy rok będzie rokiem mobile, czyli ruch generowany przez urządzenia mobilne będzie większy niż ten generowany przez komputery desktop. Urządzeń mobilnych przybywa z każdym rokiem, więc nikt już nie traktuje dostosowania stron pod mobile jako zło konieczne - każdy myślący przebudował swoje strony dorabiając wersję m. lub zupełnie zmienił szablony na RWD.

W przypadku e-commerce do tej pory urządzenia mobile były używane jako narzędzia do pierwszego rozpoznania - np. jesteśmy na zakupach i coś nas zainteresowało, wyciągamy smarftona i szukamy więcej informacji, opinii. Wszystko wskazuje na to, że przychody generowane przez mobile będą rosły i w najbliższym czasie przewyższą przychody z tabletów i komputerów stacjonarnych.

Dlatego tak ważne jest podnoszenie wygody użytkowników na komputerach mobilnych - uproszczenie procesu składania zamówień do maksimum, aby użytkownicy nie rezygnowali z zakupów tylko dlatego że zirytuje ich sposób w jaki muszą tego dokonać.

Co należy zrobić:

  • dopracować wersję mobilną sklepu, najlepiej jako szablon RWD

  • uprościć proces zakupowy na urządzeniach mobilnych.
 

4. Analityka i Pop-up'y

Coraz większy nacisk kładzie się na statystyki dotyczące klientów - nie na statystykach ruchu ale tych skupiając uwagę na zachowaniach użytkowników w sklepie i najlepiej kiedy mamy możliwość analizy w czasie rzeczywistym - czyli w czasie rzeczywistym obserwujemy zachowania użytkowników i wyciągamy odpowiednie wnioski, możemy wchodzić w interakcję poprzez np. chat. 

Druga ważna rzecz - najlepiej jeśli dane które zbieramy i analizujemy nie są anonimowe - tzn. wiemy kto je dostarczył. Najważniejszą informacją jest oczywiście adres e-mail, który umożliwia późniejsze nawiązanie kontaktu i dalsze działania marketingowe. Dlatego użytkownicy będą jeszcze bardziej "gnębieni" formularzami, a sklepy będą jeszcze bardziej zachęcać do pozostawienia e-maila poprzez kupony rabatowe, punkty i inne nagrody. Obydwu stronom wyjdzie to na dobre - klienci będą kupować taniej, sklepy będą generować sprzedaż.

Nowoczesne sklepy i systemy e-commerce oraz aplikacje do marketingu potrafią coraz lepiej budować profile użytkowników na podstawie ich zachowań w sklepie, ale tak długo jak użytkownik nie pozostawi swojego adresu e-mail, tak długo pozostaje on tylko anonimowym profilem, którego bardzo trudno zamienić w klienta.

Co należy zrobić:

  • wyposażyć sklep w mechanizmy pozyskiwania adresu e-mail od użytkownika - pop-up do pozyskiwania adresów e-mail, formularze w odpowiednich miejscach serwisu (stopka) - użytkownicy są przyzwyczajeni do pop-upów i chętnie pozostawiają swoje adresy, trzeba ich tylko poprosić i dać coś w zamian

  • wdrożyć mechanizmy zachęty - np. kupony rabatowe.

 

5. Automatyzacja

Automatyzacja wkroczyła już na dobre do e-commerce i ten rok będzie sprzyjał jej dalszemu zadomawianiu. Nowoczesne systemy do automatyzacji pozwalają na coraz więcej, nie jest już to tylko proste odzyskiwanie koszyków - teraz możemy zaprojektować cały schemat działań w zależności od wielu czynników, podgrzewać klienta do zakupu, motywować do zakupu promocjami i ograniczonymi okazjami. Tworzenie profili użytkowników na bazie ich zachowań, skoring oraz reguły automatyzacji pozwalają stworzyć systemy które w sposób automatycznie będą w stanie konwertować użytkowników w klientów a następnie wypracowywać długofalowe relacje, zmieniając ich w stałych klientów. Najważniejsze, że będzie się to mogło odbywać w sposób nie ingerujący pracowników, w dużej mierze automatycznie. O to właśnie chodzi.

Co należy zrobić:

  • wyposażyć sklep w narzędzia do tworzenia reguł automatyzacji - odzyskiwanie koszyktów to zupełne minimum.
     

6. Personalizacja

Nowoczesna technologia pozwala na rzeczy o których kilka lat temu nikt nawet nie marzył. Jedną z nich jest personalizacja stron www. Teraz możemy dopasować nie tylko wygląd do upodobań użytkownika. Teraz możemy dopasować kontent. Wyobraźmy sobie taką sytuację. Jarek szuka nowego swetra. Wchodzi o do sklepu z odzieżą, wyszukuje kategorię swetry i następnie używa filtra - rozmiar M, kolor - niebieski, kołnierzyk - V cena - do 150 zł. Przegląda kilka z nich, następnie dodaje jeden do koszyka, jednak nie dokonuje zakup oraz nie podaje adres e-mail.

Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Bardzo dużo.


Jeśli ten sam Jarek odwiedzi nasz sklep np. w ciągu 14 dni od ostatniej wizyty po wejściu na stronę główną system:

  • w sekcji promowane zaproponuje mu 10 swetrów w rozmiarze M, kolorze niebieskim, z kołnierzykiem V i w cenie do 150 zł. 

  • w sekcji kupony rabatowe - wygeneruje mu kod rabatowy na swetry ważn tylko przez 12 godzin

  • w sekcji specjalna cena - zaproponuje mu sweter, który w trakcie ostatniej wizyty wstawił do koszyka w specjalnie cenie - 20%.


To wszystko może zrobić system mimo, że nie ma nawet adresu e-mail Jarka. A co by było gdyby Jarek zostawił swój e-mail? W takiej sytuacji do działania wkroczyła by automatyzacja.

  • w ciągu 24h od wizyty system wysłałby Jarkowi e-mail z listą produktów, które oglądał

  • w ciągu 3 dni od wizyty system wysłałby e-mail z kuponem rabatowym na sweter który miał w koszyku ważnym przez 24h

  • w ciągu 7 dni od wizyty system wysłałby e-mail z kuponem na swetry w kolorze niebieskim, rozmiarze M

  • w ciągu 14 dni od wizyty system wysłałby e-mail z informacją o promocji na swetry

  • itd.

Czy Jarek dokona zakupu? Zgodnie z badaniami dzięki personalizacji konwersja rośnie nawet do kilku tysięcy procent!
 

Co należy zrobić:

  • zmienić swój dotychczasowy skrypt sklepu na taki, który umożliwia personalizację - te pieniądze zwrócą się szybciej niż myślisz.

Jeśli masz jakieś swoje przemyślenia - podziel się w komentarzu.
 

Bezpłatna konsultacja

skuteczne SEO

wyższy konwersja

tańszy marketing