Model AIDA (ang. Attention, Interest, Desire, Action) jest to termin z zakresu marketingu, niezwykle istotny z punktu widzenia procesu sprzedażowego.
Nazwa ta wykorzystywana jest do omówienia podstawowych reakcji klienta w stosunku do określonego produktu.
AIDA to skrót od czterech wyrazów, których pierwsze litery tworzą omawiana nazwę. Termin AIDA tłumaczymy następująco:
A - Attention (uwaga) - dotyczy przyciągnięcia uwagi konsumenta do danego towaru czy usługi.
I - Interest (zainteresowanie) - koncentruje się wokół zainteresowania klienta danym towarem.
D - Desire (pożądanie) - koncentruje się na wzbudzeniu w konsumencie pożądania zdobycia danego produktu
A - Action (działanie) - określa końcowy efekt, polegający na zakupie produktu, złożeniu zapytania.
Zdarza się, że do omawianych terminów dodawane jest również określenie "satisfaction" wskazujące na satysfakcję klienta, która może przyczynić się do dokonania ponownych zakupów określonego produktu lub usługi.
Attention - zwrócenie uwagi. Pierwszy etap polega na zwróceniu uwagi klienta na daną stronę internetową. Będzie to osiągnąć na kilka sposobów:
Optymalizacja SEO i pozycjonowanie w wyszukiwarkach
Optymalizacja SEO to jedno z kluczowych działań pozwalających na przyciągnięcie użytkowników na naszą stronę. Dzięki optymalizacji nasza strona pojawi się w indeksie wyszukiwarki co będzie generować ruch na niszowe frazy. Dodatkowe pozycjonowanie strony na konkurencyjne frazy pozwoli na zwiększenie ruchu na stronie przyciągając do niej osoby zainteresowane konkretnymi produktami czy usługami.
Kampanie reklamowe - mailingowe, w wyszukiwarkach, banerowe
Drugim aspektem przyciągnięcia uwagi będą kampanie reklamowe w sieci. Kampanie reklamowe mogą być nastawione na zwiększenie rozpoznawalności marki oraz na generowanie konkretnych akcji czyli tzw. konwersji. Kampanie pozwalają dotrzeć do sporej ilości użytkowników również do wyselekcjonowanej grupy jaka nas interesuje. Kampanie mają ten minus że niestety ich zasięg zależy od budżetu jakim dysponujemy.
Marketing wirusowy, social marketing
Nie należy ponad to zapominać o marketingu wirusowym - ciekawy pomysł na rozpowszechnianie przez internautów treści okaże się nie tylko skuteczną formą zwrócenia uwagi na stronę, ale również nie obciąży znacznie budżetu firmy.
W dobie portali społecznościowych social marketing powiązany z marketingiem wirusowym jest to jedna z najlepszych form zwrócenia siebie uwagi. Dlaczego? Bo żadna inna forma reklamy nie jest w stanie przyciągnąć takiej ilości użytkowników jak trafiona kampania viralowa. Jest jedno małe ale. Musi to być kampania trafiona czyli taka która zmotywuje użytkowników do dzielenia się nią z innymi a o to coraz trudniej.
Interest - wzbudzenie zainteresowania. Jeśli klient już trafił na firmową stronę internetową, kolejnym etapem jest wzbudzenie jego zainteresowania poprzez treść strony.
W tym momencie zależeć nam będzie na tym, aby użytkownik zainteresował się naszą ofertą - sprzedawanym asortymentem produktów, lub świadczonymi usługami.
Warto podjąć próbę zorientowania się kim są osoby odwiedzające najczęściej witrynę przedsiębiorstwa i zoptymalizować stronę pod kątem tych użytkowników. Konieczne jest rozeznanie w potrzebach i oczekiwaniach naszych potencjalnych klientów.
Witryna firmy internetowej musi akcentować istotne informacje, być przejrzysta i w żadnym wypadku nie przytłaczać nadmiarem informacji. Bardzo pomocne są w tym zakresie zagadnienia eyetrackingu. Jest to technika śledzenia wzroku, pokazująca na czym przede wszystkim koncentruje się osoba odwiedzająca stronę internetową.
Należy dbać o stronę internetową, na bieżąco ją aktualizować i sprawiać, by była atrakcyjna wizualnie, przyjemna dla oczu potencjalnych klientów, bez niepotrzebnych, denerwujących elementów jak muzyka w tle czy "efektowne" animacje. Tylko wówczas możliwe będzie skuteczne zwrócenie ich uwagi na to, czym firma się zajmuje i co ma do zaoferowania.
Zainteresować klienta można różnymi aspektami - od konkurencyjnych cen, przez wysoką jakość towarów, wysoki profesjonalizm proponowanych usług na liście referencyjnej i dotychczasowych klientów kończąc.
Desire - wzbudzenie pożądania. Jeśli potencjalny klient zdecydował się zapoznać z ofertą, należy wzbudzić w nim pragnienie posiadania określonej rzeczy.
Na tym etapie konieczne jest zagwarantowanie danej osobie:
szerokiego dostępu do informacji opisujących konkretny produkt czy oferowaną usługę
bezpieczeństwa przeprowadzanej transakcji (w tym zapewnienie różnych form płatności przez internet
szybki i sprawny kontakt - jest to warunek konieczny, aby konsument poczuł się pewnie, swobodnie i bezpiecznie w określonej firmie internetowej. Jeśli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, może to skutkować rezygnacją z przeprowadzanych w sklepie internetowym zakupów.
Action - podjęcie działania . Ostatnią fazą omawianego zagadnienia będzie nakłonienie potencjalnego klienta do podjęcia akcji polegającej na zakupie określonego produktu lub usługi lub wygenerowaniu lead'a, którym moża być np. złożenie zapytania lub kontakt telefoniczny. Nie ma mowy tutaj o jakimkolwiek błędzie - jeśli taki popełnimy, najprawdopodobniej stracimy klienta.
Na tym etapie ma miejsce decyzja czy podjąć akcję czy nie - wysłać zapytanie, kupić produkt czy jednak zrezygnować i nie tracić czasu i energii. Jeśli etapy 1-3 nie zostaną spełnione, nie mamy szansy na punkt 4.
Na etapie podejmowania decyzji mile widziane będzie ograniczenie biurokracji (lepiej nie wymagać od kontrahenta podawania zbyt dużej ilości danych osobowych), zapewnienie o stosowaniu polityki prywatności czy też poinformowanie o możliwych efektach jakie pociągnie za sobą podjęcie działania.
AIDA to skrót procesu sprzedawania - pozyskiwania nowego klienta - od przyciągnięcia jego uwagi po podjęcie decyzji i wykonanie działania - akcji.
Przestawiony proces można by dużo dokładniej przeanalizować gdyż jest ona dużo bardziej złożony, jednak powyższy tekst powinien naświetlić najważniejsze kamienie milowe zdobywania nowych klientów - raz uświadomić ich istnienie i dwa zmotywować do podjęcia działań na przełożenie tej wiedzy na konkretne działania, które pozwolą na jeszcze lepsze zamykanie każdego etapu procesu sprzedażowego, gdyż tylko pozytywne zamknięcie każdego z nich pozwoli na dojście do punktu czwartego da nam potencjalną szansę pozyskania nowego klienta.