Biały kolor w marketingu i reklamie - analiza i przykłady zastosowania

17 marca 2019 Marlena Mastykarz
Dlaczego biały kolor jest ostatnio tak popularny w marketingu nie tylko internetowym ale i szeroko pojętym designie.

Biały kolor w marketingu

Ludzie to stworzenia, które świat postrzegają o wiele bardziej wizualnie, niż mogłoby się wydawać. Wiedzą o tym dobrze specjaliści zajmujący się marketingiem. Doskonale zdają sobie sprawę, jak ważną rolę w kreowaniu wizerunku produktu gra dbałość o szczegóły.

Jednym z takich szczegółów jest kolor.

W tym artykule skupię na jednym kolorze - białym, gdyż jest to kolor niezwykły, oraz w ostatnim czasie stał się również wyjątkowo modnym kolorem.

Dlaczego kolor jest tak ważny

Nasze preferencje wyrażają się nie tylko w kolorach, w których dobieramy garderobę, wystrój wnętrz czy gadżety codziennego użytku, ale również w rzeczach, na które, na pierwszy rzut oka, nie zwrócilibyśmy większej uwagi.


Na nasze postrzeganie otaczającego świata w dużej mierze wpływają kolory. Nie bez powodu używamy powiedzenia "patrzeć na świat przez różowe okulary".

Co ono właściwie znaczy? I dlaczego nie przez czarne?

Według psychologów róż to kolor nadziei i fantazji, który kojarzy się z wygodą i komfortem.

Każdy z kolorów posiada swoje cechy charakterystyczne. Dla przykładu czerwień to kolor energii, siły. Żółty oznacza ciepło, optymizm i szczęście. A czarny to kolor sukcesu, elegancji i bezpieczeństwa.

Każda firma na początkowym stadium swojego istnienia dobiera wiodące kolory i odcienie swojej własnej marki. To właśnie w nich można później zobaczyć produkty, logotypy czy stronę internetową. Taka decyzja określi, w jaki sposób wyroby danej firmy będą przyjmowane przez klientów.
 

Słuchawki Sony w białym kolorze


Wiele marek po pewnym czasie dokonuje ewolucji, diametralnie zmieniając swój image, w tym logotyp i kolory. Dzięki temu, wybierając nowy kolor, zyskuje nowych konsumentów i poszerza gamę skojarzeń. Na przykład wybierając fiolet, jednocześnie dodajemy poczucia bogactwa i sukcesu.

A jak to jest z białym kolorem, który od dłuższego czasu stał się wyjątkowo modny?

Moda na biały

Zanim przejdę do dokładniejszej analizy znaczenia koloru białego w marketingu warto nakreślić ogólną teorię barw.

Na początku warto podzielić je na ciepłe, zimne oraz neutralne.

Pierwsze - ciepłe, charakteryzuje energiczność.  Drugie - zimne - spokój i zrównoważenie.

Kolor biały to jedna z trzech neutralnych barw podstawowych.

Barwy neutralne - podstawowe nie posiadają jednoznacznego wydźwięku , są nieemocjonalne i nie mówiące nic o konkretnym stosunku do danego przedmiotu. Oprócz bieli do barw neutralnych zaliczamy czerń i, co dla wielu może wydawać się niezbyt oczywiste, srebrny oraz szary.

Wiele firm w ostatnim czasie decyduje się na wybór białego koloru jako wiodącego w reklamie i design’ie swoich produktów. Najlepszym przykładem jest firma Apple, której znakiem rozpoznawczym są produkty w stonowanym, białym kolorze.

Dotyczy to nie tylko samych wyrobów. Dostępne są one również w innych barwach, jednak kolor biały gra główną rolę. Dla przykładu, srebrny MacBook posiada biały logotyp jabłuszka. Na stronie internetowej Apple również przeważa biały.
 

Białe gadżety Apple


Dlaczego użytkownicy produktów Apple wybierają właśnie tę firmę?

Przede wszystkim dlatego, że są to ludzie, ceniący sobie prestiż w połączeniu z naturalnością. Biel to nie kolor na pokaz. Z drugiej strony nie potrzebuje on kolorowych dodatków, aby wyglądać efektownie.

Oprócz Apple wiele innych firm zdecydowało się na wybór bieli. Wśród nich można wydzielić Sony, Lancome, Tesla czy Adidas.

Dlaczego to właśnie biel nagle stała się tak popularna? Odpowiedź na to pytanie wcale nie należy do trudnych. Aby ją otrzymać, wystarczy wgłębić się w specyfikę tego koloru.

Psychologia białego koloru

Wpływ koloru białego na postrzeganie produktu nie jest wymysłem specjalistów od reklamy. Został  on udowodniony przez psychologów.

Przede wszystkim, biały to kolor czystości. Będzie idealnym wyborem dla osób, ceniących elegancję w połączeniu z prostotą. Kolor biały w określony sposób oddziaływuje na zmysł wzroku i układ hormonalny.

Pod wpływem działaniem koloru białego u człowieka zwężają się źrenice, wzmacnia się zmysł czucia, w tym podwyższa się wrażliwość na ból.

Białe ubrania sprawiają, że skóra wydaje się bardziej miękka i delikatna. Biel, między innymi, wyraża czystość i sterylność, i to właśnie dlatego kojarzy się ze szpitalem.

Jeśli długo patrzeć na biel, budzi ono ukojenie i neutralizuje złość, a także drażliwość. Jednak należy pamiętać, że długotrwałe przebywanie ze zbyt dużym nagromadzeniem koloru białego może wywołać uczucie zmęczenia.

Biały kolor jest absolutną wolnością. Każdy rysunek zaczynamy na białej kartce, którą zapełniamy dowolnymi kolorami. W tym wypadku biel oznacza neutralność.

Biały w marketingu

Dlaczego ten neutralny kolor w marketingu jest tak popularny?

Jedną z odpowiedzi może być fakt, że praktycznie zawsze biały budzi pozytywne emocje. Biały to znak niewinności, o czym świadczy dobór sukni panny młodej.

Oprócz tego bieli używamy do wyrażenia pokoju - biała flaga kapitulacji. Bez względu na to, że w niektórych kulturach biel to barwa żałobna, oznacza ona nie pustkę i śmierć, a rozpoczęcie nowego życia i przejście do innego świata, w dalszym ciągu pozostawiając pozytywne wrażenie.
 

Białe produkty


Oprócz psychologicznego wyjaśnienia wpływu bieli na postrzeganie otaczającego świata istnieje również teoria naukowa, potwierdzająca niezwykłość tego koloru.

Mianowicie, promień światła zbudowany jest z różnej długości fal. Fale te odpowiadają konkretnym kolorom, co oznacza, że promień światła jest mieszanką różnych kolorów. Doskonale odzwierciedla to pryzmat, wynaleziony przez Newtona jeszcze w XVII wieku. Widząc przedmiot w danym kolorze, patrzymy na połączenia promieni o różnych długościach fal. Kolor biały jako jedyny jest połączeniem wszystkich kolorów naraz, dlatego przez wielu naukowców uważany jest za niezwykły.

Biały kolor a ekologia

Kolor biały niejednokrotnie jest wybierany przez marki kojarzone z ekologią.

Specjaliści określili, że biel wiąże się z cnotą i czystością, która jest głównym argumentem produktów ekologicznych. To właśnie biel jako kolor podstawowy jest produktem naturalnym, bez dodatkowych elementów w postaci barwnych odcieni.

Przykładem może posłużyć Tesla, przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją całkowicie elektrycznych samochodów. Bez względu na to, że samochody Tesla znaleźć można w najróżniejszych barwach, ich logotyp charakteryzuje łagodna biel.

Psychologowie potwierdzili, że biel to najlepszy wybór dla marek związanych z ekologią i wysokimi technologiami. Biała barwa w tym przypadku wzbudza poczucie bezpieczeństwa, związane z innowacjami technicznymi, wchodzącymi na rynek.

Kolor biały to również kolor zdrowia. W związku z tym jest on chętnie wybierany jako barwa wiodąca w medycynie. Począwszy od białych fartuchów lekarzy do opakowań lekarstw można zauważyć ten powtarzający się schemat. Biały to kolor czystości i początek czegoś nowego, dlatego używając wyrażenia "zacząć coś z czystej karty" mamy na myśli białą kartkę papieru.

Biały a minimalizm

Obecnie w wielu zakątkach świata panuje moda na minimalizm. Nie bez powodu używamy powiedzenia "mniej znaczy więcej".

Aktualnie liczy się bardziej jakość, a nie ilość. Doskonale widać to w branży wnętrzarskiej. Komponowanie gamy dla konkretnego wystroju przy użyciu zbyt jaskrawych i różniących się od siebie barw uważane jest za oznakę złego gustu. Wchodząc do niejednego sklepu można zauważyć, że wystrój dobierany jest w dwóch, maksimum, trzech kolorach. Dzięki temu nie rzuca się w oczy i dodatkowo wywołuje poczucie bezpieczeństwa i domowego ciepła. Wrażenie przytulności wywierają barwy ciepłe i stonowane. Takie miejsce jest komfortowe i nieświadomie chce się w nim spędzić więcej czasu.
 

Białe produkty


Całkiem niedawno, bo jeszcze parę lat temu graficy tworzyli logotypy, zawierające wszystkie barwy tęczy. Również strony www obfitowały w szeroki przekrój odcieni. Taka była moda i takie były też oczekiwania ówczesnych konsumentów.

Rynek jednak rozwija się nieustannie i w przeciągu ostatnich lat diametralnie zmieniły się trendy w marketingu. Obecnie stawia się na swobodę i prostolinijność, która, jak się okazuje, świetnie wyraża się akurat w białej barwie.

Orientacja na klienta wymaga dopasowania w każdym obszarze, również w obszarze wykorzystywanej palety barw. W związku z tym podążając za oczekiwaniami klientów wiele marek zmieniło wystroje swoich sklepów, show roomów oraz layout'y swoich stron www.

Jednym z częściej wybieranych kolorów jest biel, lecz nie tylko dlatego, że jest ona neutralna. Ma  również specyficzne właściwości optyczne. Biały sprawia iluzję poszerzonej przestrzeni. Widać to doskonale porównując jednakowej wielkości kwadraty: biały na czarnym tle i czarny na białym. Ten pierwszy zawsze będzie wydawać się większy. Metodę tę wykorzystuje się często w niewielkich pomieszczeniach, aby je optycznie powiększyć.

Kolor biały na stronach www

Badania wskazują na to, że dla ponad 65% społeczeństwa kolor to najważniejszy czynnik przy wyborze produktów.

W związku z tym nie można dziwić się, że firmy tak ogromną wagę przykładają właśnie do odpowiedniej gamy kolorystycznej swoich produktów i śledzą aktualne trendy wśród odbiorców w swojej branży.

Wykorzystanie białego koloru nie zawsze musi oznaczać jego dominację. Często może on być tłem.

Dobrym przykładem będzie logo Google. Nie każdy z pamięci może powiedzieć, jakiego koloru są poszczególne litery najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki. Jednak każdy kojarzyć ją będzie z bielą w tle. Choć nie gra tu ona głównej roli w grafice, jest najbardziej kojarzoną barwą z marką Google. Biel w tym wypadku odpowiada za poczucie przejrzystości.

Biały może być kojarzony z pustką, dlatego trzeba go "udekorować" dodatkowymi elementami, co w przypadku Google wyraża się kolorowymi literkami. Dzięki temu otrzymujemy wrażenie objętości. A o to właśnie chodzi, gdy poszukujemy informacji na dany temat w internecie, gdyż objętość to jednocześnie masa informacji i ogromna pojemność.

Wiele firm zmienia design swoich stron internetowych na biały. Jest to uproszczenie dostępności produktów i treści na stronie.

Kompozycja, usytuowana na białym tle sprawia wrażenie czystszej. Ułatwiona jest również orientacja wśród zakładek i łatwość w obsłudze. Upraszczenie nie oznacza w tym przypadku obniżania jakości, a wręcz przeciwnie, jest oznaką dobrego gustu, poczucia stylu, często wprowadza większą przejrzystość i tym samym poprawia użyteczność dla użytkownika.

Kulturowe wpadki

Jak już zostało wyjaśnione, kolor znacznie wpływa na postrzeganie danego produktu oraz emocje, które wzbudza. Jednak nie na całym świecie wszystkie kolory wywołują takie same odczucia.

Pierwsza rzeczą, którą powinien określić każdy specjalista od marketingu to grupę docelową dla swoich produktów i sprawdzić, czy wybrany kolor w ich kulturze nie różni się diametralnie od postrzegania go w swoim kraju np. w Polsce. Kolor biały dla Europejczyków to czystość i niewinność, jednak należy pamiętać, że nie wszędzie będzie tak odbierany. W takich krajach jak Chiny i Japonia biały oznacza żałobę. Brak wiedzy na ten temat i niewłaściwe użycie może doprowadzić do przykrych konsekwencji w postaci utraty klientów.

Białe produkty


Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: jaki kolor będzie najlepszy dla wyrobów, logotypu i interfejsu strony internetowej firmy?

Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na to pytanie. Każda z barw posiada swoją specyfikę psychologiczno społeczną i wywoływane asocjacje. Fakt, że biel w ostatnim czasie stała się jednym z kolorów, po które najchętniej sięgają fachowcy od reklamy oznacza, że zmieniło się również środowisko konsumenckie, które w produktach ceni sobie powściągliwość i wyszukanie, a jednocześnie wysoką jakość i nowinki innowacyjne. Jeśli zainteresował Cię temat kolorów i chciałbyś poznać oddziaływanie innych kolorów w marketingu polecamy odwiedzić wpis na blogu o psychologii kolorów w marketingu.
 

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie