Blog to skuteczne narzędzie e-marketingu, które może pomóc nam nie tylko zbudować pozytywny wizerunek firmy w sieci, ale także zyskać rozgłos i poszerzyć grono klientów czy tez odbiorców naszego przekazu.
Blog nie może być jednak prymitywną reklamą przedsiębiorstwa – jeśli z takim zamiarem go tworzymy, to lepiej jeśli od razu damy sobie z tym spokój. Może nam to bowiem bardziej zaszkodzić pod względem kreowania wizerunku firmy, niż pomóc. Czytaj więcej o prowadzeniu firmowego bloga.
Blog to forma komunikowania się z internautami – nasz osobisty i mniej formalny niż tradycyjna witryna przekaz, skierowany do innych osób (niekoniecznie tylko do klientów). Doświadczenie wielokrotnie pokazało, że profesjonalny, obiektywny i systematycznie pisany blog może przynieść firmie internetowej więcej pozytywnego rozgłosu, niż wiele innych bardziej kosztownych technik e-marketingu.
Nikomu, kto ma chociażby blade pojęcie o e-marketingu nie trzeba powtarzać, że podstawą w tym zakresie jest systematyczność, częste aktualizowanie treści, czytelność przekazu oraz walory wizualne bloga. Pomimo, że są to rzeczy oczywiste – przeglądając niektóre blogi firmowe, można mieć im wiele do zarzucenia. Treści bywają niejasno rozmieszczone na stronie, a czcionka zlewa się tworząc jeden wielki tekst.
Nie chcemy, aby nasza firma kojarzyła się z chaosem, zatem na początku skupiamy się właśnie na estetyce bloga i analizie tego co będzie się na nim pojawiało oraz w jakich odstępach czasowych. Blog oprócz funkcji informacyjnej (publikacja porad, artykułów, recenzji) powinien wspomagać komunikację z internautami zainteresowanymi w jakikolwiek sposób firmą, lub publikowanymi na blogu treściami.
Twórz blog systematycznie i z zaangażowaniem, tak, aby internauci mieli wrażenie, że prowadzi go ekspert i profesjonalista w danej dziedzinie. Po publikacji artykułu czy porady staraj się pobudzić internautów do dyskusji i zamieszczania swoich komentarzy pod tekstem.
Wykorzystaj blog do zwrócenia uwagi na firmę. Internauci widząc komentarze innych osób mają odczucie, że czytany tekst jest popularny w sieci i warty przeczytania – skoro już wcześniej inne osoby zainteresowały się nim.
Prowokuj dyskusję. Łatwiej wypowiadać się kolejnym osobom jeśli już wcześniej ktoś się wypowiedział. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby prowokować dyskusję zadając na temat artykułu określone pytanie (na przykład w miejscu na komentarze). Dlaczego warto to robić?
Zaangażowanie w dyskusję wiąże się z pobudzeniem sfery emocji i łatwiejszym zapamiętaniem witryny, jaka sprowokowała nas do prowadzenia dialogu.
Warto monitorować opinie jakie pojawiają się na blogu w odniesieniu do konkretnej firmy i wyciągać z nich wnioski. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zachęcić pracowników do udzielania się na blogu firmowym – klienci firmy, którzy widzą zaangażowanie pracowników, potraktują instytucję jako bardziej przyjazną i godna zaufania.
Ponieważ są one obiektywnym spojrzeniem danej osoby (czy też firmy) na temat interesujących zjawisk, procesów. Zwierają przydatne informacje i ciekawe porady. Przede wszystkim jednak nie są formą natrętnej reklamy, której internauci w większości maja już zdecydowanie dość. Profesjonalny blog tworzony jest w sposób budzący nie tylko zainteresowanie, ale i zaufanie internautów. Zaufanie kształtuje się na blogu głównie poprzez zamieszczanie treści zgodnych z prawdą oraz pomocnych. Osoba, która potrafi krytycznie ocenić niektóre aspekty działalności, którą prowadzi czy też podzielić się cennymi wskazówkami – może kojarzyć się z profesjonalizmem i otwarciem na potrzeby innych ludzi.
Zadbaj o widoczność bloga – promuj go w serwisach społecznościowych i spróbuj zaangażować pracowników w te działania – marketing wirusowy z pewnością będzie tutaj bardzo pomocny, a dotarcie do znajomych poszczególnych pracowników będzie pierwszym krokiem w kierunku rozpowszechnienia bloga.
Staraj się codziennie pokazywać aktywność na blogu. Zwiększasz w ten sposób jego wiarygodność. Jeśli daną osobę zainteresowała poruszana na blogu tematyka i wracając na niego za dwa dni widzi, że nic nowego tam nie ma – raczej szybko nie odwiedzi go ponownie.
Pozwól internautom zadawać pytania, komentować, wypowiadać się. Staraj się wykorzystywać ich wypowiedzi w aspekcie tworzenia nowych treści. Nawet negatywny i krytyczny komentarz w stosunku do zamieszczonego artykułu może nas wiele nauczyć. W końcu piszemy nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla innych i ich wymaganiom chcemy sprostać.
rozważnie przemyśl nazwę bloga i tagów, którymi zostanie oznakowany. Informacje te będą w późniejszym czasie trudne do modyfikacji i warto starannie przemyśleć tą kwestię
określ adres URL dla zakładanego bloga – zdecyduj czy połączysz blog z domeną firmy, czy też stworzysz dla niego osobną domenę
włącz opcję dodawana komentarzy – tylko w ten sposób skutecznie pobudzisz internautów do aktywności
wyeliminuj ryzyko zaśmiecania bloga spamem - aby uniknąć pojawiania się w komentarzach na blogu automatycznie rozsyłanych komentarzy zastosuj wymóg odpowiedzi na proste pytanie przed opublikowaniem treści komentarza
zapoznaj się z opcją trackback – pozwala ona kontrolować i śledzić reakcję na wpis nawiązujący tematycznie do twojego, który pojawił się u innego bloggera
połącz blog z mediami społecznościowymi – grono ich zwolenników stale rośnie i warto wykorzystać formę reklamy bloga jaką jest na przykład „polubienie” na Facebooku
rozważ zamieszczenie na blogu zakładki „o mnie”. W przypadku firmy internetowej warto zastanowić się nad przedstawieniem pracowników i siebie internautom – firma z pewnością stanie się bliższa klientom i odbierana jako otwarta oraz nie mająca nic do ukrycia. Internet przyzwyczaił nas do anonimowości, jednak nadal chcemy wiedzieć (i widzieć) z kim rozmawiamy, kogo blog czytamy czy też z kim zawieramy w sieci transakcję.
Jeśli Twój blog nie ma czytelników, prawdopodobnie nikt nie wie o jego istnieniu. W metaforycznym ujęciu można byłoby powiedzieć, że i w sklepie nikt nie kupi asortymentu znajdującego się w półce sprzedawcy czy pod ladą – bo przecież go nie widzi.
Celem stron www jest dotarcie do jak najszerszej grupy odbiorców i widoczność w sieci. Osiągnąć można to na wiele sposobów – wykorzystując działania marketingowe jak pozycjonowanie strony czy marketing wirusowy. Warto zdać sobie sprawę, że budowanie bazy odbiorców to proces długotrwały i nie każdy kto dotrze na blog zostanie jego czytelnikiem. Bierne oczekiwanie na komentarze i codzienne sprawdzanie statystyk niewiele jednak w tym zakresie pomoże.
stworzyć linki, które będą prowadziły ze strony firmy do bloga
wspominać o blogu w podpisie wiadomości, które wysyłane są pocztą elektroniczną oraz w wysyłanych newsletterach
zachęcać pracowników do udzielania się na blogu (dotrzesz do ich znajomych chociażby na portalach społecznościowych, które mogą być powiązane z blogiem)
dbając o pozycjonowanie bloga – chociażby poprzez częste zamieszczanie na nim tekstów i aktualizowanie treści
wypowiadać się na forach i w grupach dyskusyjnych – być może Twoja wypowiedź zachęci kogoś do zapoznania się z Twoimi poglądami, które prezentujesz na swoim blogu.