Główne wady i zalety reklamy internetowej

10 lipca 2012 Agnieszka
Przed uruchomieniem kampanii marketingowej poznaj główne cechy reklamy internetowej - jej zalety i wady aby optymalnie wykorzystać swój budżet marketingowy unikając niepotrzebnych błędów.

Zalety i wady reklamy internetowej

Reklama internetowa posiada swoją specyfikę, która kształtowana jest zarówno przez czynniki korzystne jak i negatywne.

Warto zastanowić się jaką przewagę przekaz reklamowy on-line ma nad tym tradycjonalnym oraz jakie są jego podstawowe wady i zalety.

Główne zalety reklamy internetowej

  1. Interaktywność - umożliwia ona utrzymanie obustronnych interakcji z użytkownikami sieci. Dzięki istnieniu narzędzi pomocnych w e-marketingu (jak poczta e-mail czy blog firmowy) możliwe jest pogłębianie komunikacji przedsiębiorstwa z klientami i podążanie w stroną wypracowania rozwiązań korzystnych dla obu stron.

    Internet daje nam możliwość prowadzenia dialogu na wiele sposobów oraz wzbudzania zainteresowania konsumentów różnymi metodami - od ciekawej i wypełnionej treściwymi informacjami stroną www, po skuteczne i trafiające do podświadomości odbiorców kampanie e-marketingowe. Firmy funkcjonujące w Internecie mogą wykorzystać interaktywność przekazu na wiele sposobów - popularne jest np. proponowanie internautom korzystania z subskrypcji.

    Zapisują się na nią zazwyczaj osoby zainteresowane danym tematem, dlatego stosunkowo łatwo jest nawiązać z nimi kontakt, pogłębić relacje i prowadzić owocną komunikację.

  2. Brak barier geograficznych i czasowych - poszczególne firmy mogą poszukiwać grup docelowych do których kierują swój asortyment na całym świecie. Globalny charakter reklamy on-line sprawia, że nie jesteśmy ograniczeni tylko do wąskiej grupy odbiorców i sami w dużym stopniu decydujemy o jej zasięgu.

    Dużo łatwiej i znacznie taniej jest nawiązać kontakt i utrzymać relacje z klientami oddalonymi terytorialnie za pomocą Internetu, niż tradycyjnie. Dotarcie z przekazem reklamowym nawet do odległych zakątków świata nie nadszarpnie znacznie budżetu firmy. Jeśli poparte będzie ono odpowiednio przemyślaną strategią działania i właściwym wyborem grupy, do której próbujemy z przekazem dotrzeć jest duża szansa na pozytywne rezultaty aktywności.

    Tradycyjna reklama (chociażby w TV czy radio) poza granicami kraju wiąże się nie tylko z utrudnieniami dotyczącymi technicznej strony włączenia się w przekaz, ale także olbrzymim wydatkiem finansowym. Nie da się ukryć, że reklama w telewizji oprócz budżetu wymaga także pomocy specjalistów i wykorzystania technologii, które umożliwią pojawienie się w tym medium od strony technicznej.

    W Internecie reklama pozbawiona jest również ograniczeń czasowych. Klienci cały czas mogą mieć dostęp do strony Internetowej przedsiębiorstwa czy oferty sprzedażowej. Zadawać pytania można w dowolnym momencie, a każda szanująca się firma internetowa odpowie w możliwie szybkim czasie. Jeśli chcemy przeglądnąć asortyment sklepu internetowego w środku nocy - nie ma z tym najmniejszego problemu.

    Nasz przekaz reklamowy zależy przede wszystkim od nas - banner jest wyświetlany tak długo jak sami za decydujemy, w dowolnym czasie uczestniczyć możemy chociażby w grupach dyskusyjnych i tym samym kreować pozytywny wizerunek marki w sieci.

  3. Dostęp do konkretnej grupy odbiorców - Internet daje nam wiele możliwości dotarcia z przekazem reklamowym do poszczególnych grup docelowych. Działania reklamowe w sieci są znacznie tańsze niż tradycyjne formy reklamy.

    Możemy sobie zatem pozwolić na długotrwałe kampanie promocyjne i wykorzystanie różnych narzędzi e-marketingu. Możemy się reklamować nie tylko odpowiednio pozycjonując stronę, czy podejmując aktywność w mediach społecznościowych - możemy również podjąć próbę pozyskania adresów e-mailowych osób potencjalnie naszą firmą zainteresowanych i wysłać im określony mailing czy też zamieścić banner reklamowy na stronach o bardzo różnorodnej tematyce.

    Działania marketingowe możemy kierować do konkretnej grupy odbiorców i przystosować przekaz do ich potrzeb i zainteresowań. Poznanie upodobań konsumentów umożliwia doskonalenie oferty przedsiębiorstwa i dopasowanie profilu firmy do wymagań rynku.

    Internet daje mnóstwo możliwości badania opinii konsumentów i tym samym kierowania do nich takiego przekazu reklamowego, jaki okaże się najbardziej trafny. Kierowanie określonej reklamy do precyzyjnie określonej grupy docelowej jest nie tylko opłacalne, ale też pozytywnie wpływa na wizerunek firmy w sieci - nie jest odbierana jako nachalna, a jako próbująca dopasować się do wymagań klientów. Poszczególne narzędzia e-marketingu dają dużą swobodę prowadzenia aktywności reklamowej w Internecie i nic nie stoi na przeszkodzie, aby ukierunkować tematycznie treści reklamy.

    W portalach społecznościowych organizować możemy różnego rodzaju konkursy, zaś do osób zainteresowanych tematyką działań firmy wysyłać możemy subskrypcję. Wykorzystać możemy możliwość emisji targetowanej reklamy, oraz pozycjonować stronę www na takie frazy, których najlepiej oddają specyfikę instytucji.

  4. Elastyczność - reklama internetowa nie musi być sztywna i niezmienna. O ile w tradycyjnych środkach przekazu raz stworzoną reklamę ciężko jest modyfikować, o tyle Internet pozwala na przekształcenia, jeśli okażę się, że nie spełnia ona właściwie swojej roli. Na bieżąco możemy monitorować efekty prowadzonych kampanii, wykorzystywać różne rodzaje mierzenia skuteczności przekazu, a nawet zmieniać formę aktywności promocyjnej w zależności od potrzeb rynku.

    Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektów działań reklamowych, możemy bez większego problemu wprowadzić zmiany i nie wiąże się to dla nas ze znacznym wydatkiem finansowym.

    Inaczej jest chociażby w przypadku emitowania reklamy w TV. Stworzenie tej reklamy i wydatek na jej emisję jest tak znaczny, że ciężko tworzyć od podstaw kolejny przekaz i nie nadszarpnąć tym samym budżetu przedsiębiorstwa.

  5. Relatywnie niski koszt - reklama firmy za pośrednictwem internetu jest znacznie tańsza niż ta, która wykorzystuje przekaz radio czy TV. Działania reklamowe prowadzone mogą być w sieci nie tylko przez duże firmy, ale też małe i średnie przedsiębiorstwa. Niektóre formy aktywności promocyjnej w Internecie są całkowicie bezpłatne (na przykład stworzenie profilu na portalu społecznościowym), a pozwalają w znacznej mierze kreować pozytywny wizerunek firmy.

    Firmy w zależności od tego jakimi nakładami finansowymi dysponują mogą inwestować w bannery reklamowe, marketing e-mailowy, optymalizację strony seo, marketing wirusowy i inne formy dotarcia z aktywnością do poszczególnych grup docelowych. Również prowadzenie badań dotyczących preferencji i upodobań konsumentów jest znacznie tańsze w sieci niż próba otrzymania takich informacji w sposób tradycyjny.
     

Główne wady reklamy internetowej

  1. Ograniczony dostęp do osób nie korzystających na co dzień z Internetu - oczywiste jest, że jeśli określona osoba nie korzysta z Internetu, nie trafi do niej przekaz reklamowy za pomocą tego medium. We współczesnym świecie niewiele jest ludzi, którzy w ogóle z Internetu nie korzystają. Nie mniej jednak dotarcie do niektórych konsumentów tą drogą może okazać się trudne lub wręcz niemożliwie.

    Osoby w zaawansowanym wieku zdecydowanie rzadziej wykorzystują sieć oraz komunikują się za pomocą Internetu, niż osoby młodsze. Istnieją ponad to regiony na świecie, gdzie nadal dostęp do Internetu nie jest tak powszechny, jak w rozwiniętych częściach globu. Osoby, które korzystają z omawianego medium w sposób ograniczony i bardzo sporadyczny nierzadko mają opór przed dokonywaniem transakcji w Internecie. Reklama internetowa jest więc przez nich często niezauważana.

  2. Pomijane reklam przez internautów - właśnie przez nadmiar treści reklamowych w sieci wiele osób wyrobiło w sobie umiejętność pomijania treści reklamowych. Użytkownicy internetu nierzadko zamykają pojawiające się na stronie bannery bez zorientowania się, czy są dla nich interesujące. Bronią się w ten sposób przed natłokiem informacji i bombardowaniem treściami reklamowymi. Ten aspekt pokazuje, dlaczego reklamy inwazyjne w sieci niekoniecznie przynoszą zadowalający efekt. Nachalność przekazu budzi sprzeciw i irytację.

  3. Wysyłanie Spamu przez niektóre firmy to kolejny czynnik, który zniechęca część internautów do reklamy w sieci. Pomimo, że wysyłanie Spamu wzbudza niechęć i przynosi więcej szkody niż pożytku dla firm - niektóre przedsiębiorstwa nadal praktykują przesyłanie informacji czy oferty do osób, które nie wyraziły na to zgody.

    Przez takie działania poszczególne osoby zniechęcają się do zapisywania się na listy mailingowe i odbierają również inne przesłane wiadomości jako niepotrzebne. Wysłanie Spamu to działania zdecydowanie niezgodne z prawem, jednak traktowane przez część firm jako jedna z formy reklamy.
     

Reklama internetowa a tradycyjna - różnice

Podstawową różnicą pomiędzy tymi formami reklamowania się jest rola odbiorcy komunikatu - w tradycyjnej reklamie odbiorca ma za zadanie reklamę zobaczyć, przeczytać lub wysłuchać. Jest to zatem odbiór statyczny i narzucający się odbiorcy (gdy oglądamy film w TV reklamy pojawiają się w jego trakcie czy tego chcemy czy też nie). Reklama internetowa natomiast jest wysoce dynamiczna. Internauta może od razu zareagować na ofertę i nawiązać kontakt z firmą. 

Większość skutecznych reklam w sieci to reklamy, które się nie narzucają - użytkownik Internetu sam decyduje czy chce przekaz zobaczyć. Dzięki temu istnieje większa szansa dotarcia do właściwej grupy docelowej.

W zakresie reklamy tradycyjnej trudno jest precyzyjnie ocenić ile osób konkretną reklamę zobaczyło/ Inaczej jest w sieci - tutaj możemy stwierdzić ile osób zatknęło się z nią oraz wykonało konkretną aktywność. Nie można pominąć również kwestii kosztu reklamy - nie każda firma może sobie pozwolić na emisję reklamy w telewizji lub zamieszczenie billboardu w centrum miasta. W Cyberprzestrzeni zaś miejsce znajdą nawet niewielkie przedsiębiorstwa. Przy odrobinie kreatywności mogą się reklamować wydając na zupełnie skromne budżety.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie