Marka jest to pewnego rodzaju koncepcja, jaką kontrahenci utrwalają w swojej świadomości w związku z oferowanymi kategoriami produktów czy usług.
Aby zbudować pozytywny wizerunek marki musimy wzbudzić w potencjalnych kontrahentach i nabywcach pozytywne skojarzenia z tą marką i wywołać właściwe zainteresowanie.
Wiele firm przez bardzo długi okres pozostaje wierna przesłaniu określonej marki i nie zmienia często sloganów, czy też haseł reklamowych - właśnie po to, aby na stałe utrwalić w świadomości osób przesłanie, które kieruje.
Od tego jakie skojarzenia marka budzi w nabywcach danego produktu zależy jej wizerunek na rynku.
stopień znajomości marki
ułożenie danej marki w hierarchii innych marek
postrzeganie marki w odniesieniu do konkretnych zachowań konsumentów z nią związanych
przywiązanie do marki
określenie czy marka wywołuje nastawienie emocjonalne pozytywny, negatywne czy obojętne.
Budowanie pozytywnego wizerunku firmy czy marki związane jest z opracowaniem pewnego rodzaju oznaczeń słownych i graficznych. Łączy się to z kontynuacją procesu budowania strategii marki.
Pozytywny wizerunek marki jest zależny od doświadczeń klientów z daną marką w trakcie kontaktu z nią - np. używania produktu, kontaktu z przedstawicielami marki (pracownikami, influencerami), oglądania spotów i kampanii reklamowych.
nazwa marki i skojarzenia z nią związane
znaki graficzne
identyfikacja wizualna określonej marki
symbole marki.
W procesie budowania wizerunku marki konieczne będzie zaprojektowanie logo.
Następnym etapem istotnym w omawianym procesie jest stworzenie hasła reklamowego. Musi ono nie tylko wpadać w ucho i wywoływać pozytywne skojarzenia, ale także jednoznacznie wiązać się z produktem, który mamy na myśli.
Elementem pozytywnie związanym z kreowaniem korzystnego wizerunku firmy będzie profesjonalnie przygotowana strona internetowa - musimy mieć na uwadze fakt, iż jest ona podstawowym elementem świadczącym o firmie. Internauci bardzo szybko ocenią czy dana strona jest estetyczna, bogata w wartościowe treści i pomocna - i na tej podstawie mogą również określoną markę zakwalifikować.
Z budowaniem wizerunku marki związany jest termin branding. Jest to swoista technika marketingowa mająca na celu kreowanie świadomości marki oraz utrwalaniu w świadomości klientów obecnych i przyszłych korzystnych o niej opinii.
Wyróżnia się trzy poziomy budowania świadomości marki:
poziom świadomości natychmiastowej - określa, która marka jest rozważana jako pierwsza w momencie podjęcia decyzji o zakupie określonej kategorii produktów czy usług
poziom spontanicznej świadomości marki - wskazuje obszar kilku marek, będących dla klienta najbardziej wartościowymi podczas dokonywania wyboru spośród pozostałych produktów lub usług danej kategorii
poziom wspieranej świadomości marki określa jakie marki są przez konsumenta rozpoznawane.
Metody badania wizerunku marki podzielić możemy na metody ilościowe i metody jakościowe. Ilościowe metody umożliwiają zbadanie potencjału marki oraz porównanie go z innym rodzajem marek. Dodatkowo pozwalają dokonać segmentacji rynku. Techniki zbierania danych dostępne w tej metodzie to sondaże bezpośrednie i telefoniczne, badania internetowe czy testy typu central location.
W wyniku jakościowego badania wizerunku marki klient dostaje jakościowe przedstawienie postrzegania marki w oczach kontrahentów, zestaw terminów, których używa klient do określenie marki oraz idee komunikacji marketingowej. Techniki zbierania danych w tej metodzie to wywiady pogłębione, grupy fokusowe czy analiza treści dostępnych w Internecie.