Celem marketingu wirusowego jest dotarcie do odbiorcy dzięki wytworzeniu sytuacji, w której potencjalni klienci sami rozpowszechniają między sobą korzystne wiadomości na temat firmy czy jej działalności i produktów.
Reklama wirusowa jest popularną formą podejmowania próby dotarcia do klientów za pomocą Internetu i nierzadko właśnie ta metoda przyczynia się do sukcesu lub poprawy sytuacji określonego przedsiębiorstwa.
Reklama wirusowa pokazuje, że plotka na temat firmy nie zawsze musi mieć wydźwięk negatywny. Wszystko zależy od jej kontekstu i kwestii jakiej dotyczy. Umiejętnie wykorzystana może przyczynić się do tego, że określone przedsiębiorstwo z nieznanego stanie się rozpoznawalne.
Przykładem zdeterminowania sukcesu witryny przez pocztę pantoflową jest portal nasza-klasa.pl. Początkowi użytkownicy tej witryny byli bardzo aktywni i rozpowszechniali na różne sposoby informacje na temat omawianego portalu społecznościowego. Znajomi informowali się o tym nawzajem, stopniowo sprawiając, że praktycznie każdy zna nk.pl lub słyszał o omawianej stronie.
Konsumenci zaangażowani w proces promowania danej marki lub wytworu firmy to prosumenci. Są oni bardzo istotni z punktu widzenia firmy, którą świadomie lub nieświadomie wspomagają.
Opiniują określone produkty, dzięki czemu inni potencjalni konsumenci mogą się zapoznać z działaniem produktu czy też jego funkcjonalnością.
Mogą dowiedzieć się czy określona rzeczy jest przydatna, warta zakupu, czy też inni konsumenci są z niej niezadowoleni
Prosumenci dzielą się doświadczeniami związanymi z zakupem czy użytkowaniem określonych rzeczy, dzięki czemu firmy mogą opierać się na tym i ulepszać tworzony przez siebie asortyment.
Prosumenci tworzą reklamę - samo mówienie w kategoriach pozytywnych na temat określonego przedsiębiorstwa jest swoistą formą promocji.
Marketing szeptany może być dodatkową, uzupełniającą formą reklamy do innych działań - jak e-mail marketing czy pozycjonowanie firmowej strony internetowej. Nie mniej jednak może opierać się również na starannie przygotowanej i odpowiednio wdrażanej kampanii.
Aby efekt kampanii przyniósł oczekiwane rezultaty należy mieć na względzie kilka kwestii:
Ludzie najszybciej zapamiętują i utrwalają to co wywołuje w nich emocje. Jeśli określony materiał reklamowy pobudzi emocjonalnie odbiorcę i uznany zostanie za atrakcyjny - jest duża szansa, że ta osoba będzie chciała podzielić się "wrażeniami" z przyjaciółmi czy rodziną. Z pewnością nie będą tutaj skuteczne przekazy neutralne - nawet jeśli nieznacznie zaciekawią, szybko odejdą w niepamięć. A w przypadku viral marketingu chodzi o to, aby wzbudzić w odbiorcy potrzebę podzielenia się określoną informację będącą elementem kampanii e-marketingowej. Należy wzruszać, bawić, fascynować - czyli zapadać w pamięć.
Nie należy powielać utartych już schematów - kampania ma być nowością i zaskoczeniem - na tyle ciekawym, że konsument będzie skłonny poinformować o niej inne osoby. Odbiorca będzie chciał się tym podzielić, jeśli oprócz wartości reklamowych określony tekst będzie zawierał inne atrakcyjne aspekty. Potencjalny klient nie może mieć wrażenia, że jest odbiorcą "suchej" reklamy, która ma po prostu spowodować, aby zechciał coś nabyć. Musi mieć poczucie, że dociera do niego coś wartego zobaczenia i przekazania dalej.
Odbiorca powinien mieć możliwość pobierania, udostępniania materiału wykorzystanego do kampanii viral marketingu. Na tym polega specyfika tego narzędzia i nie należy jej przeciwdziałać. "Wirus" powinien się rozprzestrzeniać i nawet jeśli jakiś użytkownik go zmodyfikuje cel kampanii zostanie w dużym stopniu osiągnięty - firma zdobędzie rozgłos.
E-marketing w portalach społecznościowych bardzo często koncentruje się wokół reklamy wirusowej. Użytkownicy witryn społecznościowych
rozpowszechniają między sobą określone informacje, promując tym samym określoną firmę. Bronią oni określonych firm, marek, opiniują ich produkty i rozprzestrzeniają informacje o przedsiębiorstwie. Biorąc pod uwagę fakt, iż ogromna część populacji korzysta z portali społecznościowych, ta forma reklamy okazuje się bardzo skuteczna i coraz częściej stosowana.
Jeśli reklama okaże się interesująca, sami konsumenci staną się jej nośnikami. Nie należy jednak nachalnie prezentować przygotowanych treści - będzie to odbierane jako dążenie na siłę do celu. Lepiej skupić się na tym, aby przekaz był ciekawy, wywołujący emocje, nie wykorzystywany wcześniej przez inną firmę. Marketing wirusowy, tak jak inne formy e-marketingu, powinien być odpowiednio dopracowany i profesjonalny.