e-PR określić można jako działania w zakresie Public Relations, koncentrujące się aspektach związanych z Internetem. Dzięki tej aktywności można zarówno kreować pozytywny wizerunek firmy, utrzymywać kontakt z mediami, jak i rozwijać witryny internetowe w korzystnym kierunku. Poprzez te działania zwiększa się rozpoznawalność firmy i marki oraz efektywność przedsięwzięć prowadzonych firmy.
Biuro prasowe online - różnorodne aplikacje pozwalają na zainstalowanie biur prasowych na serwetach internetowych kontrahentów.
Konferencje prasowe online - są to konferencje transmitowane za pomocą sieci. Internet umożliwia udział (nawet czynny) w tych spotkaniach, bez wychodzenia z domu i bez konieczności ponoszenia nakładów czasowych związanych z koniecznością przemieszczania się. Najważniejsze zalety konferencji prasowych przeprowadzanych w trybie on-line to:
zniwelowanie kosztów koniecznych do poświęcenia na dotarcie do stacjonarnego miejsca standardowych spotkań
brak bariery terytorialnej - w tej konferencji mogą uczestniczyć w tym samym czasie osoby przebywające fizycznie w odległych od siebie miejscach
możliwość integracji uczestników określonej konferencji poprzez funkcję czatu.
efektywna i sprawna komunikacja.
Marketing wirusowy - jest istotnym aspektem działań e-PR. Jego działania skupiają się na tym, aby sprawić, że internauci sami między sobą będą rozpowszechniać pozytywne informacje o przedsiębiorstwie i jego wytworach.
Mailingi - jest to bardzo efektywna, szybka i stosunkowo niedroga metoda dotarcia do potencjalnego klienta. Dzięki wykorzystaniu e-mailingu można prowadzić skuteczne kampanie reklamowe, rozsyłać biuletyny, przekazywać określone informacje.
Działania NPRS - Net PR Synergy to sposób kierowania komunikatami PR w sieci przy pomocy narzędzi służących do pozycjonowania. Celem tych działań jest promocja najważniejszych aspektów stosowanej strategii Public Relations w wyszukiwarkach.
Oprócz wymienionych narzędzi pomocne do celów e-PR jest także stosowanie narzędzi platform VIDEO czy konkursów on-line.
Net Public Relations to działania wykorzystywane przez firmy, które chcą zbudować sobie silną pozycję w Internecie i przez tych, którym zależy na dbaniu o pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Dzięki narzędziom e-Public Relations określona instytucja zwiększa swoje szanse na trwałe zakotwiczenie się w świadomości konsumentów i zwiększa swoją popularność. Efektem tego jest większa liczba klientów, a co za tym idzie większe zyski finansowe.
Każdemu szanującemu się przedsiębiorstwu zależy na pozytywnym wizerunku, dotarciu do klientów i byciu zauważonym. Pomocne w tym względzie będą zarówno działania SEO, badania skuteczności prowadzonych działań, Media Relations jak i Social Media. Skuteczność prowadzonych działań w zakresie e-PR zależy oczywiście nie tylko od wykorzystanych metod i narzędzi. Duże znaczenie ma tutaj posiadana wiedza o zachodzących w Internecie procesach, doświadczenie w tego typu przedsięwzięciach i profesjonalizm działania.
W pogłębieniu wiedzy o net Public Relations z pewnością pomocne będzie zapoznanie się z podstawową terminologią dotyczącą omawianego zagadnienia.
Analiza SWOT
Banner
Blogosfera
AIDA
Community Relations
Copywriting
Internal Relations
Grupa docelowa
Netykieta
Media Relations
Marketing szeptany
Analiza SWOT - umożliwia zdefiniowanie słabych i mocnych stron oferty, a także związanych z nią możliwości i zagrożeń. Więcej na ten temat w artykule Analiza SWOT - przydatna również dla firm internetowych.
Banner - reklama graficzna często umieszczana na poszczególnych stronach internetowych.
Blogosfera - rodzaj społeczności, dotyczący osób tworzących blogi.
AIDA - jest to aspekt wykorzystywany przy tworzeniu efektywnych przekazów i haseł reklamowych. Poszczególne litery skrótu oznaczają: A - Attention (uwaga), I – Interest (zainteresowanie), D – Desire (pożądanie, chęć nabycia danego produktu czy usługi), A – Action (działanie), więcej o AIDA.
Community Relations - działania dotyczące przekazywania informacji przez firmę na temat prowadzonej przez nią aktywności, udzielania się w kwestie społeczne.
Copywriting - działania związane z pisaniem twórczych i unikalnych tekstów - często na potrzeby e-marketingu.
Internal Relations - dotyczy wykorzystania mechanizmów PR do tworzenia wewnętrznych relacji w przedsiębiorstwie.
Grupa docelowa - zbiór osób do których adresowane są określone działania.
Netykieta - zbiór kwestii związanych z poprawnym zachowaniem się w Internecie. Jest to swoista etykieta w sieci.
Media Relations- komunikowanie w zakresie Public Relations, którego podstawowym środkiem przekazu są media.
Marketing szeptany - pozwala zaistnieć w świadomości klientów i zdobyć popularność. Aktywność związana z tym terminem ma za zadanie dotarcie z przekazem do potencjalnego klienta za pośrednictwem bezpośredniego przekazu ustnego, który wydaje się być spontanicznym. Aby marketing szeptany działał we właściwym kierunku należy wystrzegać się takich kwestii jak: SPAM, naginanie faktów, natrętność, brak profesjonalizmu.
Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że są to terminy tożsame - nie do końca jednak tak jest. E-marketing koncentruje się na swoistym zarządzaniu pomiędzy firmą a jej klientami. E-PR natomiast jest terminem o dużo szerszym zasięgu i zwiera w sobie również inne relacje (np. dotyczące inwestorów czy określonych mediów). Public Relations jest elementem wspierającym e-marketing.