Możemy przyjąć założenie, że skoro czytasz ten tekst to znaczy, że w ten lub innych sposób wykorzystujesz Internet do generowania przychodów - jako właściciel biznesu, sprzedawca, marketingowiec, nie ma znaczenia jakie stanowisko pełnisz - liczy się to, że bezpośrednio lub pośrednio czerpiesz dochody wykorzystując do tego Internet.
Ostatnio przeanalizowaliśmy działania marketingowe małych i średnich firm i zauważyliśmy, że w większości przypadków są to działania nastawione bezpośrednio na zwiększanie przychodów co odbywa się poprzez zwiększanie ruchu na stronie www.
Wcale nas to nie dziwi i jesteśmy pewni, że są to optymalnie inwestowane pieniądze.
Zakładając, że strona naszej firmy (naszego biznesu) jest nowoczesna i odpowiednio zachęca do skorzystania z naszych produktów lub usług, głównym celem naszych działań promocyjnych będzie przyciągnięcie potencjalnych klientów na stronę, ponieważ tylko w ten sposób możemy sprzedawać więcej.
Dlaczego? Patrząc na statystyki ruchu na swojej stronie i odwołując je do generowanych przez stronę przychodów (zapytania/podpisane umowy/sprzedane produkty) wiemy dokładnie ile wizyt potrzeba aby wygenerować 1 PLN przychodu. Inaczej mówiąc na X wizyt na stronie sprzedajemy Y produktów/usług - co generuje XYZ PLN przychodów.
Zatem zwiększając X odpowiednio zwiększamy Y. To jest proste i każdy przedsiębiorca to rozumie dlatego firmy posiadające nowoczesną stronę www głównie skupiają się na marketingu polegającym na przyciąganiu użytkowników na stronę.
uruchomienie i prowadzenie kampanii AdWords
zakup baz i rozsyłanie targetowanych mailingów
pozycjonowanie strony www.
Są to działania, które podejmuje praktycznie każdy przedsiębiorca. W większości przypadków działania te zwracają się z nawiązką.
Są to działania, które biorąc pod uwagę ich zakres, nie umożliwiają wzmocnienie naszej pozycji w Internecie bez utrzymywania wydatków na danym poziomie.
Nasza konkurencja robi dokładnie to samo, przez co stawki w AdWords cały czas idą do góry, a nasza strona przesuwa się w Google dla najważniejszych fraz bardzo wolno.
Kontynuując te same działania nie możemy spodziewać się różnych wyników. Jeśli oczekujemy, że kontynuując te same działania nagle wydarzy się coś niespodziewanego np. nasza strona nagle wskoczy do TOP3 na najbardziej konkurencyjną frazę i tym samym ruch na naszej stronie wzrośnie o 300% jest równoznaczne z oczekiwaniem cudu.
Jedynym pewnym sposobem na polepszenie naszych statystyk w obszarze generowanych przychodów jest zwiększenie wydatków na w/w działania. Tylko czy pewnym?
Niestety istnieje ryzyko że wzrost tych wydatków o 300% nie spowoduje wzrostu przychodów o 300%. Statystyki nie zawsze działają liniowo, inaczej marketing byłby banalnie prostą dyscypliną, w której o generowanych przychodach decyduje wysokość budżetu wydawanego na działania marketingowe, co oczywiście nie jest prawdą.
Jeśli chcesz zwiększyć przewagę konkurencyjną i wzmocnić swoją pozycję w Internecie bez konieczności zwiększania wydatków na działania marketingowe poniżej znajdziesz jeden ze sposobów.
Spośród trzech wymienionych wyżej najbardziej popularnych działań marketingowych dwa działania koncentrują się wokół wyszukiwarki Google. Dlaczego? Ponieważ jeśli zależy nam na generowaniu leadów - konwersji przekładających się na przychody naszej firmy - działania w Google wypadają najlepiej biorąc pod uwagę wskaźnik ROI czyli zwrot z poniesionych nakładów.
Zakładając, że masz obecnie świadomość że w dużej mierze jesteśmy uzależnieni od Google i zmuszeni aby ten fakt zaakceptować, powinniśmy tę wiedzę wykorzystać na swoją korzyść.
Ruch na naszej stronie generowany jest przez Google - pozycjonowanie naturalne, pozycjonowanie zlecone, reklamy AdWords przy czym stosunkowo szybko na wielkość generowanego ruchu możemy wpływać tylko w przypadku reklam AdWords - optymalizując reklamy i zwiększając budżet
Wielkość generowanego ruchu z wyników naturalnych zależy od jakości naszej strony www (technologia, optymalizacja SEO) oraz ilości i jakości treści którą można tam znaleźć
Google średnio 2-4 do roku publikuje znaczące zmiany algorytmu wyszukiwarki oraz kilkadziesiąt uaktualnień istniejących algorytmów. Każda zmiana w algorytmie powoduje większe lub mniejsze zmiany w indeksie.
Ostatnie dwie poważne zmiany algorytmu - Panda (dotyczyła głównie spamu na stronach) oraz Pingwin (dotyczył głównie zbytniej optymalizacji stron) - spowodowały, że z indeksu zniknęły tysiące stron a kolejne tysiące spadły tak bardzo że ich ruch spadł kilkukrotnie.
Jeśli Twoja strona www lub firma zajmująca się jej pozycjonowaniem narusza wytyczne Google - kolejna aktualizacja algorytmu może spowodować, że strona spadnie w rankingu (filtr) lub zostanie z niego tymczasowo wykluczona (ban) i tym samym ruch na stronie drastycznie spadnie.
Konkurencja posiada dość skuteczne narzędzia SEM które może wykorzystać przeciw nam - Negative SEO - działania nastawione na obniżenie / wykluczenie naszej strony z rankingu. Update Pingwin w dużej mierze uwzględnia jakość "otoczenia" naszej strony w tym linki z podejrzanych stron. Za tego rodzaju linki może odpowiadać konkurencja.