Personalizacja w internecie - na czym polega i czy warto ją wykorzystać

02 września 2012 Agnieszka
Czym jest personalizacja i czy warto ją wykorzystać w swoich działaniach w internecie. Jakie korzyści daje personalizacja firmom internetowym i klientom.

Personalizacja w Internecie


W Internecie sukces odniesie ta firma, która postawi na kreatywność i oryginalność, ale zarazem połączy to z indywidualnym podejściem do klienta i atrakcyjnością przekazu. Biznes w sieci wiąże się z ogromną konkurencją, a jak wiadomo konkurencja to rywalizacja.

Rywalizować można jakością asortymentu, atrakcyjną witryną, a nawet cenami - chociaż mawia się, że ta ostatnia opcja to najgorszy z możliwych rodzaj konkurencji, ponieważ często wiąże się z obniżeniem jakości oferowanego asortymentu.

W ostatnim czasie wiele firm internetowych zaczyna doceniać rolę personalizacji swojej strony internetowej pod kątem użytkowników. Ta witryna, która okaże się bardziej przyjazna dla internauty, lepiej odpowie na jego potrzeby i wymagania, sprosta oczekiwaniom - może okazać się najbardziej skuteczna w działaniach sprzedażowych, czy informacyjnych i skupiać wiele lojalnych internautów.

Czym dokładnie jest personalizacja

Jest to tendencja związana bezpośrednio z e-marketingiem. Wiąże się z bezpośrednim dotarciem do konkretnej grupy czy osoby docelowej i odpowiednią odpowiedzią na jej potrzeby. Celem rozwiązań stawiających na personalizację jest zwiększenie skuteczności przekazu w Internecie i skierowanie ich do konkretnej grupy docelowej przy jednoczesnej optymalizacji nakładów finansowych na to przeznaczonych.

Służy do tego nie tylko precyzyjny wybór osób do których kierujemy naszą aktywność, ale także wszelkiego rodzaju działania mające na celu poznanie zainteresowania internautów - chociażby te polegające na wykorzystaniu rozbudowanych formularzy służących do rejestracji.

W dużym uproszczeniu można byłoby powiedzieć, że personalizacja wiąże się z prostą konfiguracją początkową witryny - internauta może określić jakie wiadomości czy usługi go interesują i jakie chce otrzymywać. Może ona jednak przybrać formę zdecydowanie bardziej rozbudowaną, i wówczas będzie koncentrowała się na dynamicznym dopasowaniu się zawartości strony internetowej do działań wykonywanych przez internautów oraz na automatycznych metodach personalizacji strony.

Co daje personalizacja firmom internetowym

  1. Pozwala na zdobycie stałych użytkowników, którzy w dłuższej perspektywie mogą być bardziej atrakcyjni dla witryny niż przypadkowi internauci.

  2. Umożliwia kierowanie poszczególnych przekazów do różnych grup docelowych i tworzenie zindywidualizowanej oferty.

  3. Zwiększa prawdopodobieństwo utrzymania lojalności klientów i zaspokojenia ich konkretnych potrzeb - czy to dotyczących zakupów, czy też pozyskania określonych informacji.

  4. Personalizacja serwisu sprawia, że staje się on bardziej atrakcyjny dla użytkowników i wybija się pozytywnie na tle konkurencji.
     

Co daje personalizacja internautom

  1. Umożliwia dopasowanie strony do własnych potrzeb i koncentrowanie się na przydatnych wiadomościach.

  2. Umożliwia szybsze dotarcie do interesującej informacji, co wiąże się z zaoszczędzeniem nakładów czasowych, które trzeba byłoby poświęcić na samodzielne odszukanie danej kwestii.

  3. Pozwala na indywidualizację kontaktu i składanie zamówień oryginalnych czy nietypowych w przypadku sklepu internetowego.
     

Jak gromadzone są dane o użytkownikach

  • Profilowanie jawne - koncentruje się na zdobyciu wiadomości poprzez wypełnienie przez konkretnego użytkownika strony określonego formularza czy też udzieleniu odpowiedzi na zapytanie.

  • Profilowanie domniemane - jest to metoda niezauważalna dla internauty i koncentruje się na śledzeniu działań podejmowanych przez niego w w witrynie. Wykorzystanie tej metody pozwala między innymi na konstrukcję schematu najczęściej kupowanych produktów czy też budowanie schematu przeglądania strony.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie