Kampanie realizowane przy wykorzystaniu bannerów pomagają budować wizerunek firmy i kształtować świadomość określonej marki. Reklama graficzna w znaczny sposób ewoluowała przez wiele lat swojego istnienia. Od pierwszej formy, jaką był prosty banner, po nośniki o ogromnych rozmiarach i ciekawych przekazach.
Aby usprawnić i ułatwić przeprowadzanie działań reklamowych w Internecie wprowadzana są określone standardy, których powinno się przestrzegać - takie jak formaty reklamy czy ujednolicenie nazewnictwa określonych form reklamy. Akceptowane przez ogół właścicieli witryn wzorce pozwalają na redukcję nakładów czasowych i finansowych na działania promocyjne.
Tradycyjny banner - (standardowy rozmiar: 468x60 pikseli) - występuje w kilku wersjach: tradycyjnym, rozwijanym, pływającym. Może zawierać w sobie zarówno elementy statyczne, animowane, jak i interaktywne. Ma postać prostokątną i najczęściej pojawia się na górze internetowego portalu. Może być ponad to zastosowany w newsletterach. Jest to banner bardzo często stosowany w zakresie promocji produktów, a także internetowych witryn. Większość portali udostępnia możliwośc zamieszczenia bannera o tej wielkości.
Billboard - (tak zwany magabanner, o standardowym rozmiarze: 750x100 pikseli) - również może pojawiać się w wersji tradycyjnej, rozwijanej i pływającej. Jest to kolejna wersja tradycyjnego bannera, również w formie prostokąta. Stosowany może być w różnych typach kampanii reklamowych, a najczęściej pojawia się w górnym, widocznym obszarze serwisu. Billboard cechuje stosunkowo duża statystyka kliknięć internautów. Warto zastanowić się nad taką forma reklamy w przypadku prowadzenia dużego przedsiębiorstwa, czy też kampanii reklamowej o znacznym zasięgu.
Wide skyscraper - (standardowy rozmiar: 160x600 pikseli) - pojawia się w typach: pływający, tradycyjny i rozwijany. Jest to rozszerzona postać skyscrapera, o większej powierzchni.
Standardowy skyscraper ma rozmiar 120x600 pikseli i bywa określany jako banner pionowy. Umieszczany jest często po prawej, bocznej stronie witryny internetowej. Wide scycraper wywodzi się z billboardu.
Button - (standardowy rozmiar: 120x90 pikseli - oraz inne rozmiary) - pojawia się w wersji tradycyjnej, rozwijanej oraz pływającej. Jest to niewielka reklama, dostępna w różnorodnych formatach - najczęściej w formie prostokąta lub kwadratu. Umieszczany jest nierzadko przy bocznej nawigacji witryny internetowej. Button możemy określić jako niedrogą reklamę o niewielkich rozmiarach. Zajmuje znacznie mniej miejsca niż tradycyjny banner, nie przeszkadza ponad to w przeglądaniu strony internetowej.
Banner śródtekstowy - (występuje w różnych rozmiarach, na przykład: 300x250 pikseli) - określany jest również zamiennie jako box śródtekstowy czy śródtekst. Nierzadko pojawia się na witrynach pomiędzy akapitami treści albo po prawej stronie portalu.
Banner ten rozdziela treść wiadomości zamieszczanych na określonej stronie. Z racji tego, że omawiana forma reklamy graficznej ma znaczny rozmiar, można na różne sposoby ja kreować. Zastanawiając się nad tą formą reklamy należy wziąć pod uwagę fakt, że zalicza się ona do znacznie bardziej agresywnych przekazów niż standardowy banner, button czy billboard.
Toplayer - nie ma on ściśle zdefiniowanego formatu i wyświetlany jest najczęściej nad zawartością witryny (może pojawić się w każdej części strony internetowej i zajmować bardzo duży jej obszar). Nierzadko przyjmuje postać animacji z elementami dźwiękowymi. Duża liczba reklam toplayer wykonana jest w technologii flash. Jest to tak zwana agresywna forma reklamy - przerywa bowiem na chwilę kontakt internauty z witryną. Jest on bardzo często stosowany i uznawany za przynoszący korzyści typ reklamy graficznej w sieci. Zdarza się, że ta forma reklamy graficznej wypełnia cały ekran. Po zakończeniu animacji na witryny pozostaje element reklamowy z łączem do serwisu reklamodawcy lub możliwością powtórzenia przekazu.
Stitial - może być zamiennie określany jako intermedia lub mediabreak. Dzieli się na dwa podstawowe rodzaje: interstitial i superstitial. Jest to pełnoekranowa forma reklamy z animacją, która pojawia się w momencie przechodzenia internauty między poszczególnymi stronami witryny. Reklama ta emitowana jest tylko w momencie, gdy plik zawierający przekaz został całkowicie pobrany do komputera, z którego korzysta odbiorca.
Brandmark - nie ma on ściśle określonego formatu, emitowany jest natomiast nad treściami zawartymi na przeglądanej witrynie. Może pojawiać się w bardzo różnych miejscach. Ma możliwość maksymalizacji, minimalizacji oraz zamykania danej animacji. Ta formę reklamy można przemieszczać w obrębie okna przeglądarki, w którym pojawia się witryna. Jego maksymalny rozmiar to 336×280 pikseli, a przeglądany może być w formatach plików: jpeg, gif, html, flash, gif animowany.
Oprócz wymienionych form graficznych reklamy możemy spotkać się również z takimi jej typami jak watermark czy DHTML. Omawiane formy są stosowane najczęściej i uznawane za najbardziej efektywne. Znaczna część standardowych formatów reklamy graficznej w Internecie jest emitowana w następujących odmianach: scroll lub expand.
Reklamy, które nie wpływają na kontakt użytkownika Internetu z treściami zawartymi na stronie (nie ma tutaj przerwania kontaktu). Reklama pojawia się w tradycyjnych formatach i jest stałym elementem strony. Zaliczamy tutaj między innymi: billboardy, buttony, skyscrapery.
Reklamy, które wpływają na kontakt użytkownika Internetu z treściami zawartymi na witrynie (pojawia się przerwanie kontaktu). Są to reklamy zdecydowanie inwazyjne, ale okazujące się często bardziej skuteczne. Zaliczyć tu można: toplayer czy brandmark).