Rozwój rozwiązań mobilnych i telefonii komórkowej z pewnością znacznie usprawnił nasze życie - zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodowym. Niestety wraz z korzyściami płynącymi z coraz szerszych możliwości jakie oferują nam operatorzy sieci komórkowych pojawił się problem docierającego do nas w SMS-ach SPAM-u.
Problemem nie byłoby otrzymanie raz na jakiś czas informacji o konkursie, ale bombardowanie treściami reklamowymi i wysyłanie ich pomimo niechęci użytkowników z pewnością możemy określić jako SPAM w SMS-ach.
Wbrew pozorom nie musimy się godzić na nękanie SMS-ami reklamowymi czy konkursowymi, ale musimy nabyć podstawową wiedzę jak z tą niechcianą aktywnością walczyć. Każdego nadawcę niechcianych treści można zmusić do usunięcia naszych danych ze swojej bazy i pozbyć się tym samym intruza SMS-owego.
Należy jednak wystrzegać się odpowiadania na niepewne i niezidentyfikowane numery, z których przychodzą do nas wiadomości - może nas to bowiem słono kosztować.
SMS-y o charakterze promocyjnym, pochodzące od operatorów konkretnych sieci komórkowych
SMS-y pochodzące od zewnętrznych firm
Najczęściej ma to miejsce podczas pobierania dzwonków, tapet na telefon, czy podczas dokonania rejestracji w witrynie, która poprosiła nas o podanie określonych danych (w tym numeru telefonu). Wyrażenie zgody na przetwarzanie naszych danych powinno być zatem przemyślane i podejmowane po zapoznaniu się z informacją, komu te dane udostępniamy oraz w jakim celu. Również wysyłanie SMS-ów jako odpowiedzi w konkursach i odpowiadanie na przychodzące do nas SMS-konkursowe może zachęcić ich nadawców do kontaktowania się z nami.
Jeśli mamy do czynienia z wiadomościami, które otrzymujemy od operatorów telefonii komórkowej, możemy stosunkowo łatwo problem rozwiązać. Należy interweniować u operatora i wykonać określone czynności, aby SMS-y w przyszłości do nas nie były już wysyłane. U poszczególnych operatorów czynności te mogą się różnić formą zgłoszenia czy procedurą operacji. Na przykład - w sieci Plus należy wysłać SMS-a o treści "sprzeciw" na numer 8000. Jednak już w przypadku sieci Play czy Orange konieczne będzie połączenie się z BOK (Biurem Obsługi Klienta).
Jeśli jednak niechciane wiadomości dostajemy od zewnętrznych firm - dobrze jest skorzystać z tak zwanych list SMS-owych spamerów. Numer nadawcy wysłanego do nas SMS-a możemy odszukać na udostępnionej liście i wysłać wiadomość do firmy, którą odszukaliśmy z prośbą o zaprzestanie wysyłania do nas SMS-ów.
W treści wysyłanej wiadomości e-mailowej należy zażądać zlikwidowania naszego numeru z bazy danych firmy, odwołać się do ustawy o ochronie danych osobowych, a także ostrzec, że w razie zbagatelizowania naszej prośby podejmiemy kolejne kroki, mające na celu egzekwowanie naszych praw.
Firmy powinny usunąć nasz numer telefonu z swojej bazy danych. Jeśli jednak pomimo naszej pisemnej prośby tego nie zrobią - możemy zwrócić się do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, a nawet pozwać firmę praktykującą SPAM SMS-owy do sądu.
Wykorzystywanie danych osobowych bez zgody właściciela tych informacji jest bezprawne. Walka z SMS-owymi spamerami jest jednak bardzo czasochłonna i uciążliwa. Warto zatem uważać komu udostępniamy swoje dane osobowe oraz na jakie SMS-y promocyjne odpowiadamy.