Marketing społecznościowy - najważniejsze informacje

17 czerwca 2012 Agnieszka
Marketing społecznościowy to obok optymalizacji SEO i pozycjonowania w wyszukiwarkach jeden z najszybciej rozwijających się kanałów marketingowych. Najważniejsze cechy social media marketingu.

Marketing społecznościowy - social marketing


Działania marketingowe systematycznie się zmieniają i ewoluują, a tradycyjne ich formy wypierane są przez nowe, szybciej trafiające do potencjalnych klientów. W serwisach społecznościowych drzemią ogromne możliwości dotyczące szeroko pojętego marketingu w Internecie.

Aby skutecznie promować własną firmę należy zatem otworzyć się na korzyści wynikające z nowoczesnych rozwiązań marketingu społecznościowego.

Czym jest marketing społecznościowy

Marketing społecznościowy określić można jako rodzaj marketingu, którego odbiorcami jest pewna społeczność, a jego głównym celem jest aktywna komunikacja z internautami przy udziale serwisów społecznościowych.

W ramach omawianego marketingu wykorzystać można takie typy marketingu jak marketing wirusowy, szeptany czy marketing rekomendacji.

Marketing wirusowy koncentruje się na tym, aby tworzyć sytuację, w której internauci sami zaczną pomiędzy sobą przekazywać, rozsyłać określona informację. Może się to odbywać zarówno poprzez udostępnienie wiadomości zabawnej, jak i szokującej i skandalicznej. Przekaz dociera do określonego odbiorcy, a ten przekazuje go dalej, do swoich znajomych, dzięki czemu zostaje on udostępniony szerokiej grupie odbiorców.

Aby marketing wirusowy odniósł pożądany skutek należy wykazać się kreatywnością i pomysłowością. Określony przekaz musi trafić do internauty i poruszyć go w taki sposób, aby ten chciał informację przekazać dalej. Marketing szeptany ma na celu dotarcie do grona odbiorców poprzez przekaz ustny.

Najczęściej nie jest to jednak spontaniczny przekaz, a informacja celowo udostępniana i sprawiająca jedynie wrażenie spontanicznej. Firmy, które chcą wykorzystać technikę marketingu szeptanego prowokują sytuację, w której poszczególne osoby zaczynają rozmawiać o kwestiach, które ich interesują. Ewentualnie zlecają pracownikom prowadzenia rozmów na określony tematy, które wydają się przypadkowe i spontaniczne.

Marketing rekomendacji natomiast ma za zadanie wywołanie uznania wobec określonego produktu wśród klientów. Przekazywanie informacji o produkcie jest dobrowolne i wiąże się z osobistymi doświadczeniami związanymi z określonym towarem czy firmą. Jak wiadomo większość ludzi bardziej ufa rekomendacjom znajomych niż tradycyjnym reklamom - dlatego ta forma promocji firmy jest szczególnie istotna dla budowania wizerunku marki w sieci.

Dlaczego warto założyć profil firmy

  1. Poprzez marketing społecznościowy można zyskać profity, których firma nie mogłaby uzyskać w innych działaniach marketingowych w Internecie. Przede wszystkim zyskać może wizerunek instytucji, która do tej pory była niezauważona. Poprzez udział innych osób w życiu przedsiębiorstwa wzmacnia się jego wiarygodność i powstają silne więzi klientów z instytucją. Systematyczny kontakt ułatwia zdobycie zaufania względem określonego produktu i łatwiej klientom w związku z tym wydać pieniądze na rzecz danej firmy.

  2. Dzięki portalom społecznościowym firma można uzyskać akceptację i uznanie internautów. Akceptacja w stosunku do danej firmy zauważona zostaje przez znajomych określonej osoby. Może się to wiązać z zyskaniem kolejnych potencjalnych klientów.

    Ciekawość czym interesują się znajomi jest dużym krokiem do zwrócenia uwagi na konkretne przedsiębiorstwo. Użytkownicy Internetu lubią podejmować samodzielnie decyzje, brać udział w konkursach i korzystać z ofert promocyjnych - a portale społecznościowe są świetną okazją do zaprezentowania tych kwestii.

    Budowanie pozytywnych relacji z klientem skutkuje tym, że przyzwyczaja się on do firmy i może korzystać z jej usług nie tylko ze względu na konkurencyjne ceny czy dobrą jakość, ale też ze względu na wytworzoną lojalność i zaufanie. Pamiętać jednak należy o tym, aby nie umieszczać zbyt wielu wpisów na raz ani nie wysyłać do grona znajomych przesadnej liczby wiadomości. Bombardowanie ich informacjami może odnieść skutek odwrotny do zamierzonego. Natomiast systematyczne udostępnianie wyważonych, ciekawych treści, w rozsądnej ilości sprawia, że firma nie zostaje zapomniana.

  3. Reklamy i materiały promocyjne udostępniane przez firmy za pomocą działań marketingu społecznościowego mają charakter nieinwazyjny. Firmy tworzą sobie własne profile i uczestniczą w życiu społecznym danej osoby na tyle, na ile im na to pozwoli. Jeśli internauta chce uczestniczyć w życiu przedsiębiorstwa może w dowolnym momencie dołączyć do jego fanów.

    Podobnie jest z rezygnacją z uczestnictwa w aktywności firmy - jeśli internaucie nie odpowiada bombardowanie treścią czy inne niekorzystne dla niego praktyki, bardzo szybko może z takiej relacji zrezygnować. Przekazywane informacje muszą być więc na tyle atrakcyjne i przydatne, aby internauci mieli ochotę uczestniczyć w życiu firmy. Można na różne sposoby wynagrodzić fanom uczestnictwo w profilu społecznościowym danej instytucji - chociażby
    poprzez rabat na produkty czy też inne korzyści.

  4. Serwisy społecznościowe tworzą nową jakość komunikacji z konsumentem. Wchodzić można z nimi w bezpośrednie, budujące lojalność relacje. Informacja zwrotna do użytkowników może być przekazywana na bieżąco. Możemy również monitorować opinie o nas i systematycznie na komentarze odpowiadać. Poznajemy dzięki temu upodobania i potrzeby dotychczasowych i potencjalnych klientów. Często odpowiadamy na pytania konkretnego użytkownika, dzięki czemu dajemy mu poczucie indywidualnego traktowania i sprawiamy, że odbiera nas jako przedsiębiorstwo dbające o swoich klientów.

  5. Marketing społecznościowy to nieocenione źródło pozyskania pomysłów na rozwój firmy. Konsumenci są bardzo kreatywni i często podsuwają za pomocą portali społecznościowych pomysły, na które sami nie wpadliśmy do tej pory. Jest to bardzo pomocne w zakresie usprawnienia działań w przedsiębiorstwie.

    Przy pomocy marketingu społecznościowego dotrzeć możemy do bardzo szerokiego grona odbiorców - nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami. Ten rodzaj marketingu daje nam dużą swobodę działania, pozwala na elastyczność i pomysłowość względem odbiorców przekazu. Co ważne - reklama przy użyciu witryny społecznościowej najczęściej jest darmowa. Należy jednak odpowiednio się do niej przygotować i poświęcić wystarczającą ilość czasu. Płatne reklamy oczywiście również są możliwe, nie mniej jednak nie są warunkiem koniecznym zaistnienia za pomocą marketingu społecznościowego.

  6. Faktem jest, że działalność prowadzona w portalu społecznościowym często przyczynia się do zwiększenia odwiedzalności strony internetowej danej firmy. Dzięki temu określony użytkownik Internetu lepiej poznaje specyfikę danej działalności i może zdobyć szereg informacji, które przekonają go do nabycia konkretnego produktu czy usługi. Nawet jeśli na zakup się nie zdecyduje, firma pozostanie przez niego zauważona.

Popularne portale społecznościowe

W Polsce z pewnością będą to takie serwisy jak Facebook, MySpace czy Nasza Klasa. W Internecie funkcjonuje jednak dużo więcej portali społecznościowych, które mogą przyczynić się do budowania pozytywnego wizerunku firmy i zwiększenia jej dochodów.

Oprócz wymienionych liderów będą to również takie serwisy jak: Grono czy MojaGeneracja. Bardzo duże znaczenie w budowaniu pozycji przedsiębiorstwa w sieci mają ponad to portale typowo biznesowe: GoldenLine, LinkedIn czy Profeo.

Optymalizacja pod kątem serwisów społecznościowych

Social Media Optimization (określana również skrótem SMO) - obejmuje takie kwestie jak integracja witryny z głównymi portalami społecznościowymi czy analiza powiązań z nimi. Dzięki odpowiedniej optymalizacji w zakresie serwisów społecznościowych strona firmy staje się łatwiej dostępne dla określonej społeczności.

Sposobów udostępniania witryny portalom społecznościowym jest mnóstwo i warto wybrać takie, które najłatwiej i najkorzystniej będzie zastosować w przypadku konkretnego przedsiębiorstwa. Może to być zarówno umieszczenie na stronie określonych narzędzi, przez które strona będzie mogła być polecana przez użytkowników konkretnych społeczności, jak i specjalne wtyczki (np. Sociable) albo zdać się na odpowiednie przyciski w przeglądarkach internetowych.

Jak zwiększyć skuteczność marketingu społecznościowego

  • Na bieżąco warto komunikować się z uczestnikami określonych społeczności i wykorzystywać wszystkie narzędzia ułatwiające tą aktywność.

  • Strona internetowa firmy powinna być łatwo dostępna dla społeczności internetowych.

  • Warto budować własną społeczność wokół bloga firmowego, prowokować dyskusje na temat produktów i organizować konkursy związane z funkcjonowaniem firmy.

  • Należy pamiętać, że to co piszemy i zamieszczamy na profilu serwisu społecznościowego wpływa na budowanie wizerunku firmy w Internecie. Warto pokazywać konsumentom, że są dla przedsiębiorstwa ważni, a ich opinia istotna i brana pod uwagę.

  • Aktywność w społeczności internetowej powinna cechować się systematycznością, ale nie oznacza to, że można bombardować internautów udostępnianymi w nadmiarze treściami.