Technologie mobilne - jak je wykorzystać w swoim biznesie

11 lipca 2012 Łukasz Gierucki
W 2011 mieliśmy 835 mln użytkowników smartphone'ów. W Europie 108 mln użytkowników korzysta z mobilnych przeglądarek. Jak wykorzystać technologie mobilne w swoim biznesie.

Technologie mobilne - jak wykorzystać w swoim biznesie

Z każdym rokiem ruch mobilny rośnie i od jakiegoś czasu kolejny rok ma być tym "rokiem mobilnym". Już 2010 rok miał być tym "rokiem mobilnym", później 2011 był prawie że pewniakiem, jednak lata mijają i wciąż nie jesteśmy świadkami przełomu, w którym to ruch mobilny byłby tym najważniejszym.

Obecnie mówi się, że mobilny ruch stanowi 10% ruchu generowanego w sieci ale takie statystyki mogą wyglądać dość mało zachęcająco. Przyjrzyjmy się szczegółom.

Trochę mobilnych statystyk

Zgodnie z podawanymi statystykami na świecie w 2011 roku mieliśmy 835 mln użytkowników smartphone'ów a 94% z nich to aktywni użytkownicy Internetu, którzy:

  • 64% czasu spędzają na aplikacje mobilne

  • 13,4% na wysyłanie SMSów

  • 5,5% na przeglądanie stron

  • 5,5% na aplikacje społecznościowe

  • 5,4% na wykonywanie telefonów

  • 5,3% na wysyłanie e-maili

  • 5,3% na muzykę / video

  • 1,1% na na grywanie filmów

  • 55,8% na inne aplikacje. 


Szacuje się że w ciągu najbliższych 5 lat zakupionych zostanie 1,2 mld smartophone'ów.

Z mobilnych ciekawostek pod koniec 2011 roku 1 na 5 użytkowników smartphone'ów używało skanera kodów produktów, a 1 na 8 będąc na zakupach porównywało ceny produktów z cenami w Internecie.

W 2011 roku w Europie 108 mln użytkowników docierało do informacji poprzez przeglądarkę lub aplikację mobilną w swoim telefonie co stanowi wzrost ponad 30% w stosunku do 2010 roku.

Również w Europie 38,2% wszystkich użytkowników docierało do informacji poprzez aplikacje mobilne a 38,1% poprzez mobilną przeglądarkę.

81% użytkowników woli używanie mobilnej przeglądarki niż aplikacji do sprawdzania cen, 79% do czytania ocen produktów a 63% do dokonywania zakupów. Jednym słowem użytkownicy wolą docierać do treści używając mobilnych przeglądarek niż dedykowanych aplikacji, nawet jeśli zmuszeni są do przeglądania standardowych stron bez dedykowanych wersji mobilnych.

W USA przychody z dostępu do treści, reklamy i marketingu mobilnego wyniosły w 2011 roku $45,38 mld co stanowi wzrost o 30,2% w stosunku do 2011 roku.

Ponadto zgodnie z Marketingprofs reklama i marketing mobilny były w 2011 roku najszybciej rozwijającą się branżą ze wzrostem 53,7% w stosunku do 2011 roku do wartości $3,39 mld ze wzrostem dla marketingu mobilnego o 60,9% w stosunku do roku poprzedniego.
 
Wzrost udziału marketingu mobilnego

Mobilny dostęp do treści był w 2011 roku największym sektorem w branży z przychodami na poziomie $39,17 mld i wzrostem o 27,8% w których segment biznesowy stanowił 58% całości a segment konsumencki 42%.

79% użytkowników smartphone'ów pomagają sobie telefonami przy zakupach a 74% z nich dokonuje zakupów.

Mobilne statystyki a Twój biznes

Każdy przedstawiciel biznesu powinien uwzględnić powyższe statystyki w swojej strategii rozwoju. Użytkownicy mobilni mogą wkrótce stać się głównym celem działań marketingowych bez względu czy prowadzi się sklep z artykułami AGD, dostarcza najnowszych informacji branżowych czy prowadzić lokalny biznes.

Można oczywiście podchodzić sceptycznie do tych danych ale z reguły liczby nie kłamią, zwłaszcza gdy podpisują się pod nimi poważne marki. Nawet bez zwracania uwagi na liczby nie trudno zauważyć, że ilość użytkowników smartphone'ów rośnie - wystarczy rozglądnąć się dookoła, i biorąc pod uwagę ich obecne i przyszłe możliwości liczba użytkowników będzie rosła.

Dlatego myśląc o rozwoju naszego biznesu powinniśmy pamiętać, że świat staje się coraz bardziej mobilny i może to być dla nas okazja, którą warto wykorzystać.

Jak skorzystać na mobilnym interesie

Przede wszystkim należy przeanalizować swoją aktualną sytuację - co sprzedajemy, jak to sprzedajemy, na czym zarabiamy i jak możemy wykorzystać technologię mobilną aby sprzedawać więcej. 
 

Aktualnie technologia mobilna opiera się głównie o:

  • mobilne wersje stron www - strony zoptymalizowane dla smartphone'ów i innych telefonów komórkowych, dostępnych jest kilka alternatywnych rozwiązań do wyboru

  • dedykowane, niezależne aplikacje mobilne - aplikacje oferujące konkretny zestaw funkcjonalności, pisane dla konkretnych systemów operacyjnych - głównie iOS i Android - obydwa dostępne do programistów bezpłatnie - aplikacje mogą posiadać dowolne funkcjonalności i są one dystrybuowane przez Apple iStore i Google Play.

  • aplikacje mobilne integrujące się z serwisami www - dedykowane aplikacje umożliwiające dostęp i wprowadzanie danych w serwisach www - dane dostępne również poprzez przeglądarkę internetową zatem możliwość korzystania na komputerze, tablecie i telefonie komórkowym.

Jak optymalnie wykorzystać technologię mobilną

 Twój biznes Sugerowana technologia
  • Handel - sprzedaż detaliczna i hurtowa wspomagana stroną firmową
  • Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja aktualnej strony wykonana w technologii HTML 5 i Responsive Design
  • Usługi lokalne - np. serwis samochodowy, restauracja, hotel - wspomagane stroną firmową
  • Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja aktualnej strony wykonana w technologii HTML 5 i Responsive Design
  • Portal informacyjny - dostarczanie treści
  • Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja szablonów wykonanych w HTML 5 i Responsive Design
     
  • Dedykowana aplikacja umożliwiająca dostęp do treści
  • Portal społecznościowy - działania społecznościowe
  • Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja szablonów wykonanych w HTML 5 i Responsive Design
     
  • Dedykowana aplikacja umożliwiająca dostęp do treści
  • Platforma B2B / B2C - dostarczanie treści
  • Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja szablonów wykonanych w HTML 5 i Responsive Design
     
  • Dedykowana aplikacja umożliwiająca dostęp do treści
  • Sprzedaż poprzez mobilnych przedstawicieli
  • Dedykowana aplikacja mobilna zintegrowana z systemem ERP
  • Zbieranie informacji, badania ankietowe itp.
  • Dedykowana aplikacja mobilna zintegrowana z bazą danych /systemem lub serwisem www