Z każdym rokiem ruch mobilny rośnie i od jakiegoś czasu kolejny rok ma być tym "rokiem mobilnym". Już 2010 rok miał być tym "rokiem mobilnym", później 2011 był prawie że pewniakiem, jednak lata mijają i wciąż nie jesteśmy świadkami przełomu, w którym to ruch mobilny byłby tym najważniejszym.
Obecnie mówi się, że mobilny ruch stanowi 10% ruchu generowanego w sieci ale takie statystyki mogą wyglądać dość mało zachęcająco. Przyjrzyjmy się szczegółom.
Trochę mobilnych statystyk
Zgodnie z podawanymi statystykami na świecie w 2011 roku mieliśmy 835 mln użytkowników smartphone'ów a 94% z nich to aktywni użytkownicy Internetu, którzy:
-
64% czasu spędzają na aplikacje mobilne
-
13,4% na wysyłanie SMSów
-
5,5% na przeglądanie stron
-
5,5% na aplikacje społecznościowe
-
5,4% na wykonywanie telefonów
-
5,3% na wysyłanie e-maili
-
5,3% na muzykę / video
-
1,1% na na grywanie filmów
-
55,8% na inne aplikacje.
Szacuje się że w ciągu najbliższych 5 lat zakupionych zostanie 1,2 mld smartophone'ów.
Z mobilnych ciekawostek pod koniec 2011 roku 1 na 5 użytkowników smartphone'ów używało skanera kodów produktów, a 1 na 8 będąc na zakupach porównywało ceny produktów z cenami w Internecie.
W 2011 roku w Europie 108 mln użytkowników
docierało do informacji poprzez przeglądarkę lub aplikację mobilną w swoim telefonie co stanowi
wzrost ponad 30% w stosunku do 2010 roku.
Również w Europie 38,2% wszystkich użytkowników docierało do informacji poprzez aplikacje mobilne a
38,1% poprzez mobilną przeglądarkę.
81% użytkowników woli używanie mobilnej przeglądarki niż aplikacji do sprawdzania cen, 79% do czytania ocen produktów a 63% do dokonywania zakupów. Jednym słowem użytkownicy wolą docierać do treści używając mobilnych przeglądarek niż dedykowanych aplikacji, nawet jeśli zmuszeni są do przeglądania standardowych stron bez dedykowanych wersji mobilnych.
W USA przychody z dostępu do treści, reklamy i marketingu mobilnego wyniosły w 2011 roku $45,38 mld co stanowi wzrost o 30,2% w stosunku do 2011 roku.
Ponadto zgodnie z
Marketingprofs reklama i marketing mobilny były w 2011 roku
najszybciej rozwijającą się branżą ze wzrostem
53,7% w stosunku do 2011 roku do wartości $3,39 mld ze wzrostem dla marketingu mobilnego o 60,9% w stosunku do roku poprzedniego.
Mobilny dostęp do treści był w 2011 roku największym sektorem w branży z przychodami na poziomie $39,17 mld i wzrostem o 27,8% w których segment biznesowy stanowił 58% całości a segment konsumencki 42%.
79% użytkowników smartphone'ów pomagają sobie telefonami przy zakupach a
74% z nich dokonuje zakupów.
Mobilne statystyki a Twój biznes
Każdy przedstawiciel biznesu powinien uwzględnić powyższe statystyki w swojej strategii rozwoju. Użytkownicy mobilni mogą wkrótce stać się głównym celem działań marketingowych bez względu czy prowadzi się sklep z artykułami AGD, dostarcza najnowszych informacji branżowych czy prowadzić lokalny biznes.
Można oczywiście podchodzić sceptycznie do tych danych ale z reguły liczby nie kłamią, zwłaszcza gdy podpisują się pod nimi poważne marki. Nawet bez zwracania uwagi na liczby nie trudno zauważyć, że ilość użytkowników smartphone'ów rośnie - wystarczy rozglądnąć się dookoła, i biorąc pod uwagę ich obecne i przyszłe możliwości liczba użytkowników będzie rosła.
Dlatego myśląc o rozwoju naszego biznesu powinniśmy pamiętać, że świat staje się coraz bardziej mobilny i może to być dla nas okazja, którą warto wykorzystać.
Jak skorzystać na mobilnym interesie
Przede wszystkim należy przeanalizować swoją aktualną sytuację - co sprzedajemy, jak to sprzedajemy, na czym zarabiamy i jak możemy wykorzystać technologię mobilną aby sprzedawać więcej.
Aktualnie technologia mobilna opiera się głównie o:
-
mobilne wersje stron www - strony zoptymalizowane dla smartphone'ów i innych telefonów komórkowych, dostępnych jest kilka alternatywnych rozwiązań do wyboru
-
dedykowane, niezależne aplikacje mobilne - aplikacje oferujące konkretny zestaw funkcjonalności, pisane dla konkretnych systemów operacyjnych - głównie iOS i Android - obydwa dostępne do programistów bezpłatnie - aplikacje mogą posiadać dowolne funkcjonalności i są one dystrybuowane przez Apple iStore i Google Play.
-
aplikacje mobilne integrujące się z serwisami www - dedykowane aplikacje umożliwiające dostęp i wprowadzanie danych w serwisach www - dane dostępne również poprzez przeglądarkę internetową zatem możliwość korzystania na komputerze, tablecie i telefonie komórkowym.
Jak optymalnie wykorzystać technologię mobilną
Twój biznes |
Sugerowana technologia |
- Handel - sprzedaż detaliczna i hurtowa wspomagana stroną firmową
|
- Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja aktualnej strony wykonana w technologii HTML 5 i Responsive Design
|
- Usługi lokalne - np. serwis samochodowy, restauracja, hotel - wspomagane stroną firmową
|
- Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja aktualnej strony wykonana w technologii HTML 5 i Responsive Design
|
- Portal informacyjny - dostarczanie treści
|
- Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja szablonów wykonanych w HTML 5 i Responsive Design
- Dedykowana aplikacja umożliwiająca dostęp do treści
|
- Portal społecznościowy - działania społecznościowe
|
- Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja szablonów wykonanych w HTML 5 i Responsive Design
- Dedykowana aplikacja umożliwiająca dostęp do treści
|
- Platforma B2B / B2C - dostarczanie treści
|
- Mobilna wersja strony - dedykowana lub nowa wersja szablonów wykonanych w HTML 5 i Responsive Design
- Dedykowana aplikacja umożliwiająca dostęp do treści
|
- Sprzedaż poprzez mobilnych przedstawicieli
|
- Dedykowana aplikacja mobilna zintegrowana z systemem ERP
|
- Zbieranie informacji, badania ankietowe itp.
|
- Dedykowana aplikacja mobilna zintegrowana z bazą danych /systemem lub serwisem www
|