W tym artykule poruszę temat tworzenia strony wydarzenia (czyli eventu, gdyż to spolszczenie na dobre zagościło w naszym kraju) - konferencji, szkolenia w oparciu o nasze doświadczenie zdobyte przy tworzeniu serwisu Efektywny System Pracy, którą stworzyliśmy na szkolenie otwarte organizowane przez Akademię Rozwoju Kompetencji.
Ten artykuł poruszy temat budowy samej strony, natomiast w kolejnym wpisie poruszę aspekty związane z promocją, marketingiem i tym w jaki sposób podejść do tematu sprzedaży biletów na szkolenie lub inne wydarzenie.
Ten akapit możesz ominąć i przejść od razu do następnego, bardziej rzeczowego, ale uważam że warto wspomnieć skąd wziął się rosnący trend i zainteresowanie wydarzeniami branżowymi, szkoleniami i warsztatami pomimo ogólnej dostępności materiałów w internecie.
W ostatnich latach możliwości pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności mocno się poszerzyły. Zdobywanie wiedzy nie wiąże się już wyłącznie z koniecznością pójścia na studia wyższe czy studia podyplomowe. Dzisiaj można się szkolić w dowolnej dziedzinie na wiele sposobów. Mamy YouTube, kursy online Udemy, fora internetowe, grupy na Facebook'u. Internet całkowicie zmienił formy i dostępność do wiedzy.
To czego brakuje tym sposobom nauki jest brak kontaktu z żywym człowiekiem. Oglądanie filmu na YouTube, nawet jeśli jest on streamowany online to nie to samo co fizyczny kontakt w realu, a Youtube czy Influencer to nie to samo co uznawany specjalista w swojej branży, i jego wiedza i doświadczenie nie zawsze będą dostępne online. Ponadto bezpośredni kontakt to nie to samo co oglądanie streamu z wydarzenia. To są inne emocje, inna energia. I po trzecie udział w wydarzeniu to również okazja do poznania innych ludzi z branży, okazja do networkingu, wymiany doświadczeń, rozmowy, czego raczej nie osiągniemy na Facebooku czy LinkedIn.
Na szczęście obszar off line również został w ostatnich latach bardzo dobrze zagospodarowany. Mowa oczywiście o różnego rodzaju wydarzeniach - szkoleniach, konferencjach, warsztatach, targach i innych eventach branżowych.
Nie, żeby wcześniej tego nie było bo to nie prawda, ale na pewno nie na taką skalę jak obecnie. Zwłaszcza w obszarach jak nowoczesny marketing, marketing społecznościowy, ecommerce, rozwój osobisty, podnoszenie wydajności pracy, zarządzanie czasem i wielu innych specjalistycznych obszarach, w których wcześniej tego radzju eventów było bardzo mało lub wcale.
Oczywiście to nie przypadek. Te obszary w ostatnich latach mocno się rozwijają, zainteresowanie nimi wzrosło, co spotkało się z odpowiedzią rynku.
Drugim ważnym aspektem tego trendu jest rosnące zainteresowanie wiedzą niepodręcznikową. Dzisiaj liczą się umiejętności i wiedza praktyczna, nie wiedza teoretyczna którą częśto trudno wykorzystać w pracy i w codziennym życiu.
Dodatkowo, jak podkreśla Maciej Sasin ( https://maciejsasin.pl ), doradca i trener z ponad 13 letnim doświadczeniem, właściciel Akademii Rozwoju Kompetencji, rośnie zainteresowanie szkoleniami nie tylko po stronie kadry zarządzającej ale również po stronie pracowników niższego szczebla.
"Kiedyś szkolenia kojarzone były z wyjazdem za miasto i dobrą imprezą. Mało komu z pracowników zależało na faktycznej wiedzy, którą mógłby wykorzystać w swojej pracy. Dzisiaj wygląda to zupełnie inaczej. Obecne pokolenie pracujące faktycznie interesuje się podnoszeniem swoich kwalifikacji, przez co chętnie i czynnie biorą udział w szkoleniach. Nie trzeba ich do tego namawiać ani motywować." Mówi w rozmowie Maciej Sasin.
Wzrost zainteresowania szkoleniami spotkał się z rosnącą podarzą szkoleń, warsztatów i innych eventów branżowych, którym często towarzyszą wartościowe wystąpienia specjalistów, blogerów i influencerów. Jednym słowem statystyczny Kowalski ma w czym wybierać.
W tym artykule przez wydarzenia mam na myśli:
Wydarzenia branżowe, jak targi, na które wstęp dla odwiedzających jest z reguły darmowy, ale konieczna jest rejestracja, która jest formą wynagrodzenia.
Typowe eventy szkoleniowe, naukowe - konferencje, szkolenia, warsztaty, na które z reguły konieczne jest kupienie biletu.
W jakim celu tworzymy dedykowaną stronę wydarzenia? Celów oczywiście będzie kilka.
Nadrzędne cele wywodzą się z natury samego wydarzenia, które organizujemy po to aby spotkać się z osobami zainteresowanymi danym tematem, czyli naszą grupą docelową.
Tak więc nadrzędne cele strony wydarzenia to:
Sprzedać jak najwięcej biletów na wydarzenie - w przypadku płatnego uczestnictwa;
Zdobyć jak najwięcej rejestracji użytkowników - w przypadku darmowego uczestnictwa.
Dostarczyć merytorycznych informacji o wydarzeniu - program, trenerzy;
Dostarczych technicznych informacji o wydarzeniu - gdzie, kiedy.
Czy każde wydarzenie powinno mieć dedykowaną stronę www? To oczywiście zależy od wydarzenia.
Moim zdaniem najważniejszymi przesłankami stworzenia dedykowanej strony www wydarzenia będzie:
Budowanie brandu wokół wydarzenia - jeśli chcemy organizować wydarzenie cyklicznie, chcemy wokół niego budować rozgłos to zdecydowanie dedykowana strona będzie bardzo pomocna
Prestiż - chcemy podnieść prestiż i rangę wydarzenia, pokazać że podchodzimy do niego poważnie i tak samo traktujemy uczestników.
Kiedy niekoniecznie potrzebujemy dedykowaną stronę wydarzenia:
Nie chcemy budować brandu wokół wydarzenia - nawet jeśli wydarzenie chcemy organizować cyklicznie, ale np. koncentrujemy się na budowaniu marki osobistej i organizujemy szkolenie, warsztaty - w takim przypadku stroną wydarzenia może być podstrona naszej strony osobistej, bloga;
Nie zależy nam na podkreśleniu prestużu - np. organizujemy wydarzenie dla osób z naszej grupy na Facebooku i nie wychodzimy poza te osoby.
Można się zastanowić jakie są plusy i minusy utworzenia dedykowanej strony www.
Własna domena - możemy ją dopasować do tematyki szkolenia, możemy ją wykorzystać w działaniach promocyjnych;
Podnosimy rangę wydarzenia - jeśli użytkownik widzi, że wydarzenie ma własną stronę, która jest dobrze zrobiona i robie dobre wrażenie, w naturalny sposob przenosi swoje pozytywne odczucia na samo wydarzenie, działa tutaj efekt pierwszego wrażenia;
Możliwość zbudowania zainteresowania poprzez publikację wartościowych materiałów o tematyce szkolenia - case study, video, podcasty;
Możliwość ciekawej prezentacji tematyki wydarzenia, podziału na czytelne sekcje;
Możliwość uruchomienia zapisu na szkolenie / sprzedaży biletów z automatyzacją dostępności cen promocyjnych;
Możliwość budowania bazy potencjalnie zainteresowanych tematyką szkolenia - newsletter / bog Messenger;
Brak prowizji od sprzedanych biletów dla zewnętrznych podmiotów;
SEO - możliwość naturalnego wypozycjonowania serwisu w TOP10, jeśli organizujemy wydarzenie w mniej konkurencyjnej branży a serwis będzie dobrze zoptymalizowany;
Analityka - możemy zbierać szczegółowe informacje o ruchu w serwisie i dzięki temu "robić" lepszy marketing. Mowa nie tylko o podpięciu Google Analytics ale bardziej zaawansowanych narzędziach jak Google EEC, czy Pixel Events.
Koszty - uruchomienie strony wiąże się z kosztami - utworzenie serwisu, zakup domeny, certyfikatu SSL;
Konieczność przygotowania treści - tekstów, zdjęć, video, case study itd.;
Konieczność zbudowania ruchu - bez przyciągnięcia ruchu do strony nie będziemy w stanie sprzedaż żadnego biletu.
To pytanie można rozbić na dwa - jak powinien wyglądać layout serwisu i jak powinna wyglądać grafika, stylowanie.
Zacznijmy od końca, czyli warstwy graficznej. Sposób formatowania czyli grafika wynika zawsze z identyfikacji wizerunkowej. W tym przypadku będzie tak samo. Każdy brand powinien mieć swoją identyfikację wizerunkową, tzw. key visual brandu na który składa się m.in. logo.
Jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy na zaprojektowanie logo poproś firmę tworzącą serwis aby stworzył taki logo z wykorzystaniem po prostu jakiejś ikonki pasującej do Twojej branży. W internecie mamy mnóstwo darmowych ikon. Jeśli "pomalujemy" ikonkę pasującym do branży kolorem oraz dobierzemy ciekawą czcionkę np. z Google Fonts mamy temat z głowy. Tak właśnie zrobiliśmy w przypadku strony ESP.
Co do layoutu serwisu to przy projektowaniu / wyborze szablonu na uwadze powinniśmy mieć przede wszystkim użytkowników mobilnych, bo to oni większości będą odwiedzać stronę.
To właśnie ze względu na wzrost znacznia urządzeń mobilnych w ostatnich latach oraz zmiany w algorytmie Google (m.in. Google Mobile First Index) tak popularne stały się długie na wiele ekranów, przewijane strony, prezentujące treści w wyodrębnionych graficznie sekcjach.
Taki układ umożliwia łatwe zapoznanie się z treścią na urządzeniach mobilnych, gdzie dużo łatwiej jest przewijać stronę niż klikać w linki, niepotrzebnie tracąc czas na kolejne załadowanie podstrony.
Podział strony na sekcje tematyczne sprawia, że treść jest bardziej dostępna dla użytkownika, łatwiej się z nią zapoznać.
Treści na stronie powinny zostać rozmieszczone wg zasady AIDA, która mówi że najpierw powinniśmy zbudować zainteresowanie, następnie potrzebę, a na końcu umożliwić wykonanie akcji poprzez np. zapisanie na wydarzenie, zakup biletu czy alternetywnie zapisanie na newsletter.
Pierwszym etapem metody AIDA jest Atention i Interest, czyli zbudowanie zainteresowania. Pierwsze zainteresowanie budujemy na etapie przyciągania użytkownika do strony np. postem na Facebooku czy reklamami CPC, mailingiem.
Po wejściu na stronę powinniśmy:
Zapewnić użytkownika, że trafił na dobrą stronę - poprzez logo, grafikę spójną z tą wykorzystaną w mediach społecznościowych i kampaniach CPC
Zbudować dobre pierwsze wrażenie - to pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, ponieważ w ciągu kilku sekund od załadowania strony użytkownik podejmuje decyzję czy wydarzenie jest dla niego czy nie, jeśli nie jest, nie będzie chciał pozostać na stronie dłużej i zapoznawać się z prezentowaną treścią.
Co jeszcze możemy wykorzystać do zbudowania pierwszego wrażenia i zainteresowania?
Na pewno ciekawe, interesujące zdjęcie, pasujące do wydarzenia. Dobre zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów,ale jest coś lepszego, co możemy wykorzystać.
To klip video. Nawet kilkunasto sekundowy film video odtwarzany w tle w miejscu tradycyjnego slidera ze zdjęciami potrafi znacząco poprawić statystyki - zmniejszając współczynnik odrzuceń i czas na stronie.
I wcale nie musi to być film z poprzedniego wydarzenia, bo skąd takie wziąć jeśli robimy je pierwszy raz. Są dwa sposoby. Możemy nakręcić film sprzed wydarzenia, pokazać coś co może zainteresować lub wykorzystać film pasujący do wydarzenia. Taki filmik możemy pobrać z darmowych banków. Podobnie jak pobieramy zdjęcia ze stocków tak samo istnieją stocki w których można pobrać darmowe klipy video. Jeśli mamy budżet możemy oczywiście kupić klip komercyjny, ale wśród darmowych można znaleźć coś fajnego.
Porządanie w modelu AIDA jest na trzecim miejscu jako Desire. To nic innego jak wykreowanie potrzeby w oczach klienta aby widział on korzyść dla siebie. Wartość tej korzyści musi być co najmniej równa kwocie jaką musi wydać na bilet na wydarzenie, choć najlepiej jeśli będzie ona większa.
Jak to robimy? Poprzez zbudowanie wartości oferty.
Tak samo jak to robimy w przypadku każdego innego produktu czy usługi. Klient musi dostrzec korzyść w tym co oferujemy i tym samym uzasadnić wydatek, którym jest zakup biletu. Jeśli nasza oferta zamieszczona na stronie tego nie zrobi, klient nie przejdzie do kolejnego kroku i nie podejmie akcji.
Jak zbudować wartość oferty?
To akurat jest proste - musimy mówić językiem korzyści. A jak to zrobić? :)
W przypadku strony ESP zrobiliśmy to w następujący sposób.
Po pierwsze podzieliliśmy ofertę na następujące sekcje merytoryczne, które dostarczyły niezbednych informacji:
Zdefiniowanie problemu - po to by użytkownik zobaczył, jaki problem będzie poruszany na szkoleniu, czego faktycznie szkolenie dotyczy;
Zdefiniowanie kogo problem dotyczy (Kiedy warto) - po to aby użytkownik mógł utożsamić się z grupą docelową, jeśli tego nie zrobi nie będzie tracił czasu na czytanie dalej;
Zdefiniowanie narzędzi które rozwiązują problem - aby pokazać, że mamy skuteczne narzędzia które nie tylko potrafią rozwiązać problem, ale też są łatwe do wdrożenia przez każdego;
Na pewno częścią oferty musi być sam program - agenda szkolenia. Użytkownik musi wiedzieć z jakich punktów szkolenie będzie się składać.
Druga oczywista rzecz o której nie można zapomnieć to przedstawienie trenerów. Nie tylko z imienia i nazwiska ale również z przedstawieniem krótkiej notki biograficznej oraz zdjęcie trenera. Każdy chce wiedzieć kto będzie prowadził szkolenie lub wystąpi na konferencji.
W tym miejscu konieczne jest też zbudowanie autorytetu tych osób. Można to zrobić poprzez pokazanie doświadczenia branżowego i zawodowego publikując np. linki do publikacji, wyliczająć otrzymane nagrody i certyfikaty, umieszczając cytaty z publikacji.
Kolejna ważna rzecz to społeczny dowód słuszności, który pomaga użytkownikowi w podjęciu decyzji w sytuacji w której nie jest do końca pewien własnej decyzji.
Tutaj możemy wspomóc się referencjami jakie otrzymaliśmy, opiniami. Pomogą również zdjęcia z wcześniejszych wydarzeń tego typu jeśli takimi dysponujemy.
Możemy wykorzystać również inne metody oddziaływania społecznego zdefiniowane przez Roberta Cialdiniego jako reguły wpływu społecznego m.in.:
Reguła wzajemności - jeśli otrzymamy coś od kogoś czujemy się zobowiązani do odwdzięczenia. Dzieląc się darmową wiedzą w postaci wpisów na blogu, filmików dajemy użytkownikom dodatkowych argumentów do zakupu biletu na wydarzenie.
Reguła lubienia i sympatii - jeśli użytkownik zna i lubi któregoś z trenerów, będzie mu łatwiej podjąć decyzję o zakupie biletu.
Reguła autorytetu - jeśli zbudujemy autorytet naszych trenerów, użytkownikom łatwiej będzie uwierzyć, że wydarzenie będzie merytoraczne.
Reguła niedostępności - ta reguła mówi, że ludzie bardziej cenią rzeczy które są mniej dostępne. Dlatego dobrym pomysłem jest np. ograniczona ilość biletów, oraz promocyjne warunki zakupu biletu w określonym terminie.
To oczywiste, że nie może zabraknąć informacji o czasie i miejscu wydarzenia. Aby ułatwić lokalizację miejsca można umieścić ją w postaci mapy Google. Dodatkową zachętą mogą być zdjęcia z miejsca gdzie odbędzie się wydarzenie, aby pokazać jego standard.
Bardzo ważne żeby nie zapomnieć o podaniu danych kontaktowych do osoby odpowiedzialnej za organizację wydarzenia w postaci adresu email, numeru telefonu. Użytkownicy cenią sobie dzisiaj szybkość zdobywania informacji. W tym celu, aby ułatwić im kontakt można np. umieścić na stronie chat przekierowany do osoby odpowiedzialnej za organizację. Może to być dedykowany chat lub np. Messenger, który dzisiaj również jest bardzo popularną formą kontaktu.
Jeśli uda nam się wykreować potrzebę i uzusadnić wydatek na wydarzenie, ostatnia rzecz jaka pozostaje to umożliwienie użytkownikowi podjęcie akcji. Tą akcję będzie zakup biletu / rejestracja na wydarzenie.
Zakup biletu można zrealizować na dwa sposoby - poprzez standardowy formularz z mnóstwem opcji. Jest to popularna forma, jednak widząc taki rozbudowany formularz dość łatwo możemy zniechęcić nim użytkownika do działania.
Druga opcja to zastosowanie znanego w sklepach internetowych procesu zakupowego na który składają się kroki - dodanie do koszyka > koszyk > formularz zamówienia > płatność. Takie rozwiązanie wydaje nam się delikatniejsze do przełknięcia. Dodatkowo dzięki odpowiedniej analityce możemy realizować remarketing osób które np. dodały bilet do koszyka, przeszły do do koszyka, przeszły do zamówienia, ale nie dokończyły procesu zakupowego.
I tutaj przechodzimy do kolejne ważnej kwestii. Analityki.
Aby nasze działania były skuteczne konieczne jest korzystanie z modułów analitycznych jak Google Analytics. Dzięki niemy dowiemy się wiele o naszych użytkownikach, m.in. jakie jest źródło wizyt, ale również którzy użytkownicy najlepiej konwertują, czyli kupują bilety.
W tym celu konieczna jest obsługa bardziej zaawnasowanego modułu Google Analytics - Ecommerce, a dokładniej Enhanced E-commerce (EEC).
Moduł ten pozwala na zbieranie szczegółówych danych transkacyjnych oraz ich analizę z wykorzystaniem tabel przestawnych.
Drugim ważnym narzędziem analitycznym będzie Facebook Pixel, oraz obsługiwane przez niego Eventy. To dzięki nim dowiemy się podobnie jak w przypadku Google EEC kto podejmuje działania zakupowe, zaczynając proces zakupowy.
A co nam to daje?
Przede wszystkim możliwość podejmowania bardziej skutecznych działań remarketingowych. Posiadanie tych informacji umożliwi uruchomienie dedykowanych kampanii remarketingowych i w efekcie bardziej skuteczne kierowanie reklam, co przełoży się na niższe wydatki na reklamę.
Na pewno o tym, że zbudowanie strony wydarzenia to dopiero początek. Aby odnieść skces trzeba wykonać jeszcze drugie tyle pracy przy optymalizacji strony, który będzie opierał się na analizie otrzymanych danych. Nie jesteśmy w stanie zbudować optymalnej strony. Zawsze będzie coś co można poprawić, nie tyle od strony technicznej co od strony treści. Warto testować różne zdjęcia, optymalizować treść oferty, która zawsze możę być lepsza.
I pamiętajmy, że sama strona nie sprawi że osiągniemy sukces. Konieczne będzie wykonanie marketingu, który przyciągnie użytkowników do strony i sprawi że ich proces zakupowy zakończy się zakupem biletu i płatnością, ale o tym w kolejnym wpisie, w którym opowiem o tym jakie działania marketingowe warto podjąć aby zrealizować postawione cele.
Wpis ma charakter rozwojowy, gdyż strona ESP jest dopiero w fazie startowej i przed nami jeszcze działania optymalizacyjne, które potrwają pewnie do samego wydarzenia.
Jeśli masz jakieś pytania - napisz proszę w komentarzu pod tym artykułem lub na Facebooku. Postaram się odpowiedzieć.