Z artykułu dowiesz się czy pozycjonowanie jest najlepszym sposobem na zwiększenie sprzedaży i jak oszczędzić 20.000 zł ucząc się na cudzyć błędach.
Internet to miejsce które pomaga zarabiać pieniądze. Bez względu na rodzaj biznesu, dzięki stronie www możemy zdobywać nowych klientów.
Jednak sama strona to za mało. Aby strona mogła zdobyć dla nas klienta musi on najpierw do niej trafić. Ruch na stronie to warunek konieczny, abyśmy mogli zdobywać nowych klientów. Wielu specjalistów od marketingu wymienia pozycjonowanie jako najlepsze narzędzie. Pytanie dlaczego.
Na stronę www klienci trafiają na dwa sposoby - dzięki płatnym reklamom jak np. AdWords i dzięki wyszukiwarkom, w których strona może zostać odnaleziona.
Pierwsza opcja dostępna jest dla każdego, jednak wymaga ponoszenia stałych nakładów finansowych, a ruch na stronie jest wprost proporcjonalny do naszego budżetu.
Druga opcja również jest dostępna dla każdego, jednak w praktyce korzystają z niej ci, których strony wygrywają w rankingu z innymi stronami, czyli wg Google są lepsze od innych pod względem różnych kryteriów.
Wyszukiwarce tak naprawdę liczą się dwie pierwsze porcje wyników, bo mało kto dochodzi do trzeciej.
Zatem konieczne jest aby strona znalazła się w TOP20, a najlepiej TOP10 wyników.
To niestety nie jest proste, gdyż wymaga spełnienia wielu kryteriów, które brane są pod uwagę przy określaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jakie to kryteria w pełni wiedzą o tym tylko pracownicy Google.
Sporą wiedzę w tym temacie mają również eksperci zajmujący się SEO, ale wiedzą tylko to do czego udało im się dojść poprzez swoje doświadczenia oraz ucząc się od innych.
W pozycjonowaniu strony wiele osób upatruje szansę dla swojego biznesu, zakładając, że jeśli strona będzie wysoko w wyszukiwarce to na pewno dzięki temu przybędzie sporo klientów - większy ruch na stronie to więcej zapytań i w rezultacie większe zyski.
Taką wizję kreuje wiele firm świadczących usługi SEO i oczywiście sporo w tym prawdy.
Pytanie, które warto postawić to czy pozycjonowanie i wysoka pozycja strony gwarantuje zwiększenie sprzedaży?
Ostatnio analizowaliśmy dwa zapytania o pozycjonowanie - dla strony oferującej specjalistyczne usługi oraz dla sklepu internetowego.
W pierwszym zapytaniu klient podał nam adres strony, frazy do pozycjonowania oraz to że strona już była pozycjonowana ale brak efektów. W drugim klient narzekał, że przez 3 lata wydał 20.000 zł na pozycjonowanie, a sprzedaż wciąż na poziomie prawie zerowym.
Wykonaliśmy wstępną analizą pozycjonowanej strony oraz sprawdziliśmy strony konkurencji w TOP10 dla podanych fraz. Czyli to od czego zawsze zaczynamy.
Pozycjonowana strona, zbudowana na zmodyfikowanym, responsywnym szablonie Wordpress'a na pierwszy rzut wyglądała całkiem ok. Serwis zawierał kilka podstron z niewielką ilością treści z mocno upchanymi pozycjonowanymi frazami. Niestety ktoś kto tworzył tę stronę nie słyszał chyba o tym czym jest landing page. Dostał zadanie stworzenia strony więc zrobił to najlepiej jak umiał, ale bez zastanawiania się co i dlaczego powinno się na tej stronie znaleźć.
Zaproponowaliśmy klientowi rozmowę w trakcie której będziemy mogli porozmawiać o jego biznesie oraz zaproponować dalsze działania, które będą optymalne z punktu widzenia wydatków i korzyści jakie może odnieść. Staramy się zawsze powiedzieć klientowi jak powinien optymalnie zainwestować swój budżet. Większość klientów jest otwarta na propozycje jeśli tylko wytłumaczymy im dlaczego takie, a nie inne działania powinny zostać podjęte aby osiągnąć zamierzony cel szybciej lub taniej.
W obydwu przypadkach klienci widzieli w pozycjonowaniu szansę dla swojego biznesu. Nie zwrócili jednak uwagi na to, że wzrost ruchu na stronie dzięki pozycjonowaniu niekoniecznie musi przełożyć się na leady sprzedażowe czy na zamówienia. Wiedza ta kosztowała jednego z klientów 20 tyś zł o czym powiedział nam na wstępie podczas rozmowy.
Dużo ważniejsza od pozycjonowania jest sama strona www czy sklep internetowy. To na nich powinniśmy się skupić na samym początku, zanim zlecimy i podpiszemy umowę na pozycjonowanie lub inne działania marketingowe.
To od wyglądu i budowy strony / sklepu zależy czy sprzedaż wzrośnie czy nie. Od tego jak wygląda struktura informacji, funkcjonalność i użyteczność interfejsu, sposób prezentacji treści i niezbędne informacje których klient oczekuje na stronie danego rodzaju. Jeśli strona nie wzbudzi zainteresowania oraz zaufania bardzo trudno będzie przełożyć większy ruch generowany dzięki pozycjonowaniu na wzrost sprzedaży.
Wymienione wyżej elementy strony / sklepu przekładają się na jej skuteczność, czyli konwersję, którą w łatwy sposób możemy mierzyć. O skuteczności strony powiedzą nam również takie wskaźniki jak współczynnik odrzuceń, średni czas na stronie, średnia ilość podstron na użytkownika. W sklepie internetowym warto również sprawdzić jaki jest poziom porzucanych koszyków.
Wszystkie te wskaźniki można łatwo analizować i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Jeśli wartości okażą się niezadowalające należy zastanowić się czy aby na pewno warto zlecać pozycjonowanie, czy może lepiej zacząć od optymalizacji serwisu lub jego całkowitą przebudowę oraz przygotowanie nowych, lepszych treści.
Jeśli poziom porzucanych koszyków w sklepie okaże się wysoki należy sprawdzić czy sklep dostarcza wszystkich niezbędnych informacji jakich klienci oczekują. Warto sprawdzić jak radzić sobie z porzucaniem koszyków przez klientów.
Ponadto, można w łatwy, szybki i tani sposób sprawdzić skuteczność i efekty pozycjonowania bez podpisywania umowy na pozycjonowanie i czekania miesiące na efekty. W prosty sposób Twój serwis może być w TOP3 na frazy na które chcesz go pozycjonować. Wystarczy, że uruchomisz lub zlecisz uruchomienie kampanii AdWords dla fraz na które chcesz pozycjonować serwis.
Frazom można zdefiniować dopasowanie ścisłe, dzięki czemu będziesz mieć pewność że testujesz dokładnie te frazy na których Ci zależy. Dzięki temu sprawdzisz skuteczność strony wydając maksymalnie kilkaset złotych, zamiast tracić kilka czy kilkanaście tysiąc i marnując przy tym kilka miesięcy czekając na efekty.
Otagowanie linków pozwali sprawdzić skuteczność swojego serwisu - wszystkie wymienione wyżej wskaźniki. Dodatkowo można skorzystać z narzędzi do tworzenia tzw. heat map, które pokazują jak wyglądają wizyty czy nawet nagrać przebieg wizyt.
Definiując odpowiednio cele można dowiedzieć się jak skuteczny jest Twój serwis oraz czy warto inwestować w jego pozycjonowanie czy może lepiej pozycjonowanie odłożyć w czasie, a skupić się na optymalizacji serwisu. Dzięki temu nie tylko oszczędzisz sporo pieniędzy, ale też zaczniesz je zarabiać.
Na pytanie czy pozycjonowanie jest najlepszym sposobem na zwiększenie sprzedaży trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Może nim być, pod warunkiem, że przed zleceniem pozycjonowania strona zostanie zoptymalizowana i będzie osiągać zadowalające wskaźniki i akceptowalny współczynnik konwersji. Jeśli tego nie zrobimy możemy wpaść w pułapkę - będziemy zmuszeni do płacenia miesięcznego abonamentu za pozycjonowanie nie generując przy tym dodatkowych dochodów, lub nie na takim poziomie, który by nas satysfakcjonował.
Dlatego zanim zlecimy pozycjonowanie warto zastanowić się co jest dla nas naprawdę istotne - wysokie pozycje w wyszukiwarce, czy zwiększenie ilości zamówień i wyższe przychody, bo te dwa cele nie zawsze idą ze sobą w parze.