Wyszukiwarki internetowe na co dzień pomagają wielu internautom znaleźć informacje, których w danej chwili potrzebują. W ciągu kilku sekund dostarczają danych, których znalezienie bez nich byłoby w większości przypadków niemożliwe.
Wyszukiwarki wśród wszystkich istniejących stron odnajdują te, które najdokładniej odpowiadają na wpisane przez nas słowa kluczowe. Niewiele jest obecnie osób, które nie słyszały o Google czy Yahoo - ale większość z nas nie ma pojęcia w jaki sposób działają i skąd biorą się podawane wyniki. Poniższy artykuł ma za zadanie przybliżyć nieco sposób funkcjonowania wyszukiwarek i określić jak wpisywać frazy, by otrzymać możliwie najbardziej konkretne i odpowiadające naszym oczekiwaniom wyniki.
Robot indeksujący - określany jest zamiennie jako "pająk". Jest to "program", którego zadanie polega na czytaniu treści stron, analizowaniu ich treści oraz kodu HTML.
Pająk podąża za linkami, które są umieszczone na witrynie (są to zarówno linki wewnętrzne, jak i linki zewnętrzne) i pojawia się zarówno na zupełnie nowych, jak i długo istniejących już stronach. Strona, która nie została odwiedzona jeszcze przez robota nie jest zaindeksowana - czyli nie jest obecna w wynikach wyszukiwania.
Indeks - jest to wykaz - lista tytułów i krótkich zajawek z odnośnikami do stron, na których znajdują się informacje odpowiadające naszemu zapytaniu.
Baza danych - jest to zbiór wszystkich stron internetowych zaindeksowanych przez roboty. Roboty indeksujące odwiedzając strony tworzą ogromną bazę, która cały czas jest aktualizowana, ponieważ cały czas pojawiają się nowe strony a nowe podlegają uaktualnieniom o nowe podstrony.
Program wyszukujący - zajmuje się oceną witryny ze względu na trafność odpowiedzi na określone zapytanie. Program wyszukujący to bardzo skomplikowany algorytm który analizuje tysiące czynników wpływających na wartościowość danej strony dla danej frazy i na podstawie tych kryteriów program określa miejsce strony w indeksie dla danego zapytania - frazy kluczowej.
Przede wszystkim wyszukiwarki umożliwiają dotarcie do poszukiwanych przez internautów informacji. Wyszukiwarki sugerują nam również podpowiedzi wyszukiwania - dzięki czemu możemy lepiej sformułować myśli.
Działają one coraz bardziej precyzyjnie i dokładnie - dzięki czemu przyśpiesza się proces korzystania z zasobów Internetu. Możemy nie tylko przeszukiwać zasoby całego Internetu, ale również sprecyzować zapytanie w odniesieniu do chociażby konkretnej miejscowości.
Wyszukiwarki są pomocne również w zakresie marketingu internetowego, umożliwiają m.in.:
osiągnięcie przewagi konkurencyjnej - zdobycie wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwarek zwiększa szanse na zdobycie klienta poszukującego danego produktu lub usługi
możemy reklamować się stosunkowo niskim kosztem - docierać do wybranego rynku odbiorców szukających konkretnych produktów lub usług
zwiększa się świadomość marki w sieci i kształtuje pozytywny jej wizerunek.
Nie znamy wszystkich elementów, które wpływają na ostateczną ocenę strony przez wyszukiwarkę. Również algorytm wyszukiwania nieustannie ewoluuje. Nie mniej jednak istnieją czynniki, które z pewnością mają wpływ na pozycję witryny na liście wyszukiwania.
treść strony - aby serwis zyskał wysoka pozycję w rankingu wyszukiwarki treść musi odpowiadać na wpisywane w wyszukiwarce zapytania
struktura witryny - słowa kluczowe powinny znajdować się w różnych miejscach (na przykład w nagłówkach, akapitach)
słowa kluczowe w tytule strony - meta title
słowa kluczowe w nazwie domeny i adresie
linki zewnętrzne - istotna jest tutaj nie tylko liczba tych linków, ale też ich ważność - anchor linków, wartość strony na której jest link
linki wychodzące - linkujące do innych stron
linkowanie wewnętrzne - linkujące do innych podstron w danym serwisie
data rejestracji domeny oraz jej historia
gęstość fraz kluczowych - słowa kluczowe oraz ich synonimy powinny pojawiać się na stronie, jednak należy zamieszczać je w sposób naturalny, zbytnie nasycenie słowami kluczowymi nazywa się spamowaniem
systematyczne zamieszczanie aktualnych treści
polecanie strony przez użytkowników serwisów społecznościowych - dzielenie treści przez serwisy społecznościowe - Facebbok, Google Plus odgrywa coraz większą rolę.
Kopiowanie treści z innych stron i tworzenie podwójnych treści (duplicate content).
Częste awarie serwera.
Linki do innych stron, które są określane przez wyszukiwarkę bardzo nisko w rankingu.
Spamowanie - używanie przesadnej ilości słów kluczowych, zwłaszcza w treściach nie związanych ze wstawianymi słowami kluczowymi.
Przede wszystkim kładąc nacisk na osiągnięcie jak najwyższej pozycji strony w indeksie dla kluczowych dla nas fraz, co może odbywać się poprzez przyrost treści serwisu oraz przyrost linków zewnętrznych. Możemy również skorzystać z pomocy firm zewnętrznych, które pomogą w pozycjonowaniu strony.
Możemy ponad to zainwestować w Linki Sponsorowane które optymalizujemy pod kątem konkretnych fraz, po wpisaniu których wpis ten będzie się pojawiał. Linki Sponsorowane to forma reklamy płatnej w modelu CPC - więcej o modelach rozliczeń reklamy internetowej.
Należy się zastanowić nad sprecyzowaniem hasła, które nas interesuje. Każdy błąd stylistyczny i ortograficzny działa na naszą niekorzyść - ponieważ wprowadza w błąd wyszukiwarkę.
Na szczęście wyszukiwarka często podpowiada nam właściwą, poprawioną frazę. Warto również używać polskich znaków (w krajowych wyszukiwarkach).
Zapytania powinny być możliwie krótkie, konkretne i precyzyjne. Wyszukiwarki dają możliwość zawężenia wyników wpisanego zapytania do określonej witryny. Znajomość zasad pozycjonowania stron www ułatwia odszukiwanie poszczególnych treści w sieci.
Można próbować tego dokonać, skutek może okazać się jednak bardzo niekorzystny. Wiele osób a nawet firm oferujących usługi pozycjonowania stron używa metod niezgodnych z wytycznymi Google, co wcześniej lub później kończy się w bardzo nieprzyjemny dla strony sposób. Jeśli Google wykryje takie triki, a z każdym kolejnym uaktualnieniem algorytmu robi to coraz lepiej, strona dostaje tymczasowy filtr i jej pozycja jest mocno obniżana w indeksie do czasu naprawienia wykrytych niezgodności, a w krytycznych przypadkach jest całkowicie usuwana z indeksu.