To oczywiste, że chcesz by Twoja strona pojawiała się wysoko w wyszukiwarce. Kto nie chce.
Pewnie zastanawiasz się co wybrać - pozycjonowanie czy optymalizację SEO.
Czy lepiej skorzystać z umowy na pozycjonowanie w formie abonamentu i związać się umową na 12 miesięcy, czy może lepiej zacząć od optymalizacji strony, a potem się zobaczy.
W podobnej sytuacji co Ty jest wielu przedsiębiorców. Za nim podejmiesz decyzję przeczytaj ten wpis. Powinien pomóc Ci podjąć odpowiednią decyzję.
Zacznijmy od początku.
Pozycjonowanie to słowo, które w ostatnim czasie stało się bardzo popularne zwłaszcza wśród użytkowników internetu. Mimo, że słowo to związane jest wyłącznie z internetem, stało się tak popularne, że używają go nawet osoby mające problem z odróżnieniem adresu www od adresu e-mail.
Aby móc skorzystać z tej szansy jaką daje dziś internet należy posiadać stronę www. Jednak sama strona www nie daje wiele. Jeśli na stronę nie przyciągniemy ludzi - użytkowników - pozostanie ona tylko niepotrzebnym wydatkiem. Dlatego dzisiaj każdy kto chce czerpać korzyści z internetu - czyli praktycznie każdy - robi wszystko, aby na swoją stronę przyciągnąć możliwie najwięcej gości. Jak to osiągnąć? Teoretycznie prosto.
Wiedząc, że 90% ruchu na stronach generowane jest przez Google - wystarczy, aby nasza strona:
Niestety nie jest to jednak takie proste jak by się mogło wydawać, aczkolwiek w tym miejscu przychodzi nam z pomocą wspomniane już pozycjonowanie. Czym zatem jest to popularne ostatnio słowo?
Najprościej mówiąc, pozycjonowanie to szereg czynności podejmowanych w celu podniesienia strony www w rankingach wyszukiwarek - przede wszystkim Google.
Tak więc pozycjonowanie związane jest w 100% z internetem - w 51% z wyszukiwarkami i w 49% ze stronami www. Oczywiście drugi podział został przyjęty obrazowo, żeby pokazać, że w pozycjonowaniu chodzi przede wszystkim o wyszukiwarki, które wokół których wszystko się w tym przypadku "kręci".
Przez szereg czynności rozumie się tutaj szereg usług świadczonych przez firmy, freelancerów i osoby fizyczne, które mają spowodować, że dana strona osiągnie wysoką pozycję wyszukiwarkach dla określonych słów kluczowych. Czynności mają na celu najpierw osiągnięcie określonej w umowie pozycji np. Top20, Top10 czy Top3 oraz utrzymanie tej pozycji przez okres trwania umowy.
Google przy tworzeniu rankingu dla danych słów kluczowych - tzw. indeksu - bierze pod uwagę wiele czynników, które są częścią bardzo złożonego algorytmu opracowanego i cały czas modyfikowanego przez jego twórcę. Nikt tak naprawdę nie wie jakie są to czynniki i jaką mają wagę, gdyż jest to największa tajemnica Google. Mówi się, że może to być nawet od kilku do kilkunastu tysięcy czynników, które wyszukiwarka bierze pod uwagę przy obliczaniu pozycji danej strony dla danych słów kluczowych.
Oficjalnie wiadomo, że Google chce być jak najbardziej obiektywnym przy konstruowaniu indeksu i nikt i nic nie może wpływać bezpośrednio na pozycję danej strony - nie ma możliwości kupienia pozycji, o czym rzekomo przekonały się duże koncerny jak np. BMW. Swego czasu mówiło się w internecie o próbie kupienia pozycji przez ten koncern, jednak były to oczywiście nieoficjalne informacje.
Należy przyjąć, że Google chce być jak najbardziej obiektywny i podawać jak najbardziej wartościowe wyniki w swoim indeksie, co przy okazji jest misją organizacji postawioną przez założycieli Google wiele lat temu.
Dlatego wielu specjalistów cały czas pracuje nad algorytmem indeksującym dodając jedne i wykluczając inne czynniki, które np. stały się sposobem nadużywanym przez pozycjonerów. W taki sposób wykluczono np. dane typu Keywords czy Description, które obecnie nie wpływają na pozycję strony w rankingu, a które jeszcze kilka lat temu były bardzo ważne i które masowo wykorzystywano i nadużywano.
Należy mieć świadomość, że Google posiada regulamin, w którym jasno podaje, że nie wolno stosować sztuczek i trików gdyż strona może zostać ukarana tymczasowym spadkiem w rankingu lub nawet całkowicie wykluczona. Niestety regulamin nie precyzuje dokładnie jak strona może zostać ukarana za jakie przewinienia.
W rankingu Google stara się wyświetlać strony najbardziej wartościowe dla użytkownika szukającego informacji o danym wyrazie lub zwrocie wpisanym do wyszukiwarki. Aby umożliwić właścicielom stron sprawdzenie jak bardzo wartościowa jest ich strona Google wprowadził wyznacznik zwane Page Rank. Jest to dziesięciostopniowa skala określająca wartość danej strony www. Skala ta dzieli się na 10 przedziałów przy czym każdy kolejny jest szerszy od poprzedniego. Zatem przejście do następnego jest zdecydowanie trudniejsze niż z poprzedniego na obecne ponieważ przedział jest szerszy.
Niestety i w tym przypadku nie mamy możliwości sprawdzić jaki jest prawdziwy Page Rank strony, czyli w którym miejscu przedziału się znajdujemy. Możemy jednak w prosty sposób sprawdzić oficjalny Page Rank strony - wystarczy zainstalować Google Toolbar do przeglądarki, który informuje nas o wartości Page Rank każdej strony, którą przeglądamy.
Dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić Page Rank każdej strony - strony głównej i podstron, ponieważ PR obliczany jest dla każdej strony oddzielnie. Page Rank strony głównej jest pochodną PR jej podstron oraz PR stron, które linkują do danej strony - tzw. link popularity.
Niestety wysoki Page Rank nie gwarantuje nam pierwszego miejsca w rankingu dla danych słów kluczowych, jednak prezentuje on jaką wartość ma nasza strona/podstrony w oczach Google. Często zdarza się, że strona o niższym PR jest wyżej w rankingu dla danych słów kluczowych, mimo że wartość strony z wyższym PR jest oczywiście większa.
Przychodzi zatem pytanie w jaki sposób znaleźć się w czołówce rankingu?
Zgodnie z definicją pozycjonowanie to szereg czynności mające na celu podniesienie pozycji strony www w rankingu Google dla danego zapytania (frazy kluczowej).
Najbardziej popularne metody pozycjonowania to.
Techniczna optymalizacja strony www - SEO połączona z rozbudową treści
Pozycjonowanie poprzez linkowanie zewnętrzne - budowanie tzw. link popularity.
Są to techniki całkowicie bezpieczne, należące do tzw. technik White Hat SEO.
SEO to skrót od ang. search engine optymization czyli optymalizacja dla wyszukiwarek.
Optymalizację można podzielić na dwa rodzaje:
Optymalizację techniczną - celem jest aby strona ładowała się szybko, bez błędów i optymalnie dla użytkownika prezentowała treści
Optymalizację treści - celem jest aby treść oraz sposób jej "podania" na stronie była optymalnie dopasowana do zapytań w wyszukiwarce.
Działania optymalizacyjne podzielone są na kilka etapów. Najcześciej zalicza się do nich:
Audyt SEO - analiza strony pod względem parametrów i błędów. Audyt pokazuje od czego należy rozpocząć optymalizację techniczną
Analiza i dobór fraz - analiza działalności klienta i przygotowanie listy słów kluczowych optymalnych z punktu widzenia jego biznesu
Analiza konkurencji - sprawdzenie jak duża jest konkurencja dla wybranych słów kluczowych oraz zawężenie listy słów kluczowych do optymalnych, wybierając najlepsze słowa biorąc pod uwagę korzyści i możliwości finansowe klienta
Optymalizacja strony www pod kątem wybranych w poprzednim kroku słów kluczowych:
Optymalizacja kodu strony pod kątem dostępności dla robotów indeksujących, poprawa zgodności kodu ze standardami
Optymalizacja treści strony aby uzyskać porządany efekt poprzez nasycenie frazami kluczowymi
Copywriting - rozbudowa i optymalizacja treści dostępnych na stronie - rozbudowa istniejących treści, dodanie nowych podstron i artykułów.
W trakcie optymalizacji SEO wykorzystuje się szereg różnych narzędzi. Najbardziej popularne to oczywiście Google Analytics czy Google Search Console ale dostępnych narzędzi jest znacznie więcej.
Strona nie jest responsywna lub nie posiada wersji mobilnej - zacznij od wymiany szablonów na responsywne lub zrób stronę od nowa - tutaj sprawdzisz czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych
Strona wolno się ładuje na komputerach stacjonarnych i mobilnych - tutaj sprawdzisz szybkość ładowania strony a tutaj szybkość na urządzeniach mobilnych
Strona osiąga słaby wynik Gtmetrix - tutaj zrób test strony
Strona posiada blog lub artykuły, które nie generują ruchu - sprawdź, które strony są blisko TOP10 używając Google Console i zoptymalizuj ich treść w pierwszej kolejności, wykonaj optymalizację wszystkich treści serwisu i wprowadź linkowanie wewnętrzne.
Możesz osiągnąć bardzo dobre efekty w krótkim czasie - np. koncentrując się na wybranych podstronach które aktualnie są blisko TOP10
Możliwość kontrolowania wydatków na inwestycję - płacisz za konkretną usługę, która po wykonaniu zostawia wymierne, względnie stałe efekty
Optymalizacja techniczna dotyczy całego serwisu, nie tylko wybranej podstrony, dzięki czemu poprawia się pozycja wszystkich podstron serwisu
Pozycja strony w wyszukiwarce zależy od jej wartości mierzonej przez wyszukiwarkę.
Jednym z czynników przy określaniu wartości są linki kierujace do naszej strony. Google bierze pod uwagę nie tylko ilość linków, ale również ich jakość, rodzaj linków (tekstowe, graficzne) oraz naturalność ich przyrostu.
Jednak czy wszystkie linki są tak samo dobre? Oczywiście nie.
Linki z darmowych katalogów czy stron niskiej wartości (stron zapleczowych z generowaną treścią) nie mają takiej samej wartości, co linki z wartościowych serwisów jak portale czy wartościowe blogi.
Co więcej, linki z kiepskich stron mogą nam zaszkodzić i spowodować, że pozycja strony zostanie obniżona.
Takie linki są często wykorzystywane przez firmy stosujące tzw. Black Hat SEO którego celem jest obniżania pozycji stron konkurencji, a nawet wykluczenia jej z rankingu.
Na szczęście można się bronić. Do wali z takimi linkami służy narzędzie udostępnione przez Google, które umożliwia wykluczenie niechcianych linków - disavow tool.
Naturalne zdobywanie linków nie jest prostym zadaniem. Wymaga bardzo dobrych treści oraz ich promocji, np. poprzez osobisty kontakt z właścicielami innych serwisów, co w Polsce jest arcytrudnym zadaniem z racji niezbyt przychylnego nastawienia. Są jeszcze systemy wymiany linków, czyli popularne SWLe, ale od tych bezpieczniej trzymać się z daleka gdyż mogą narobić więcej złego niż dobrego.
Z innych rozwiązań mamy jeszcze do dyspozycji wpisy gościnne na zaprzyjaźnionych stronach, czyli piszemy treść i ktoś publikuje ją na swojej stronie z linkiem do nas w stopce artykułu. Są też artykuły sponsorowane w portalach, które mają kilka minusów - z reguły sporo kosztują, często linki z nich sa "nofollow", czyli takie które nie wiele nam pomogą, oraz mają krótki termin przydatności - po pewnym czasie trafiają do archiwum albo są całkowicie wyłączane, co również skutecznie eliminuje ich przydatność.
W przypadku płatnego pozycjonowania firmy pozycjonerskie korzystają z reguły z własnego zaplecza, czyli własnych stron których używają do pozycjonowania. Na stronach zapleczowych umieszczane są linki do pozycjonowanego serwisu wg określonej strategii, czyli tak aby dla wyszukiwarki wyglądało to naturalnie.
Największym minusem jest uzależnienie pozycji serwisu od linków firmy pozycjonującej. Znaczy to, że w momencie kiedy rozwiążemy umowę linki zostają usunięte z zaplecza, co skutkuje spadkiem pozycji serwisu.
Plusem jest możliwość osiągnięcia szybkich efektów, na czym z wiadomych względów zależy obydwu stronom.
Strona wykonana jest w technologii RWD
Strona posiada nowoczesny szablon który jest zoptymalizowany pod względem UX, jednym słowem sprzedaje
Strona nie posiada błędów, szybko się ładuje
Strona posiada zoptymalizowaną strukturę kategorii, której nie będziesz zmieniał
Strona posiada wiele podstron (landingów) zoptymalizowanych pod konkretne frazy kluczowe
Szybkie efekty nawet w przypadku konkurencyjnych fraz
Możliwość selektywnego pozycjonowania wybranych fraz
Jeśli Twój serwis ma kilka lat, wykonany jest w starej technologii, nigdy wcześniej nie był pozycjonowany ani optymalizowany - postaw na optymalizację, albo najlepiej, zacznij od stworzenia nowego serwisu.
Tworząc nowy serwis możesz wcześniej wykonać analizę ruchu w dotychczasowym serwisie lub zlecić wykonanie takiej analizy. Taka wiedza pozwoli Ci stworzyć lepszy serwis.
Jeśli do tego dodasz odpowiednią konstrukcję szablonów w technologii RWD oraz dobrej jakości treści to na start zyskujesz bardzo solidną podstawę do zdobycia wysokich pozycji w naturalny sposób. Wystarczy, że postawisz na systematyczne dodawanie wartościowych treści np. na blogu oraz ich promocję np. poprzez media społecznościowe. Dzięki temu możesz naturalnie zdobywać linki zewnętrzne i nie będziesz musiał korzystać z płatnego pozycjonowania.
Jeśli jednak zależy Ci na czasie, Twój serwis jest responsywny i posiada sporo treści, które generują ruch i zależy Ci na jego zwiększeniu np. poprzez zdobycie wysokich pozycji dla bardzo konkurencyjnych fraz. Dodatkowo masz budżet, który możesz przeznaczać na usługę pozycjonowania przez kolejne lata, to płatne pozycjonowanie bazujące na linkowaniu zewnętrznym powinno pozwolić Ci osiągnąć te cele.
Ważne abyś był świadomy działań jakie są wykonywane przez firmę zewnętrzną.
Na szczęście w większości przypadków firma pozycjonerska zacznie swoje działania od optymalizacji SEO, bo wie, że bez niej trudno jej będzie osiągnąć szybko efekty. Jest to niewątpliwie plus, bo efektem będzie ogólna poprawa kondycji strony. Jeśli jednak firma nie będzie zainteresowana optymalizacją będzie to znaczyło, że swoje działania w całości opiera na linkowaniu zewnętrznym i jest to sygnał że w przypadku zerwania umowy powinieneś liczyć się z poważnym spadkiem pozycji.
Najlepszym rozwiązaniem będzie odpowiednia strategia łącząca optymalizację SEO z pozycjonowaniem przez linkowanie. Dobrze zoptymalizowana strona ma wartość sama w sobie i na 100% zapewni ruch z wyszukiwarek. Dodanie zewnętrznych linków oraz ich systematyczny przyrost spowoduje, że pozycja strony będzie rosła.
Jeśli masz jakieś pytania lub uwagi podziel się nimi w komentarzu lub napisz do mnie.