Strona firmowa z perspektywy 10 lat doświadczeń

04 maja 2016 Łukasz Gierucki
Jaka powinna być strona firmowa, jakie realizować zadania i jak bardzo się zmieniła w ciągu ostatnich 10 lat naszych doświadczeń przy projektowaniu i tworzeniu serwisów firmowych.

Nowoczesna strona firmowa

10 lat temu

Pamiętamy dobrze te czasy. Najważniejszym narzędziem marketingowym w sieci była strona internetowa. I można powiedzieć, że pod tym względem aż tak wiele się nie zmieniło.

Był to czas, kiedy na internetowym niebie pojawiły się pierwsze systemy zarządzania treścią, tzw. CMS, czyli content management systems.

Na rynku juz od trzech lat dostępna była pierwsza wersja Wordpress'a, który swą premierę miał 27 maja 2003 roku.

Mimo tego mało kto miał świadomość, że można zarządzać swoją stroną samemu. W trakcie prezentacji powstającego wtedy systemu - Actualizer CMS - często widzieliśmy niedowierzanie i zachwyt, że tak wiele można zrobić samemu i wszystko w przeglądarce.

10 lat temu świadomość właścicieli firm w temacie konieczności posiadania strony z systemem cms była bardzo niska, nie mówiąc o konieczności jej aktualizowania i tworzenia treści np. poprzez prowadzenie firmowego bloga.

Strony traktowało się jako narzędzie, które trzeba mieć żeby móc spać spokojnie. Podobne było podejście do kwestii kosztów - czym strona mniej kosztowała tym lepiej, najlepiej nie więcej niż 1000 zł. Strona za kilka tysięcy to zbędny wydatek i niepotrzebna rozrzutność.

Układ serwisów bazował na zasadzie przyjętej z branży mediów drukowanych, w których najważniejsze informacje powinny znajdować się powyżej zagięcia dziennika - czyli above the fold.

W myśl tej zasady powstawały serwisy, których najważniejsze treści mieściły się na pierwszym ekranie monitora, widoczne bez konieczności przewijania strony. Często cały serwis tworzony był tak, aby nie trzeba było używać przewijania i wszystkie treści mieściły się w jednym oknie monitora, co wymagało od użytkowników korzystania z linków prowadzących do kolejnych podstron z treścią.

Optymalizacją SEO i pozycjonowaniem mało kto się wtedy przejmował, a jeśli nawet, to działania sprowadzały się głównie do wstawiania słów kluczowych - keywords i dodawania serwisu do katalogów internetowych na masową skalę. Katalogowanie było bardzo popularne i to nawet nie w celu pozyskania linków, a w celu pozyskania potencjalnych klientów, bo wiele osób wciąż korzystało z katalogów jak Yellow Pages jako źródła wyszukiwania potencjalnych partnerów biznesowych. Na szczęście dla wszystkich internet rozwijał się w bardzo dużym tempie, wymuszając na właścicielach firm dopasowanie do tego co dzieje się na rynku. A działo się coraz więcej.

5 lat temu

Około pięć lat temu mieliśmy prawdziwy bum na usługi optymalizacji - SEO i pozycjonowania w wyszukiwarkach. To wtedy powstało wiele firm specjalizujących się w usługach SEO i pozycjonowaniu, a część z nich rozwinęło swą działalność na dużą skalę. Niestety jakość tych działań oraz zapisy podpisywanych umów nie zawsze wychodziły klientom na zdrowie.

Jeszcze 5 lat temu algorytmy wyszukiwarki Google dawały się stosunkowo łatwo oszukiwać umożliwiając osiąganie wysokich wyników w stosunkowo krótkim czasie. Działania te w zdecydowanym zakresie opierały się na tak zwanym budowaniu zaplecza, które wykorzystywane było do linkowania do pozycjonowanej strony, a ponieważ algorytm wyszukiwarki w dużej mierze bazował na ilości linków, mieliśmy prawdziwy wysyp tzw. precli czyli presell pages z generowanymi, bezsensownymi artykułami, które nie nadawały się do czytania dla zwykłych ludzi.

Chodziło tylko o to żeby istniał blok tekstu zawierający pozycjonowane frazy, a w nim link do pozycjonowanej strony. Zaczęły powstawać skrypty do generowania treści korzystające ze słowników - ktoś pisał tekst, a generator tworzył na jego podstawie 20 albo 50 tekstów wstawiając synonimy i mieszając zdaniami. Co z tego wychodziło większość z Was na pewno wie, bo mało kto choć raz nie trafił w sieci na taki sztucznie generowany artykuł z treścią dla wyszukiwarkowych botów.

Na szczęście dla wszystkich w pewnym momencie Google powiedział dość i wypuścił update algorytmu pod nazwą Pingwin. Było to 24 kwietnia 2012 roku, czyli dokładnie 4 lata temu. Branża SEO zadrżała, a tysiące stron zniknęło z wyników wyszukiwania. Od tego momentu branża SEO zaczęła się zmieniać, a świadomość osób korzystających z usług firm pozycjonujących z dnia na dzień wzrosła o wartość strat, jakich doznali w momencie kiedy ich firmowe strony zniknęły z wyszukiwarki.

Był to również czas, kiedy doradzaliśmy naszym klientom jak i w co optymalnie inwestować swoje budżety marketingowe. Kilku posłuchało, a dziś ich biznesy mają się bardzo dobrze - uniknęli wydatków na niepewne usługi pozycjonowania, a ich strony osiągnęły stabilne pozycje, często na konkurencyjne frazy i utrzymują się na nich do dziś.

Dzisiaj

Wkraczając w nowe dziesięciolecie zadajemy sobie pytanie jaka teraz powinna być nowoczesna strona firmowa. Jak bardzo powinna się różnić od strony tworzonej 10 lat temu. Odpowiadając na te pytania zadajmy inne. Jakie zadania powinna obecnie realizować nowoczesna strona firmowa i czy różnią się one od tych realizowanych przed dekadą. Wygląda na to, że zadania na przestrzeni lat specjalnie się nie zmieniły. To co się zmieniło, to sposób i zakres w jakim te zadania są realizowane, głównie dzięki rozwijającym się technologiom internetowym.

Najważniejsze zadania strony firmowej to:

  • kreowanie wizerunku

  • marketing

  • sprzedaż.
     

Kreowanie wizerunku

Wizerunek kreowany jest głównie poprzez doświadczenie użytkownika odwiedzającego serwis. Doświadczenie to budowane jest przez kilka elementów.

Pierwszym z nich jest warstwa graficzna, czyli kolorystyka, zestawienie kolorów, zdjęcia. Kolejnym - użyteczność czyli układ serwisu, nawigacja, rozmieszczenie elementów, sposób przyswajania treści. Trzecim elementem jest treść jaką na stronie można znaleźć - informacje o ofercie, możliowści nawiązania kontaktu, zapytania o produkty, artykuły i wpisy na firmowym blogu. Ostatnim elementem jest technologia, która odpowiada za prezentację treści - jak szybko i w jaki sposób są wyświetlane w przeglądarce.

Przy projektowaniu dzisiejszych serwisów pod uwagę bierze się głównie ich dopasowanie do urzędzeń mobilnych oraz korzystanie z technologii RWD, czyli tzw. responsywność. Rosnący udział urządzeń mobilnych sprawia, że serwisy projektowane są często głównie pod kątem urządzeń mobilnych, a urządzenia desktopowe schodzą na dalszy plan. Aktualnie każda strona internetowa musi być stroną reponsywną RWD.

Coraz większą popularność zdobyły layouty bazujące na jednej stronie, tzw. one pager'y. W takim układzie cała treść (lub najważniejsze informacje) prezentowana jest na jednej stronie, podzielona na sekcje.

Układ ten jest bardzo użyteczny z punktu widzenia urządzeń mobilnych, na których dużo łatwiej przyswajać treść przesuwając ekran niż klikając w linki. Często również na takim układzie bazuje strona główna, będąca najważniejszym miejscem docelowym serwisu, a dodatkowo serwis zawiera również podstrony z treścią dostępną po kliknięciu, w których informacje prezentowane są w podobny sposób. Przykładem takiego serwisu firmowego jest www.regeneracja.wtryskiwaczy.pl .

Od strony warstwy graficznej trendy wyznaczają interfejsy urządzeń mobilnych, które główny nacisk kładą na estetykę bazującą na stonowanych, jednolitych kolorach - tzw. flat design, czy material design. Zaokrąglone brzegi zastąpione zostały kątami prostymi, a gradienty - jednolitymi, stonowanymi kolorami.

Marketing

Obecnie marketing skupia się na trzech głównych zagadnieniach - Big Data, e-mail i social marketingu.

Big Data to zbieranie i przetwarzanie informacji o działaniach użytkowników, tworzenie ich profili, segmentacje, analizy zachowań itd. Do zbierania i analizowania danych wykorzystuje się głównie skrypty monitorujące, a najbardziej popularną, darmową aplikacją do analizy danych jest Google Analytics, dający ogromne możliwości w analizowaniu skuteczności działań marketingowych.

E-mail marketing również wcale nie przestaje być popularny, co łatwo stwierdzić po wszechobecnych formularzach zachęcających do zapisu na newsletter. Tym co oddziela marketerów od klientów jest właśnie adres e-mail, dzięki któremu mogą nawiązać bezpośredni kontakt z użytkownikiem serwisu. Dlatego nowoczesny serwis firmowy musi posiadać dwa również ważne elementy - możliwość pozyskania adresu e-mail poprzez formularze na stronie, oraz narzędzia do nawiązania komunikacji z użytkownikiem czyli tzw. newsletter. Więcej o podstawowych pojęciach w e-mail marketingu.

I tutaj należy się chwilę zatrzymać, gdyż nowoczesny e-mail marketing to nie to samo co masowy, kojarzony głównie ze spamem mailing, z którym mieliśmy do czynienia do tej pory.

Dzisiejszy e-mail marketing to personalizowane wiadomości tworzone na podstawie analizy zachowań użytkownika, często wysyłane automatycznie zgodnie ze zdefiniowanymi regułami. To mailing, który użytkownicy chcą dostawać, gdyż zawiera wartościowe, spersonalizowane informacje, których oczekują. To również mailing mający dużą wartość, gdyż dzięki niemu mogą kupować produkty na jeszcze lepszych warunkach korzystając ze zniżek i kuponów rabatowych, oraz być na bieżąco z nowościami. Taki mailing tworzony jest w oparciu o produkty czy kategorie produktów które użytkownik przeglądał i produkty które np. dodał do koszyka czy schowka.

Równie ważnym co e-mail marketing narzędziem wykorzystywanym przez nowoczesny serwis firmowy jest social sharing. Sharowanie treści to dziś jeden z ważniejszych elementów pozyskowania zainteresowania potencjalnych klientów i zarazem jeden z najtańszych.

Dla wielu sprowadza się on do umieszczenia przycisku share Facebook'a. Jednak nie zawsze działa on tak jak by mógł - często nie wstawia odpowiednich tekstów czy zdjęć, a losowo pobrane z serwisu. Dlatego ważne jest, aby budowa strona umożliwiała prawidłowe udostępnianie treści wstawiając odpowiednio przygotowane treści. Należy pamiętać, że w komunikacji z klientami można wykorzystać również inne portale społecznościowe - Instagram, Pinterest czy Twitter, które również mogą być zintegrowane z firmowym serwisem.

Sprzedaż

Ostatnim, ale tak naprawdę najważniejszym zadaniem każdej strony firmowej jest sprzedaż, która jest nadrzędnym celem wymienionych wyżej zadań.

Sprzedaż generowana przez stronę jest procesem, którego długość zależy od branży i oferty firmy. Czasem proces ten będzie krótki, nawet jednoetapowy, a czasem wymagający wielu etapów.

Do nie dawna strona firmowa miała realizować tylko etap przyciągnięcia potencjalnego klienta, zaprezentowanie oferty i wygenerowanie leadu, czyli zapytania o ofertę, co odbywało poprzez e-mail lub formularz kontaktowy na stronie. Wszystkie kolejne etapy, czyli przygotowanie oferty, złożenie zamówienia przez klienta czy wystawienia dokumentów sprzedaży odbywały się w innych aplikacjach, i wysyłane do klienta jako załącznik.

Takie podejście powodowało, że pracownicy działu handlowego musieli korzystać z kilku aplikacji np. systemu magazynowego, Excela czy Worda aby przygotować ofertę dla klienta. Podobnie etap składania zamówienia często sprowadzał się do wysłania maila z zawartością zamówienia, a następnie pracownik działu handlowego wprowadzał zamówienie do osobnego systemu sprzedaży.

Powodowało to często błędy spowodowane zwykłymi ludzkimi pomyłkami czy niezrozumieniem maila przesłanego przez klienta, a w przypadku większych działów również brak spójności dokumentów - np. każdy pracownik inaczej formatował ofertę w Wordzie, na czym cierpiał wizerunek firmy.

Obecnie strona firmowa może być częścią systemu e-commerce, w którym obsługiwane będą wszystkie lub wybrane procesy sprzedażowe.

I tak na przykład wysłanie zapytania ze strony (lead) może skutkować utworzeniem dokumentu zapytania w systemie e-commerce, które następnie jednym klikiem zostanie zamieniony w indywidualną ofertę. Utworzona oferta może zostać dostarczona do klienta poprzez e-mail zbudowany w oparciu o zdefiniowany szablon. E-mail nie będzie zawierał pliku PDF, tylko link, który otworzy ofertę w przeglądarce i umożliwi złożenie zamówienia na warunkach określonych w ofercie.

Złożenie zamówienia przez klienta spowoduje utworzenie dokumentu zamówienia oraz dalszą obsługę procesu - utworzenie faktury pro-forma lub faktury sprzedaży. Wszystkie te czynności mogą zostać wykonane automatycznie lub półautomatycznie - przez operatora, ale w bardzo prosty i szybki sposób oszczędzając czas pracowników działu handlowego.

Strona firmowa może uczestniczyć również w innych procesach, związanych np. z obsługą posprzedażową jak obsługa zwrotów czy reklamacji - RMA, w których cały proces może być obsługiwany poprzez system e-commerce z którego korzysta strona firmowa.

W brażny usługowej serwis firmowy powinien obsługiwać procesy związane z rejestracją klientów, informować o dostępności usług, obsługiwać płatności, zbierać informacje o klientach poprzez formularze. Czym więcej procesów sprzedażowych i okołosprzedażowych można ustandaryzować i zautomatyzować, tym więcej czasu pozostaje na tzw. core business, czy to na czym firma zarabia, a dzięki technologii jakość obsługi klienta może pozostać nie tylko na niezmienionym, ale często wspiąć się na wyższy poziom.
 

Strony firmowe w systemie e-commerce

Obsługa dokumentów sprzedażowych w systemie Wirtualizer EMS
 


Pisaliśmy ostatnio również o strategii omnichannel, która staje się coraz bardziej popularna na rynku B2C. Strategia ta łączy wszystkie kanały sprzedażowe - on-line i off-line, zmienia sposób postrzegania zachowań konsumentów, ich podejście do zakupów, sposób podejmowania decyzji zakupowych.

W tej strategii strona firmowa odgrywa ogromnie istotną rolę. Nie ważne czy jest się producentem, czy tylko lokalnym dystrybutorem - warto być przygotowanym na nowoczensego konsumenta, dla którego cena nie zawsze odgrywa najważniejszą rolę, a często bardziej lokalna dostępność produktu czy kompetentnna obsługa. Więcej o omnichannel.
 

Podsumowanie

Internet rozwija się w ogromnym tempie i wraz z nim strony internetowe, które stają się już nie tylko SEO Friendly ale też User Expierence Friendly. Dostępność nowych technologii i coraz większa konkurencja wymusza korzystanie z coraz lepszych rozwiązań, które pozwalają obsługiwać klientów jeszcze lepiej.

Nowoczesna strona jest przede wszystkim Mobile Friendly - działa szybko i wygląda poprawnie bez względu na to czy używamy komputera, laptopa czy smartfona. To również strona wspierająca obsługe procesów sprzedażowych, skracająca czas wykonywania najważniejszych zadań jak np. tworzenie dokumentów sprzedażowych, zwiększając tym samym zadowolenie klientów czyli Customer Friendly.

Finalnie, to przede wszystkim strona dostarczająca wartościowych treści podanych użytkownikom w przystępny sposób np. poprzez wysokiej jakości zdjęcia czy przygotowane filmy. To dzięki treści serwis firmowy będzie rósł w siłę dzięki naturalnemu pozycjonowaniu oraz docieraniu do klientów poprzez media społecznościowe.

Jeśli przez ostatnie kilka lat nie zmieniałeś stwojej strony firmowej to jest to dobry moment żeby o tym pomyśleć. Jeśli tego nie zrobisz konkurencja może wykorzystać ten moment i za chwilę trudno będzie ją dogonić. I pamiętaj, że internet to najlepsza inwestycja o jakiej możesz w tej chwili myśleć.

Bezpłatna konsultacja

Porozmawiajmy

o Twoim biznesie