Blog (web log) - jest to termin, który najprościej można określić jako dziennik sieciowy.
Blog firmowy to pewnego rodzaju strona internetowa, na której systematycznie publikowane są artykuły informacyjne o danej tematyce, z reguły związanej z ofertą danej firmy.
Blogi stały się narzędziem sprawnie i efektywnie wykorzystywanym przez marketing internetowy - nie tylko do utrzymywania swoistego kontaktu z klientami i zachęcania do zainteresowania się firmą, ale także do zdobycia przewagi wśród konkurencji.
Blogi firmowe pomagają w budowaniu wizerunku marki i firmy. Umożliwiają czytelnikom bliższe poznanie firmy i branży, w której firma działa poprzez publikowane artykułów poruszające tematykę danej branży.
Daje również możliwość do pochwalenia się swoją fachową wiedzą oraz angażuje użytkowników umożliwiając prowadzenie dyskusji.
Założenie bloga jest bardzo proste. Można to zrobić na kilka sposobów, natomiast jeden będzie optymalny z punktu widzenia SEO.
Najlepiej jeśli blog będzie częścią naszej strony firmowej lub ostatecznie osobnym serwisem w subdomenie lub osobnej domenie. Z punktu widzenia SEO najlepsze efekty prznosi jednak blog będący częścią serwisu firmowego, czyli w tej samej domenie jako jedna z kategorii serwisu.
Jeśli chcesz aby Twój blog przynosił najlepsze efekty uruchom go jako podkategoria strona firmowej:
Unikaj zakładanie bloga na platformach blogowych jak Onet czy Blox, które może są dobre dla początkujących szafiarek ale z pewnością nie nadają się na blog firmowy.
Najczęściej używaną aplikacją do prowadzenia bloga jest WordPress, z którego na świecie korzysta miliony bloggerów. Największą zaletą jest jego dostępność, gdyż jest systemem darmowym Open Source, który można zainstalować na własnym serwerze i połączyć z własną domeną.
Samo założenie bloga to jednak za mało. Aby przynosił efekty wpisy należy promować, a to można robić na wiele sposobów.
Polecam artykuł Darka o tym jak promować bloga.
Wśród podstawowych typów blogów możemy wyróżnić:
blog tekstowy - jest to najbardziej powszechny typ bloga, który koncentruje się przede wszystkim na tekście
linklog - istotna role odgrywają tutaj odnośniki do innych treści
mikroblog - wpisy są tutaj zazwyczaj nie dłuższe niż kilka zdań
audioblog - podstawową zawartością są pliki audio
wideoblog - zawartość dotyczy przede wszystkim filmów
fotoblog - główną jego tematyką są fotografie.
Oprócz tego pojawiają się tez blogi typu: moblog, roblog, spam blog, blog dynamiczny, flog.
Blog firmowy umożliwia prowadzenie dialogu - nie chodzi tylko o możliwość wymiany poglądów czy zaprezentowania swojej opinii przez pracowników lub klientów. Prowadzenie bloga wytwarza pewnego rodzaju więź z czytelnikiem, a dzielenie się wiedzą sprawia wrażenie profesjonalizmu firmy. Jeśli blog okaże się dla czytelnika ciekawy, będzie na niego wracał. Oprócz informacji związanych z firmą powinien więc zawierać on wiadomości na tematy pośrednie, które w jakiś sposób związane są z działalnością firmy, ale nie koniecznie dosłownie jej dotyczą. Jeśli już zatrzymamy na blogu czytelnika i sprowokujemy go do powracania, znacznie łatwiej będzie z nim utrzymać komunikację.
Na blogu możemy zamieszczać określone reklamy czy też materiały promocyjne. Oczywiście należy to robić w sposób bardzo delikatny i umiejętny - tak, aby nie zrazić do witryny czytelnika. Nie jest pożądaną bowiem sytuacja, gdy internauta zirytowany wyskakującą nagle i trudną do zamknięcia reklamą rezygnuje całkowicie z przeglądania bloga.
Prowadzenie bloga to łatwy i niedrogi sposób na pogłębienie i nawiązanie relacji z klientami - za pomocą tego narzędzia można powiadamiać czytelników o nowościach w firmie, zachęcać do zapoznania się z określoną ofertą. Nie trzeba być ekspertem komputerowym, aby prowadzić bloga i za jego pomocą rozwijać swoją firmę.
Budowa autorytetu i dobrego wizerunku firmy poprzez profesjonalne oraz ciekawe wpisy - artykuły na tematy branżowe mogą świadczyć o tym, iż firma zatrudnia profesjonalistów, posiadających odpowiednią wiedzę na wiele tematów. Dużo łatwiej zaufać firmie, która wypowiada się nie tylko o swoich produktach, ale także podejmuje kwestie merytoryczne dotyczące określonego typu działalności.
Nie warto zawężać docelowego grona odbiorców bloga tylko do swoich dotychczasowych klientów. Może się zdarzyć, że pisząc ciekawe teksty zainteresujemy nimi kogoś, kto po prostu szukał określonej informacji w wyszukiwarce. Jest to dla nas istotne nie tylko ze względu na pozyskanie nowego czytelnika. Internauta ten może przecież w przyszłości stać się klientem firmy.
Dzięki prowadzeniu bloga zwiększa się liczba odwiedzin witryny internetowej przedsiębiorstwa - na bieżąco aktualizowany blog jest bardzo skutecznym sposobem reklamy firmy w Internecie. Poprzez zainteresowanie tematyką możemy zyskać szerokie grono odbiorców prezentowanych treści. Zdarzyć się może, że internauci między sobą będą polecać bloga określonej firmy, robiąc jej nieświadomie reklamę. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest stworzenie czytelnikom możliwości subskrybowania bloga przez e-mail.
Dzięki temu internauci zainteresowani blogiem na bieżąco będą otrzymywali dodawane artykuły - za pomocą poczty elektronicznej. Dzięki prezentowaniu ciekawych artykułów możemy ponad to liczyć na zainteresowanie ze strony innych stron - mogą one zarówno chcieć odnosić się do prezentowanych artykułów dodając zwrotnego linka, jak i linkować do określonego tekstu.
Prowadzenie bloga korzystnie wpływa na proces pozycjonowania - jeśli na blogu regularnie pojawiają się teksty, ma to znaczenie dla uzyskania wyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej dla określonych fraz. Dodatkowo w rozbudowanym blogu zwierającym dużą liczbę artykułów pojawia się więcej słów, na które mogą trafić internauci poszukujący określonych wyrażeń w wyszukiwarce.
Ważnym aspektem jest tutaj czas. Może się zdarzyć, że prowadzenie bloga firmowego okaże się czasochłonne. Należy mieć tego świadomość decydując się na jego założenie. Bardzo nieprofesjonalne jest bowiem założenie bloga i nie aktualizowanie treści, brak nowych artykułów, ciekawych tekstów dotyczących życia firmy.
Potencjalny klient, który natknie się na zapomnianego bloga "w trakcie budowy" może się do przedsiębiorstwa zniechęcić i uprzedzić. Systematyczność jest warunkiem koniecznym prowadzenia dobrego bloga, który ma służyć jako skuteczne narzędzie e-marketingu.
Ciężko również mówić o konkretnych zyskach z prowadzenia bloga - gdyż trudno je zmierzyć.
Zdarza się, że firmy zniechęcają się tym aspektem, ponieważ wydaje im się, że nie przynosi to oczekiwanego efektu i zainteresowania. Są to najczęściej posunięcia pochopne i nie do końca przemyślane. To, że zyski nie są jednoznacznie możliwe do zmierzenia, nie oznacza, że ich nie ma. Nierzadko zdarza się, że korzyści z prowadzenia profesjonalnego bloga są większe niż pierwotnie oczekiwano.