Działania promocyjne w Internecie mogą znacznie wzmocnić pozycję firmy i przyczynić się do zbudowania przez nią wyróżniającego się i pozytywnego wizerunku. Nie mniej jednak aktywność tą należy przeprowadzać umiejętnie i z zachowaniem określonych zasad, które nie tylko pozwolą minimalizować wydatki przeznaczone na promocję, ale także przyczynią się do ekspansji przedsiębiorstwa w Internecie.
Do podstawowych niekorzystnych czynników promocji firmy w sieci zaliczymy z pewnością nieprzemyślaną strategię prowadzonych działań, brak ustalonych celów i budżetu oraz zły wybór narzędzi służących do e-marketingu. Jak zatem uniknąć tych błędów?
Należy docenić znaczenie optymalizacji i pozycjonowania strony www - obecnie wyszukiwanie konkretnej usługi czy produktu opiera się głównie na wyszukiwarce Google. Wpisujemy określone frazy i oczekujemy, że pojawi się strona, która zaspokoi nasze oczekiwania i potrzeby względem potrzebnego asortymentu.
Jeśli nasza firma jest niewidoczna w sieci, może w ogóle pozostać niezauważona. Nie przyda nam się wtedy nawet profesjonalnie wykonana witryna. Co z tego bowiem, że przyciąga wzrok zamieszczanymi treściami i wyglądem, jeśli trudno do niej trafić lub jest to niemal niemożliwe.
Należy zadbać o jakość strony www - jeśli nasza strona będzie przyciągała wzrok potencjalnych klientów i zachęcała wyglądem do pozostania na niej, zwiększamy swoje szanse na sprzedaż produktów, usług i zainteresowania tematyką proponowaną przez teksty zamieszczone w witrynie. Docenić musimy zatem zagadnienia związane z pierwszym wrażeniem i eye-trackingiem. Nawet najlepiej wypozycjonowana strona nie osiągnie bowiem sukcesu, jeśli będzie zniechęcała internautów kolorystyką, błędami czy innymi wadami.
Należy ściśle określić kto w przedsiębiorstwie zajmie się konkretnymi działaniami dotyczącymi promocji. Niejasny podział obowiązków rozprasza późniejszą odpowiedzialność za wykonywane działania i sprawia, że poszczególne osoby nie wiedzą co należy do zakresu ich pracy.
Musimy określić jednoznacznie jaki jest cel prowadzonych działań - działania firmy w zakresie promocji powinny mieć zarówno charakter wizerunkowy, jak i nastawione na wymierne efekty - generowanie przychodów poprzez odpowiednią konwersję. Jeśli nie nastawimy się na konkretne efekty, ciężko będzie nam stwierdzić, czy prowadzona aktywność ma sens i odniosła pozytywny skutek. Sprecyzowanie celu prowadzonych działań promocyjnym ułatwi nam zmierzenie ich efektywności i określi sens powtarzania ich w przyszłości.
Konieczne jest określenie budżetu koniecznego do przeprowadzenia działań promocyjnych i wybranie takich działań, które zmieszczą się w tych nakładach finansowych. Aby jednak określić konkretny budżet konieczne jest wcześniejsze sprecyzowanie celów prowadzonych działań. Opracowanie budżetu w oderwaniu od planowania efektów aktywności może narazić nas na starty finansowe i chaotyczne działanie. Nie można ograniczać do minimum nakładów na promocję w sieci, gdyż jest to istotny składnik funkcjonowania przedsiębiorstwa w Internecie. Jeszcze gorzej jednak wpłynie na firmę bezmyślne wydawanie pieniędzy na cele promocyjne.
Działania promocyjne powinny być zaplanowane i być częścią przemyślanej strategii marketingowej. Dużo lepsze efekty osiągniemy podejmując systematyczne działania rozłożone w czasie niż jednorazowe wybiegi.
Internet powinien być traktowany na równi z innymi mediami i nie powinien być zaniedbywany na ich korzyść. Z sieci korzysta obecnie ogromna część populacji i zamieszczona tam reklama z pewnością przyczyni się do sukcesu firmy i zwiększenia jej widoczności na tle konkurencji.