Czy powinieneś prowadzić stronę internetową swojej firmy? Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista.
Aż 80% polskich firm posiada swoją stronę internetową. Internet to obecnie największe źródło informacji, a Twoja strona stanowi swego rodzaju wizytówkę w wirtualnym świecie.
W erze globalizacji własna strona internetowa jest wręcz niezbędnym narzędziem do rozwijania działalności.
Poniżej przedstawiam:
powody, dla których warto stworzyć stronę firmową,
listę elementów, które powinny się na niej znaleźć oraz
kilka wskazówek przydatnych przy projektowaniu strony.
Pozwoli Twojej firmie pozyskać nowych klientów na rynku lokalnym jak i wyjść poza ten rynek, dotrzeć do większej liczby klientów
Umożliwi klientowi szybkie i wygodne zapoznanie się z ofertą
Ułatwi Ci kontakt z klientem
Pozwoli obsługiwać wielu klientów jednocześnie, przez całą dobę
Dostarczy dodatkowych informacji o użytkownikach strony
A zatem pytanie nie powinno brzmieć czy powinieneś stworzyć stronę internetową swojej firmy, lecz jak to prawidłowo zrobić?
Inspiracji w tej materii mogą Ci dostarczyć istniejące już strony. W Internecie można znaleźć zestawienia najlepszych/najładniejszych stron firmowych. Zwróć również uwagę na profil prowadzonej przez Ciebie działalności.
Strona warsztatu stolarskiego będzie zawierała inne elementy niż internetowy sklep wędkarski, nieprawdaż? Zastanów się, jakich elementów potrzebujesz.
Najważniejsza jest oczywiście Strona główna (homepage, start), gdzie "przedstawisz" swoją firmę, zaprezentujesz profil działalności, zachęcisz do dalszego eksplorowania strony.
Zakładki, które powinny znaleźć się na każdej stronie firmowej to chociażby zakładka Kontakt, zawierająca adres firmy, numer telefonu do biura obsługi klienta czy też adres e-mail.
Oprócz tego możesz umieścić elementy takie jak:
Katalog produktów/usług - umożliwia przedstawienie oferty klientowi. Często zawiera też Cennik,
"O nas" - bardziej szczegółowa prezentacja firmy, możesz tu opowiedzieć nieco o jej historii, przedstawić misję i wizję,
Aktualności - gdzie będziesz mógł zamieszczać informacje o nowych produktach, zmianie lokalizacji firmy, promocjach itp.,
Galeria - w której zamieścisz profesjonalne zdjęcia naszych produktów, możesz też pokazać, jak wygląda proces produkcyjny lub zamieścić zdjęcia zadowolonych klientów stanowiące swego rodzaju recenzję,
Współpraca - jest to podstrona przeznaczona dla osób, które chciałyby nawiązać współpracę z Twoją firmą, znaleźć w niej zatrudnienie lub zaoferować swoje usługi.
Design strony może przesądzić o zdobyciu nowych klientów. Już sama konstrukcja może przyciągnąć uwagę, stworzyć wrażenie profesjonalizmu. Zadbaj więc o dobre pierwsze wrażenie i zaprojektuj stronę firmową tak, by była przyjazna dla klienta.
Istotny jest już czas ładowania strony. Niemal połowa klientów zrezygnuje z obejrzenia Twojej witryny, jeśli treść nie zostanie wyświetlona po trzech sekundach.
Jeszcze więcej osób opuszcza stronę, jeśli nie są w stanie sprawnie się po niej poruszać. Zadbaj o czytelność, przejrzystość strony. Tytuły podstron powinny jasno dawać do zrozumienia, co się na nich znajduje. Projekt graficzny musi być nie tylko miły dla oka, ale i spójny - podstrony powinny stylistycznie pasować do strony głównej i siebie nawzajem. Ogranicz też ilość graficznych efektów, gdyż zaciemniają one przekaz.
Zastanów się, na które miejsca na stronie klient zwróci uwagę i tam umieść istotne informacje.
Badania dowodzą, iż po otworzeniu strony internetowej wzrok klienta pada najpierw na pierwsze 300 pikseli (od około półtora do siedmiu centymetrów) od góry okna przeglądarki - umieść tam to, co masz najlepszego. Warto też zainteresować się eye-trackingiem, czyli badaniem ustalającym, na które miejsca na stronie użytkownik patrzy najczęściej.
Aby strona firmowa odróżniała się od stron konkurencji warto zaprojektować ją od zera zamiast polegać na szablonach stron internetowych dostępnych w internecie. Korzystanie ze schematów zmniejsza szanse na zdobycie zainteresowania.
Stworzenie profesjonalnej, nowoczesnej strony www wymaga najczęściej wykonania specjalnych reklamowych fotografii.
Zdjęcia muszą być licencjonowane, powinny też budzić miłe skojarzenia, dzięki czemu przyciągną i utrzymają uwagę klienta w natłoku informacji, obrazów i dźwięków. O ile to możliwe, unikaj zdjęć stockowych, gdyż często powtarzają się one na innych stronach.
Przy tworzeniu strony internetowej warto pamiętać, że około pięćdziesiąt procent odwiedzających zwraca uwagę tylko na nagłówki. Zwróć szczególną uwagę na to, by były jasne i zawierały ważne słowa kluczowe.
Oprócz tego istotne informacje w tekście możesz pogrubić, podkreślić lub wpisać innym kolorem czcionki. Dzięki temu nie zostaną pominięte przez internautę przebiegającego wzrokiem dany paragraf. Ponadto, po podkreśleniu słów kluczowych nagłówek wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony.
Postaram się teraz przybliżyć Ci zjawisko konwersji. Najprościej rzecz ujmując, konwersja to określone działanie klienta, które chcesz wywołać za pośrednictwem swojej strony internetowej.
Może być to oczywiście dokonanie zakupu lub zamówienie usługi, ale też wypełnienie formularza rejestracyjnego, sformułowanie i przesłanie zapytania do administracji strony, subskrypcja newslettera lub nawet kliknięcie w baner reklamowy.
Analizując dane dotyczące tego, ile osób weszło na Twoją stronę, ile z nich zostało na niej na dłużej niż kilka sekund, przeszło na którąś z podstron, dokonało zakupu produktu lub usługi czy też wypełniło formularz możesz obliczyć współczynnik konwersji.
Współczynnik ten świadczy o skuteczności Twojej strony, o tym, jak efektywnie utrzymuje ona zainteresowanie odwiedzającego. Konwersja najczęściej ma bezpośrednie przełożenie na zyski firmy - wpływa na przychody sklepów internetowych oraz wzrost popularności portali informacyjnych.
W przypadku umieszczenia na stronie reklam od reklamodawców zewnętrznych, konwersja będzie wpływała również na zyski z reklam. Zadbaj zatem, by wskaźnik konwersji utrzymywał się na wysokim poziomie.
Wyznacz cele konwersji, specyficzne dla działalności, jaką prowadzisz. I tak na przykład dla sklepu internetowego celem konwersji będzie dokonanie przez klienta zakupu, dla portalu społecznościowego rejestracja konta, dla strony z newsami - zapisanie się do newslettera itp.
Dużą liczbę wejść na stronie idącą w parze z niskim współczynnikiem konwersji nazywa się “pustym ruchem”. Jest to zjawisko niekorzystne, ponieważ mimo wielu odwiedzających stronę niewiele osób wykonuje czynności przez pożądane przez jej właściciela.
Przykłady setek stron firmowych pozwalają sformułować kilka zasad, dzięki którym strona utrzyma wysoki wskaźnik konwersji.
Zadbaj o estetykę strony. Klient chętniej kliknie w ładnie opracowany przycisk niż w zwykły link. Zdjęcia i obrazy powinny być w wysokiej rozdzielczości, licencjonowane i profesjonalnie wykonane.
Możesz nieco poeksperymentować z barwami, kształtami i wielkością czcionek z jakich korzystasz na stronie www. Różne kolory wywołują różne odczucia, a wielkość liter wpływa na czytelność.
Kolejnym wbrew pozorom dość istotnym aspektem jest rozmieszczenie tekstu. Badania wykazały, że klienci zdecydowanie wolą czytać tekst umieszczony na stronie w jednej kolumnie niż w dwóch.
Również wspomniany już nagłówek odgrywa istotną rolę w utrzymaniu uwagi klienta. To, jak jest sformułowany i sformatowany może przesądzić o tym, czy odwiedzający pozostanie na stronie dłużej, przejrzy ofertę, złoży zamówienie.
Badania statystyczne wykazały, że usunięcie jednego pola z formularza może zwiększyć konwersję nawet o kilkanaście procent, warto zatem ograniczyć ilość wymaganych informacji do minimum.
Możesz również oznaczyć niektóre pola jako opcjonalne, nieobowiązkowe, dzięki temu wzrośnie szansa, że klient ukończy wypełnianie formularza. We wszelkich formularzach zamieść zapewnienie o zachowaniu poufności danych. Takie oświadczenie może podnieść konwersję nawet o dwadzieścia procent! Nie zmienia to faktu, że jeśli rejestracja nie jest konieczna najlepiej całkowicie z niej zrezygnować. Klienci najchętniej zakupią produkt bez dodatkowych formalności.
Standardowe formularze rejestracyjne można wzbogacić o połączenie z kontem na portalu społecznościowym, jak na przykład Facebook. Dzięki temu zyskasz widoczne poparcie społeczności (“lajki”), które uczynią naszą stronę bardziej wiarygodną.
Co zaś tyczy się języka - możesz (a nawet powinieneś) używać słów nacechowanych emocjonalnie, by wytworzyć więź z klientem. Dobrze, jeśli opis produktu ma wręcz cechy opowieści, by klient czytał go z wypiekami na twarzy.
Pisz językiem przystępnym, ale nie kolokwialnym, unikaj słownictwa, którego część klientów może nie zrozumieć. Pozytywne efekty może przynieść też używanie czasowników dynamicznych, np. “kup teraz”, “zarejestruj się”, “dowiedz się więcej”. Mięcej o wykorzystaniu emocji w e-marketingu przeczytasz na naszym blogu.
Twoją wiarygodność może podnieść chociażby krótki film informacyjny, pozwoli to pokazać “ludzką twarz” firmy. Możesz również zamieścić zdjęcie swoje/prezesa firmy.
Pozytywnie postrzegane są wszelkie ułatwienie kontaktu z firmą, jak czat, forum, chatboty. Staraj się regularnie sprawdzać stronę, by zapytania nie pozostawały bez odpowiedzi przez długi czas.
Najlepiej poddać stronę testom na grupie klientów, którzy wskażą, co budzi ich wątpliwości, co im się nie podoba i co można poprawić. Współczynnik odrzuceń najczęściej można obniżyć za pomocą zwykłego przeprojektowania strony.
Zwróć baczną uwagę na miejsce występowania i treść reklam na witrynie. Duże, migające reklamy zasłaniające część strony mogą zirytować odwiedzających.
Staraj się również, aby informacje na stronie były pełne i aktualne. Jeśli klient nie znajdzie ich u Ciebie, może trafić do konkurencji.
Monitorowanie bounce rate wcale nie jest trudne. Wystarczy, że Twoja strona będzie miała funkcję śledzenia odwiedzin.
Uzbrojony w niezbędną wiedzę możesz przystąpić do projektowania strony. Jej wykonanie warto zlecić agencji interaktywnej, specjalizującej się w projektowaniu stron www.
W wyborze firmy outsourcingowej może pomóc Ci przegląd stron firmowych dotychczas przez nią wykonanych. Agencja interaktywna opracuje indywidualny projekt strony internetowej, konsultując się z Tobą na każdym etapie prac. Może też zaprojektować logo firmy. Cena takiej usługi zazwyczaj ustalana jest indywidualnie w zależności od branży klienta i zawartości strony.